fallon

Trådstartare
Hej alla,
Jag funderar lite på att köpa en starthäst och anmäla till några få lopp bara för att lära mig mer om trav o tävlingsrutinerna. Hästen i fråga skall sedemera omskolas till distansridning. Nåväl, jag har alltså ingen sulky. Kan man hyra på banorna eller kan kanske kusken låna ut sin. Jag kör alltså inte själv, men har b-tränarlicens. Banorna det handlar om blir väl Örebro, Eskilstuna och möjligen Valla. Någon annan sulkylös som har erfarenheter?
Häls
Jeanette

Sv: Sulkylös

Ett litet förtydligande. Klart att jag kör på hemmaplan, men får alltså inte tävlingsköra.Har rockard, men ingen tävlingssulky.:)

Man kan alltid låna eller hyra av nån fråga först kusken som ska köra ringa nnars runt på banan du anmält till. Det är aldrig omöjligt.
Jag har nu det problemet att min qh inte passar till alla sulkys jäkla finntack men annars går det bra.
Ska köpa en egen men min märr går ff i sulkett tills hon skött sig i alla lägen. Vill inte ha nån kuskskada

Är ju då en riktig grönis. Var är "ff i sulkett"?? Tack för svar för övrigt. Ytterligare något som kan krångla, alltså qh. Är det alltså olika kopplingar till qh resp finntack? Följer med en qh till hästen jag funderar på. Bör mao ta med hemmaselen också då till start för säkerhets skull?:

Men Fallon, sulkyn ingår ju i priset....:p och selen

fallon skrev:
Är ju då en riktig grönis. Var är "ff i sulkett"?? Tack för svar för övrigt. Ytterligare något som kan krångla, alltså qh. Är det alltså olika kopplingar till qh resp finntack? Följer med en qh till hästen jag funderar på. Bör mao ta med hemmaselen också då till start för säkerhets skull?:

"fortfarande i sulkett"

Sulketten är lite längre än en vanlig sulky och har ett tvärstag mellan häst och kusk ungefär som en speedcart.

Den här hästen går i en sån.

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id1272311.html

Ja det är olika tjocklekar o längder på olika quick hitch men om du inte har fått med en qh som är en finntack så passar nog den till de flesta sulkys.
DE billiga och tärnsjö har en annan variant.
Man kan ju alltid ta med sin sele och testa hos nån tränare. Vi köpte qh sele och gjorde om rockarden till qh annars hade vi inte märkt detta.
Det är därför jag köper en egen sulky sen så jag vet att det passar.

Som sagt, otroligt mycket att lära:-) Fint med det här forumet. Perfekt för ett blåbär att ställa frågor på. Alltid svarar någon vänlig själ och jag lär mig något för varje svar.

Liknande trådar

I
Trav Sedan några dagar är jag för första gången på nära 15 år hästlös. Eftersom jag sedan ett år tillbaka varit arbetslös i perioder har...
Svar
7
· Visningar
2 474
Senast: prinsus_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka