- Svar: 13
- Visningar: 1 437
Sunshine tour i södra Spanien avbryter touren i förtid nu på söndag. Skälet är att en häst som står isolerad har neurologiska symptom som liknar EHV-1-viruset, även om den testat negativt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den hästen är enligt uppgifter från en ryttare som är på platsen "döende". Kunde inte gå eller resa sig upp själv. Riktigt läskigt och jag hoppas verkligen att virusets spridning bromsas fort.Sunshine tour i södra Spanien avbryter touren i förtid nu på söndag. Skälet är att en häst som står isolerad har neurologiska symptom som liknar EHV-1-viruset, även om den testat negativt.
Stressade människor kan ju överdriva ibland men det verkar ju mer och mer som att man faktiskt försöker mörka något i hela den här historienDen hästen är enligt uppgifter från en ryttare som är på platsen "döende". Kunde inte gå eller resa sig upp själv. Riktigt läskigt och jag hoppas verkligen att virusets spridning bromsas fort.
Intressant att den testats negativt dock när alla symptom påminner om EHV-1
Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.Stressade människor kan ju överdriva ibland men det verkar ju mer och mer som att man faktiskt försöker mörka något i hela den här historien
Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.
Även hästar i Valencia testades negativt med det där PCR testet som inte är helt tillförlitligt.
Rahotep de Toscane var riktigt sjuk men testades också negativt, så man får gå mer på symptom än på testresultat ibland.
Finns det något annat virus med liknande symptom?
För att det finns flera konstaterade fall på samma anläggning och testerna inte är 100% tillförlitliga.Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?
Tydligen finns det risk för falskt negativa resultat. Ngt med i vilket stadie man tar testet?Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?
Aha!Tydligen finns det risk för falskt negativa resultat. Ngt med i vilket stadie man tar testet?
Precis och hela den här grejen att FEI stängde ner tio länder på ett bräde i kombo med all info och alla videoklipp som börjar komma ut från Spanien är ett tecken på att vi nog inte hört hela sanningen.Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.
Även hästar i Valencia testades negativt med det där PCR testet som inte är helt tillförlitligt.
Rahotep de Toscane var riktigt sjuk men testades också negativt, så man får gå mer på symptom än på testresultat ibland.
Finns det något annat virus med liknande symptom?
Enligt google translate (tog det till engelska brukar bli bättre så iom att den går via engelskan)Nej @eventingmania du får översätta för den är låst när jag tryckte på svenska