sula + silikon

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tuki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 707
T

Tuki

Vad har ni för erfarenheter av skoning med sula och silikon? Det jag främst undrar över är hur länge ni skodde på detta sätt samt hur hästens hov och egna sula reagerade.

I flera år hade jag det åt min fd häst. Tjärdrev är mycket bättre för sulan eftersom med sillicon blir det så tätt så det luktar apa av sulan efter en tid.

Sitter tjärdrevet kvar eller finns det risk för att det så småningom "spolas ur"?

Tjärdrev eller sillicon har egentligen som enda uppgift att förhindra att smuts/grus kommer in mellan gummisulan och hov. Ja, det sitter kvar.

Min fd medryttarhäst gick med sula och silikon två somrar i rad pga känsliga sulor, det fungerade bra men sulan luktade lite illa på honom också, dock inte anmärkningsvärt. Och ja, det satt alldeles utmärkt och dämpade bra.

min häst skulle fått sula + silikon för något år sedan men min hovslagare tyckte det var en mindre bra idé eftersom det blir så tätt o hoven inte riktigt kan andas...nästan som ruttet kan det väl lukta har jag för mig.

ok, tack! :) var rädd för att tjärdrevet skulle vara en mindre "hållbar" variant. Men eftersom den sitter kvar skall jag fråga min hovslagare om vi kan använda tjärdrev istället för silikon.

märkte du om hästen även blev mjuk i sulan efter att ha haft använt silikon eller var illaluktandet enda "biverkningen"?

Tjärdrev...om du menar annat istället för sillicon ? Tjärdrev andas, det gör INTE sillicon. Tjärdrev hindrar dessutom dålig.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 617
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
2 959
Senast: Missemus
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka