suger luft

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare travemma
  • Startdatum Startdatum
T

travemma

:confused: Hej
När min häst gick provlopp senast så sög hon luft(loppet gick bra änndå). Detta har jag inte märkt när vi tränar, visserligen kör vi inte i de farterna hemma. Jag fick rådet att prova med stänkskydd, kunnde hjälpa. Nu till frågan Ska jag träna med det också ,eller räcker det vid lopp.? :confused:

Hälsningar Emma

Sv: suger luft

Det kostar ju inget testa? Så gör det.
Men om det inte funkar så tycker jag att du skall låta en veterinär sy igen slidöppningen på henne.
I några av de stall jag varit i så har detta gjorts på alla ston regelmässigt innan brunstsäsongen.
(Även om inte just din hästs problem har särskilt mycket med brunsten att göra)

Påverkar brunsten att de suger luft?
Hon har brunstat regelbundet hela året (vintern).

Påverkar brunsten att de suger luft?
Hon har brunstat regelbundet hela året (vintern)

Vi hade samma problem med brorsans 4-åriga hingst!:angel:

Men han "lärde" sig efter ett par lopp och han har inte haft de problemen sedan dess.
Han har i o för sig gått från Veijo till Goop..kanske har de pluggat igen utan vår vetskap..?;) ..eller ville han bara tysta ner Veijo..:D

Så mitt råd är att gör inget "drastiskt" innan du har testat henne i lopp ännu..
Skulle problemet fortsätta finns det ju lösningar att ta till då!

Jag tror att detta varit uppe i någon tråd tidigare, men kommer inte ihåg exakt vad som sades.

Det bästa är att bota orsaken till att din häst suger luft, istället för att sätta på extra utrustning.

mitt 4 åriga sto suger också luft. jag har inget på henne hemma vid träning,men i lopp/provlopp går hon med en hemma lagad "anti-sug grej" :smirk: finns ju att köpa också annars.

jag tycker det är onödigt att sy, har förstått att hästarna kan "lära" sig att sluta m det!

Vad är det man kan använda i såfall? Och vad köper man det?

Emma

Köp ett sämsskinn och blöt det, vik och sätt det i svanskappan och se till att det smiter tätt så motverkar det att hon suger luft.

*KL*
Ska vi söka, alla på vart vårt håll, och se om det inte kan dyka upp lite nyttig informaiton om varför hästen suger luft och vad man rimligtvis gör åt detta problem, för att hästen ska må bättre?
:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 225
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 515
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter