Sulor utan söm

fallon

Trådstartare
Hej,
Vet att jag sett någonstans en sula som man själv klipper till och trycker fast utan söm. D vs den sätts inte fast mellan skon och hästens sula. Kommer absolut inte ihåg vad den heter och hittar inte när jag googlar. Någon?

Sv: Sulor utan söm

Jaha, sätts emellan sko/hovkanten tillfälligt när man rider, hör många som klipper till utav glasslock också.

Utveckla gärna. Har läst om den men inte stött på någon med egna erfarenheter

De sitter inte kvar vid normal ridning, dvs uteridning i alla gångarter. Så länge de sitter förhindrar de snöklampar som de ska, men det trillar som sagt ur :)

Tack, det var joursulan jag tänkte på. Behöver sulor lite snabbt och tillfälligt ibland och hovis har inte alltid tid. Men du menar alltså att de inte sitter kvar? Det är alltså inte som snösulor jag söker dem.

De är utskurna för strålen så de täcket ju inte helt som en vanlig sula gör.
De sitter dåligt ja...

Då är nog glasslock eller dylikt en bättre idé kostar inte så mkt om de flyger ur o blir ev lite stabilare då de inte är utskurna för strålen (?)

Polarpad finns det också en sula som heter. Skruvas fast mellan sko och tåbrodden.

Då är nog glasslock eller dylikt en bättre idé kostar inte så mkt om de flyger ur o blir ev lite stabilare då de inte är utskurna för strålen (?)

Har man inte ens råd med vanliga snösulor så är i alla fall min uppfattning att man inte heller verkar ha ekonomiska förutsättningar till alla andra övriga omkostnader som krävs för att erbjuda en god hästhållning.

att casha upp 800 per ridning om de flyger av tror jag väldigt få hästfolk är beredda att göra. Ibland måste man se till att kunna rida utan att få höga snöstyltor på sin häst om man inte räknade med att få snö i november tidig december o nästa skoning är om 2-3 veckor o man först då kan sätta i permanenta snösulor eller hela sulor.
Då är glasslock en bra lösning på problemet tycker jag.

Sen får man inte glömma att det är många hästar som utvecklar väldigt kraftig svamp med sulor som tätar miljön lite och svampen gillar sånt = hästen kan bli oren = man vill kasnke inte ha sulor 24/7 :)

Kanonbra så länge det går rakt fram,, rekommendera INTE om på ridhästar där även ryggning ingår som en naturlig rörelse.

Jag sa inte att jag tyckte den var bra, men som nödlösning tills hovslagaren kommer kan det ju vara en idé.

Har man inte ens råd med vanliga snösulor så är i alla fall min uppfattning att man inte heller verkar ha ekonomiska förutsättningar till alla andra övriga omkostnader som krävs för att erbjuda en god hästhållning.

Ibland tror jag du spelar dum.
Jag har använt glasslock ibland, och det funkar bra om man är noga med tillpassningen.
Hästen har vare sig protesterat eller blivit mobbad för detta budgetalternativ.
Rider man inte så ofta så kan glasslock faktiskt vara en bra lösning att trycka fast mot snöstyltor.

Ibland tror jag du spelar dum.

Och hur löser du hästens välbefinnande resten av den tiden då den inte rids,,

Strikt boxvila???

Förstår du inte att hästar även får snöstyltor i sin dagliga utevistelse??

Vem är det som delger sin dumdristighet??

Jag försökte bara ge tips på hur man som okunnig kunde få mera kunskap.

Jag förstår mer än du tror. Skillnaden är att jag kan vara ödmjuk.

Du verkar inte förstå att vi skriver att glasslock kan vara en bra TILLFÄLLIG lösning.
Inte att vi låter hästarna gå med snöstyltor hela dagarna hela vintern.

Tack, det var joursulan jag tänkte på. Behöver sulor lite snabbt och tillfälligt ibland och hovis har inte alltid tid. Men du menar alltså att de inte sitter kvar? Det är alltså inte som snösulor jag söker dem.

Varför en sula? *Nyfiken* :) Vad är anledningen att du måste ha en sån?

Snöstyltor... i min uppfattning så är det ju bort efter skon har blivit kall... med andra ord hästarna står inte med snöstyltor hela dagen...

Ville bara tillägga det efterdom två har börjat gått in på det i denna tråd ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 213
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III