Sula på fullblod

L

Lena2005

Min hovslagare vill vid nästa skoning använda en sula som är uppbygd vid strålen. Meningen är att hästen ska få trycket mer på strålen för att avlasta hov-väggarna bak mot trakten, då han har så stor belastning bakåt. Detta innebära att han blir "halt" den första veckan (ömfotad). Målet är att få det högsta trycket mer mitt över hoven. Sulan heter ju såklart något men det har jag glömt... Nån som vet vad jag menar för sort och är det någon som har erfarenhet...

Sv: Sula på fullblod

Min hovslagare vill vid nästa skoning använda en sula som är uppbygd vid strålen. Meningen är att hästen ska få trycket mer på strålen för att avlasta hov-väggarna bak mot trakten, då han har så stor belastning bakåt. Detta innebära att han blir "halt" den första veckan (ömfotad). Målet är att få det högsta trycket mer mitt över hoven. Sulan heter ju såklart något men det har jag glömt... Nån som vet vad jag menar för sort och är det någon som har erfarenhet...

om den har belastning bakåt... hur menar du då? låter ju som det är själva hovvinkeln som är fel?

i min erfarenhet kan fullblod reagera efter skoning om de är känsliga, men det har ofta att göra med att de har tunna hovväggar och känner av sömen, det ska inte ha ngt att göra med hur de belastar/sätter ner benet i sig...... :confused: dessutom brukar fullblod ha väldigt platta hovar, så trycket på strålen borde vara ypperligt på en plattfotad häst?

Ja, min är känslig i hovarna men det är snarare i sulan (hans egen alltså :angel:)...han har normalt en helt vanlig platt sula på sommaren o nu på vintern en sån med "plopp" i mitten (ser ut som en mexikansk hatt uppifrån).

Nästa gång ska han få en sula som har mer material upp mot strålen (så att det högsta trycket blir där) som gör att hov-väggarna får "hänga fritt" bak mot trakten o avlastas lite..

Fullblodens "dasslock" växer ju gärna mer framåt/utåt än neråt samtidigt som väggarna har en tendens att "rulla" sig inåt i trakten...i alla fall är det så på min...

Bakhovarna är däremot fina...:)

Kan tillägga att jag har fullt förtroende för min hovslagare...

Är det även kil? Alltså den är högre i trakten o har strål tryck . Är gul aktig till färgen. Har haft hästar m detta o bara positiva resultat. Går hästen på trakterna så är den kanske bakåtbruten o behöver kil oxså,

Hovslagaren visade mig sulan förut och ja, den var gulaktig i färgen...osäker på om den var "kilad"..

Om jag förstått det rätt är det en sula som dom har ett tag, inte för alltid....eller?

Den jag pratar om är för att avlasta trakterna så att vinklarna blir rätt. Får din hovslagare mera trakter kanske han är nöjd m ed det. dett.Behöver då kanske inga sulor. Finn oxså hästar som behöver flytta bak hoven. Hoven är fram för benet för mycket. Blir även då mer belastning i trakt. Tycker du frågar din hovis.

Ja, min är känslig i hovarna men det är snarare i sulan (hans egen alltså :angel:)...han har normalt en helt vanlig platt sula på sommaren o nu på vintern en sån med "plopp" i mitten (ser ut som en mexikansk hatt uppifrån).

Nästa gång ska han få en sula som har mer material upp mot strålen (så att det högsta trycket blir där) som gör att hov-väggarna får "hänga fritt" bak mot trakten o avlastas lite..

Fullblodens "dasslock" växer ju gärna mer framåt/utåt än neråt samtidigt som väggarna har en tendens att "rulla" sig inåt i trakten...i alla fall är det så på min...

Bakhovarna är däremot fina...:)

Kan tillägga att jag har fullt förtroende för min hovslagare...

avser ö.h.t inte att ifrågasätta din hovslagare utan försöker bara sätta mig in i "problemet".
som du säger så blir fullblodshovar ofta långa och utflutna i framhovarna. Min är väldigt plattfot men har fina hovar pga en duktig hovslagare som skott honom de senaste 4 åren. Hålls kort i tån och har sidokappor fram, samt mkt noggrant riktade skor, med bra stöd i trakten. Hovis är mkt noga att hålla koll på trakten och inte verka för mkt där så att han håller sig fin och inte blir för låg i just traktområdet.
för mig skulle sulor aldrig vara ett alternativ då hästen inte skulle hålla skorna på sig om sulor vad med i ekvationen.
dock låter han inte så känslig som din. kan dock reagera ngn dag efter skoning under sommartid, då hovkvaliteten är sämre än annars. utöver det inga problem. Även denna häst är oerhört känslig i sina sulor, men jag har förstått att det finns dom som är ännu känsligare och inte klarar sig utan artificiella sulor trots att de ändå är skodda.

Oj, jag tolkade det inte så heller...att du ifrågasatte min hovis.. :o

Ville bara förtydliga att JAG inte ifrågasätter honom, utan mer ville höra om någon hade erfarenheter av dessa "oidentifierade ;)" sulor.

Är det inte en vanlig stråltryckare då ? Verkar vara det. Är ju enbart en sula med tryck på strålen. Dom finns i andra material med.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 402
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 084
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 302
Senast: Ace
·
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 725
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka