Suck tidig kvällfodring!

O

Opi

I vårat stall vill några kvällsfodra redan klockan 19.00! Hästarna äter upp på en timme. Dessutom står de flesta på gången påväg att rida när matsäckarna släpas fram, hur juste är det då? Hästarna kommer in och får mat 16.00 och de tror hästarna svälter om de inte får mat redan 19.00. Men att natten blir längre utan mat är det ingen som tänker på. Jag har alltid trott att det bästa är att sprida ut måltiderna med jämt mellanrum på så många ggr per dygn som möjligt. Jag skulle helst kvällsfodra 21.00 ...
 
Oj :eek: 19:00 är tidigt! (om man inte ger frukosten kl 3-4 sen :smirk:)
Jag ger mina pållor sista målet kl 22/23 (och frukost mellan 6-8), övriga målen har jag ca 5tim emellan.
Hästar ska ju äta så ofta som möjligt eftersom deras magsyra "rinner" lite hela tiden och då behöver de få ngt i magen med jämna/korta mellanrum så inte magsyran ligger själv i magen och "fräter" (kan orsaka typ magsår).
 
Våra fodringsrutiner.

Frukost: kl.7-8
Lunch: kl.11-12
Mellanmål: kl. 16-17
Kvällsmat: kl. 20-21
 
Mina får sitt sista mål kl 19.00 ungefär och de lever än.
Frukost kl 7.00
Lunch kl 12.00-13.00
Eftermiddag kl 15.00 (lite tilltugg)
Kväll kl 19.00-20.00

Ger man bara den största givan på kvällen så räcker höt länge, mina får 5 rep 6 kg på kvällen.
 
Våra hästar får kväll ca kl 19 som vi även har ett liv utanför stallet. Hästarna har fri tillgång till hö.
 
Vi fodrar 19.00, har gjort så i tio år..... Inga problem, hästarna har i bland hö kvar på morgonen! OM dom äter upp på en timme så får ni väl ge mer hö?? :confused:
 
Klart man har ett liv utanför stallet, men har man häst får man ju låta dem gå i första hand (såklart :)).
Men ger man tillräckligt mkt så de klarar sig över natten är det ju lugnt. ;)
Men om de står (som hon som startade tråden sa) från kl 20 till kl 7-8 dagen efter utan mat är det väldigt Länge då hästar är gjorda för att småäta 18 tim/dygn.
Magsår hos hästar blir ju tyvärr allt vanligare...
 
Eftersom jag har ett litet stall på gården brukar jag ge sista högivan vid 22,de får frukost 5.30 när jag jobbar.På helger och när man är ledig får de frukost vid 8 och då brukar jag ge natthö innan jag själv går och sover(ca 24) bara för att inte natten ska bli för lång.Det är ju inte bara magen som mår dåligt med för långa tider mellan fodringarna utan jag vill undvika olater som krubbitning och vävning vilket de kan börja med om det blir allt för långtråkigt.
Om ditt stall inte kan ge senare hö får de väl kanske ge större högiva då?
 
låt din häst stå på halm, då har hästen något att pilla med hela tiden.. och då behöver man inte bekymra sig lika mycket för fodringarna, el så fodrar du med några extra kakaor halm,, él mera hö..
 
Hos oss ger sista privatryttaren mat. Kan svänga lite med tiderna men det brukar vara runt 19. Ser det inte som ett problem då hon alltid har hö att äta, står på halm dessutom. Hon får även en del lucernhack i maten vilket gör att hon äter långsamt. OM hon skulle få lite tråkigt har hon en hundboll full med krafft groov. Så sysslolösa behöver de inte vara bara för att de får kvällsmat tidigt.
 
mina hästar har fri tillgång på basfodret ute och inne brukar jag kör in varsin stor skottkärra hösilage så dom har ett tag eller av blandar med halm också,,, egentligen undrar jag varför inte alla kör på detta med fri tillgång vilket är det allra bästa för en hästmage? :confused:
 
I vårt stall har vi sagt tidigast 19. Men oftast får de mellan 19.30 och 20.30. Personligen ger jag så mycket hö att han klarar sig om det skulle bli lite tidigare.
 
Jo visst är fri tillgång jättebra OM man har hästar som förstår det förträffliga i det och följdaktligen inte äter o äter o o äter (som många glada, knubbiga ponnissar faktiskt gör :) ) eller drar runt med höet i hela boxen och trampar ner det. Höhäck eller nät kan ju iochförsig avhjälpa det problemet, men ger å andra sidan en onaturlig ätställning.

Mina hästar har i princip fri tillg, dvs, de får så pass mkt hö att det knappt tar slut innan nästa omgång kommer, förutom den rundnätta gamla D-ponnydamen som får sitt hö ransonerat till sådär 7 kg per dag (mer vid stark kyla). Hon lever nämligen upp alldeles för mkt till sitt namn, Bolla, om hon äter mer :smirk:, vilket hon definitivt gör med fri tillgång...

Höet dyker dock upp 4 ggr per dag för samtliga pållar varav en gång ute.

Till trådskrivaren: Jag håller med många andra här; om pållen står på halm och dessutom får mkt hö på kvällen så behöver det inte vara något problem. Står den däremot på spån/ torv och får 2-3 kg kvällshö blir det ju däremot inte så bra.

Själv kvällsfodrar jag mellan nio och tio och morgonfodrar mellan sex o sju. Dessutom får de haghö vid utsläpp (14 kg på 4 hästar: 2 vuxna hbl, tidigare nämnda D-ponny samt ett hbl föl) och middag (inne på vintern, ute vår o höst) vid halv fyra- fyra.

Tack å hej för mej.
AKO
 
Det lät ju lite väl tidigt.. Tycker man ska fodra så sent
man kan, eftersom att de flesta stall i regel morgonfodrar
ca 7.00 på morgonen. En häst i vilt tillstånd äter ju ca
16 (?) timmar om dygnet. Dessutom så ska man ju utfodra med
grovfoder minst 3 timmar om dagen, och så jämt utspritt som
möjligt, eftersom att ett dygn är tjugfyra timmar, kan man
ju säga att man ska försöka fodra hästen ca var åttonde timme.

Ger man morgonfodring runt 7, så blir det alltså ca 15 och sedan kan man ju försöka ge runt åtminstone efter kl. 20, gärna runt 21-22 på kvällen..


Men du kan ju alltid se till så att hästen får mera hö på kvällen, kanske blandat med halm. Sedan finns det jätte bra hönät med väldigt små, fina maskor i som det tar ett tag
för hästen att äta ur. En av ridskolehästarna samt några
privatryttare har sådana.

Ridskolehästen fick sådan då han var uttråkad och under en period började lägga på sig olater och gnissla tänder. Det
har blivit avsevärt mycket bättre sedan han har fått hönät,
då har han något att pyssla med under en bra stund. :)
 
Jag håller med! Vi kvällsfodrar vid 21.30-22. Om man ger hästen hö tidigt på kvällen måste den ju stå utan mat en längre tid, det är ganska självklart att förstå. Det är ju inte heller bra att ha tre timmar mellan middag och kvällshöet och sedan en hel natt mellan kvälls och morgonmålet. Hästar mår ju bäst av regelbundet schema. :banana:
 
Man kan inte ge alla hästar obegränsad tillgång på hö, därför måste man ha ett regelbundet schema som man följer. Min häst äter upp på ca 1 h och då ger jag verkligen inte mer bara för att hon har ätit färdigt, då skulle hon vara smällfet rent ut sagt! T ex shettisar kan man inte ge hur mycket hö som helt till, en nära liten vän fick en ordentlig fångattack pga för mycket mat! :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 243
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 327
Senast: Tuvisen
·
  • Låst
Träning Fy vad jag mår dåligt just nu!!! I hålan där jag bor finns en gubbe som har ett gäng hästar.. (10-12) Skötseln av dessa djur har väl...
2
Svar
32
· Visningar
4 470
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Kort bakgrundsinfo: Jag har två hästar som är lättfödda och redan nu i något överhull. Dock inom gränsen för vad jag anser är...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp