Sulor eller inte -för och nackdelar

Lindsen

Trådstartare
Behöver råd om hur jag skall göra.
Min häst är känslig i sulorna och nu är det knaggel ute varannan dag, däremellan är det lera, och han känner av sina sulor nu.

Jag vill sätta på sulor men är rädd att det kommer att komma in skit under som gör det värre.
Ett annat problem är att då kommer jag inte åt att tjära, ngt jag gör ganska ofta när det är blött ute för att förhindra (så gott det går) att sulan blir "mjuk" av allt det blöta.
Tredje problemet med sula är att jag är rädd att han får tappskor med sula i leran.
Men sulan hade hjälpt sulömheten. -dilemma!

Silicon har vi testat men då blev han halt, tror det blev som ett tryck under skon av det istället. Men grubblar på om man skall testa det igen.

Snälla -ge mig era erfarenheter, för och nackdelar med sulor!
Vet inte hur jag skall göra :confused:

Sv: Sulor eller inte -för och nackdelar

Har haft sulor till och från på fram på min förra häst. Han var väldigt låg i trakterna och känslig i sulan. Red man på minsta sten kännde man hur han tyckte det gjorde ont. Att åka och tävlade på hårt stening underlag var ingen höjdare. Sulorna hjälpte mkt, visa perioder fick han ha kilsulor. Tycker att det fungerade bra så länge det var torrt och fint ute. Sen när leran kom, var det omöjligt att hålla rent och fräscht. Leran och småsten kom in och nästan polerade sulan, vilket gjorde hästen halt. :crazy: Jag skulle inte sätta på sulor igen (om inte absolut nödvändigt) när det är lerigt ute, men absolut då det är torrt ute och vid snö. Men det är ju svårt att vet när leran kommer.....

Det är precis det jag är rädd för skall hända :crazy:
Det värsta är att det svänger så fort här på västkusten, lera en dag och knaggel två och lera igen.

Finns det inget annat alternativ?
Vill ju inte bara ställa av honom, detta kan ju hålla på till mars.

Vi har sulor fram på vårt fullblod, han kan knappt gå annars om det fryser till och blir knögligt, vi har silicon under och det har funkat bra. Från början hade vi bara sulor inte silicon och då tog vi en plastflaska och satte fast ca 3dm lång slang, lite halv hård slang och plattade till slangen i ändan med en hammare, fyllde med vatten och försökte spola ur under sulorna, funkade ganska bra om det bara är lera, skulle det komma in nån sten vet jag inte om man får bort den med vatten? Silicon under har funkat bäst för vårt fullblod, skor ju ganska ofta o får hålla koll så det inte blir sunkit under sulan, det har det inte blivit än i alla fall.

MIn ena häst är väldig känslig i sina sulor fram. Han blir ömfotad på en gång när det är så knöggligt ute som det vart en period.
Vi satte på honom sulor och hovis hade någon typ av klet mellan hoven och skon för att förhindra att sten och skit kommer in under sulan.Det hade samma konstistens som modellera (typ) och såg ut som lössnus :D och luktade som tjära (nästan). Det har funkat skitbra!!! hittills iaf....
Sätter på hästen boots i hagen så att han inte ska trampa av sig skorna.

Tack för ditt svar!

Det känns lite som pest eller kolera och undrar vad som är värst?

Du menar att det räcker att spola bort leran varje dag under sulan så klarar det sig?
Är rädd för att lägga på siliconet igen då det blev tryck i sulan av det när vi provade. :cry:

Hur gör alla med ömfotade hästar?

Hjälper "kletet" allså?
Kommer det inte in någon skit under sulan med det och sitter det kvar? Lade han det över strålen då?

Kommer du åt att spola under med kletet där?

Jag har inte spolat eller något och än så länge verkar det hjälpa kanon.

Jag spolade också rent med flaska med lång smal pip. I bland med vatten och i bland med jodopax. Man får ut en del lera, men små stenarna som nöter sönder sulan är svåra att få ut.:grin:

Hej.
Kletet som ni kallar det tror jag är solpack och det hjälper mot att få in smuts och annat plus att det innehåller kära.

Kram

Måste bara fråga.

la inte din hovis nåt mellan sula och hov som förhindrade att smuts kommer in?

Kram

Vissa har bara hårda sulor och inget emellan, man kan ju ha silicon eller tjärdrev emellan, tror tjärdrev är som trassel av lin och så dränker man in det med tjära och lägger under sulorna eller nåt sånt? Nån som vet säkert vad/hur tjärdrev funkar?

Vet inte om tjärdrev är bra eller inte har inte testat det och silicon provade vi på skolan men tycker det värkar onädigt dyrt att ha under sulan,
jag brukar använda solpack på hästar jag skor med sula.

Men det som förvånar mej är att så många inte verkar använda nåt som förhindrar att smuts kommer in.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 261
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka