Supertacksam för sadelhjälp!

Puriousity

Trådstartare
Jaha, då var man med häst (och Bukefalos ;) ) igen efter några års uppehåll. Dessvärre känner jag mig lite lost nu när jag ska välja sadel och hoppas verkligen ni duktiga bukefalister har tips att bidra med.

Hästen i fråga är stor d-ponny med lång rygg. I dagsläget är han MYCKET omusklad och manken skjuter rejält i höjden, ryggen är p.g.a. muskelfattigheten även ganska svängd.

Vi som ska rida är främst min åttaåriga dotter och jag (som nog behöver 17" säte).

Har nog tänkt skaffa varsin utprovad sadel till oss när han musklat sig ordentligt, men nu söker jag en sadel att använda tillfälligt. Vill att bomvidden ska vara ställbar, så jag har tänkt mig en syntetsadel, samt att sadeln bör ha rätt ordentlig cutback. Eftersom jag för dotterns skull vill att sadeln har ganska korta kåpor, så har jag funderingar på en hoppsadel.

Så - har ni några tips på syntetsadlar som stämmer in på min beskrivning? Eller andra tips om hur jag kan tänka när jag skaffar en sadel att ha medan han är under uppbyggnad? Vore jättebussigt om ni vill hjälpa mig!:bow::bow::bow:

Sv: Supertacksam för sadelhjälp!

Ring en sadelmakare eller om det finns någon duktig sadelinprovare, den sistnämnda kan dock inte justera sadeln, för att få hjälp. Ta reda på att han/hon har sadlar i rätt prisklass redan från början.
Du behöver inte välja en syntetsadel för att få en bom som går att ändra. Eftersom det är en sån du vill ha, vilket låter förståndigt, kan du lika gärna köpa den "riktiga" sadeln på en gång. Det finns många att välja på, se till att den är ullstoppad så det går att justera den även förutom själva bomvidden.
Vill du ändå ha en syntetsadel först så har Norton en flatbackmodell som stämmer med dina önskemål.

Sv: Supertacksam för sadelhjälp!

Tack för dina tips! Det skulle ju kunna vara ett alternativ om jag inte hittar någon bra syntetsadel. Ska ta mig en kik på den du nämnde :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka