Sundsvall?

escodobe

Trådstartare
Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och bra dykning, och då har Sundsvall kommit på tal.

Men hur är Sundvall för övrigt? Jag har aldrig ens passerat staden och känner inte en kotte på många timmar resa därifrån. Är det ett trevligt ställe där man kan lära känna folk, eller är man utbölning i fyra generationer och gud nåde dig om man råkar vara lite udda? Hur är turskidåkningen?
 
Jag växte upp bodde där tills för 12 år sedan och är där några veckor per år.
Fruktansvärt tråkig stad, inget kulturliv att prata om tyvärr.
Stadskärnan är fin, men har utarmats rejält till förmån för Birsta, köpcentret vid IKEA.
Trevligt folk finns det väl lika mycket eller lika lite som på andra ställen.

Men billigt att ha häst där jämfört med där jag bor nu.
 
Skulle jag flytta norrut för att komma närmare familjen igen så skulle jag hellre välja Härnösand. Bra konsthall, bra dansföreställningar med Norrdans. Mer natur.
 
En av mina bästa vänner kommer från Sundsvall och jag har varit där och festat en del. Det är en bra partystad med gott om trevliga uteställen. Fint vid havet, men det är väl ingenstans jag hade flyttat till.
 
Inget kult
Skulle hellre rekommendera Östersund än Sundsvall. Sundsvall må vara en stad, men lite av en håla. Vet inte hur det är med dykning i Östersund, det är ju begränsat till sjöar men du kan ju alltid leta efter Storsjöodjuret. ;)
Dykningen är inte så givande där säger en som vet, och flyttat därifrån.
 
Jag bor i Sundsvall sedan 2011. Älskar naturen här, det finns sjöar, hav (både klippor och sandstränder), skog, flera slalombackar och miltals med bra längdspår.

Det händer ganska mkt i stan just nu, det utvecklas.

Gillar man kultur finns både en bra teater i Sundsvall och Norrdans i Härnösand. Ordnas också en del pubkvällar, typ krimpub etc.

Bostadsmarknaden är bra, du får tex en hästgård lite inåt landet för någon miljon

Nackdelen är att ffa sjukvården inte är rolig och att kommunikationerna inte är toppen. Skolresultaten är inte heller särskilt roliga.

Sundsvall är en gammal industristad och det märks.

hästlivet är billigare än söderut, men utbudet av tränare är inte jättestort.
 
Skulle hellre rekommendera Östersund än Sundsvall. Sundsvall må vara en stad, men lite av en håla. Vet inte hur det är med dykning i Östersund, det är ju begränsat till sjöar men du kan ju alltid leta efter Storsjöodjuret. ;)
Östersund är för mig verkligen i mitten av ingenstans. Blåsigt och kallt. Hade man varit ute efter vintersport absolut.
 
Ja, dykningen har jag koll på. Det är just därför Sundsvall är intressantare än andra ställen i Norrland. Det är det andra tex vintersport, kultur socialt och sådant jag undrar över.
Det finns 4 slalombackar i Sundsvall, som funkar bra för dagsåkning. Det är inte jättelångt till Vemdalen eller Åre tex.

Längdåkning finns hur mycket som helst. Finns både enklare spår och sådana som håller världscupnivå.
 
Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och bra dykning, och då har Sundsvall kommit på tal.

Men hur är Sundvall för övrigt? Jag har aldrig ens passerat staden och känner inte en kotte på många timmar resa därifrån. Är det ett trevligt ställe där man kan lära känna folk, eller är man utbölning i fyra generationer och gud nåde dig om man råkar vara lite udda? Hur är turskidåkningen?
Jag bodde i Sundsvall 2008-2010. Tycker staden är jättefin och trivdes i den. Smidigt att ta tåget både till Sthlm och till Åre. Men det var svårt att lära känna folk om man inte var student och fler upplevde samma sak. Svåraste stället jag bott på.

Turskidåkningen tycker jag är skit där, men jag jämför ju med västra Jämtland så andra kanske tycker den är ok. Utförsåkningen är också dålig men fina längdspår (dock ganska kort säsong).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp