'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

En tanke som slog mig när jag såg tråden är att man borde kanske kunna sätta en lunchgrind, som man vanligtvis har på vintern för höet. Dela upp sommarhagen och låta hästarna gå på en plätt ett antal timmar och sen öppnar den automatiskt den andra delen. Förslagsvis en batteridriven variant. se hem.passagen.se/buffet eller pm:a mig.
Fido
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Fido skrev:
En tanke som slog mig när jag såg tråden är att man borde kanske kunna sätta en lunchgrind, som man vanligtvis har på vintern för höet. Dela upp sommarhagen och låta hästarna gå på en plätt ett antal timmar och sen öppnar den automatiskt den andra delen. Förslagsvis en batteridriven variant. se hem.passagen.se/buffet eller pm:a mig.
Fido

Jag har en grindtimer,men betet är svårt att dela av vettigt så de får skog OCH vatten i båda delarna. De går men då får man dela hagen 'längsmed', och det blir då stora arealer att beta på ändå, dvs det kommer inte bli nedbetat i den 'ena' delen.

Det går ju dock att göra en LITEN plätt, men då vetesjutton vad skillnaden är mellan att ha dem i vinterhagen och där då det lär bli lika nedbetat?

Men iden är god, och jag har använt en variant av den med lättfödd krake. Som gick i 'svälthage', men tre på natten släpptes över på betet, och sen på morgonen hämtades hem därifrån. Men det är ju fortfarande svälthage vs bete?
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

jojjo150 skrev:
Jag tycker inte det är bra att hästarna går 12h med mycket kraftigt bete och 12h utan mat alls och ta absolut inte bort hösilaget, något måste de ju äta de 12h de är ifrån betet! Du kan inte ta inackorderingar och på så vis få lite hjälp med att få betet nerbetat? Eller hängna in halva beteshagen och bara låta hästarna gå i ena halvan dygnet runt?

Nu läste du nog slarvigt? Det växer GRÄS i vinterhagen med, bara det att det är hårt nedbetat och mycket 'skräp', dvs det är något att plocka med.

När de får hösilage så äter de på sin höjd ett par - tre kilo/häst under en 12 h period. Det finns dessutom en ligghall med halm i i vinterhagen.

Så det har ingenstans stått något om att de inte ska ha etts trå att äta.

Att hängna av halva betet gör ingen som helst skillnad, de kommer då ha att äta och bli feta tills de betat ner det, då går de på helt nedbetat - dvs precis som i vinterhagen.

Och dygnet runt KAN de INTE gå på betet alldeles oavsett hull, det är för mkt insekter. Så de lär hem och in på stall eller hem och in i vinterhagen iaf.

Inackordering har jag faktiskt en, men det löser egentligen ingenting, det enda som inackorderingen gör skillnad på är den tid det tar innan betet börjar sina. Men när betet sinar så är det ju i princip som vinterhagen. Sålänge det finns betet (dvs det inte är helt nedbetat) så är de lika trinda, det enda antalet hästar påverkar är hur fort betet blir nedbetat.

Jag ser ju när hästarna börjar gå ner i vikt, och det gör de när betet är helt nedbetat (dvs 'slut'.) Men det är ingen skillnad om de går på 5 dm högt bete eller 5 cm högt bete (just för att återväxten är det drag i, och jag har klöver). Så det jag an göra är att KORTA betessäsongen, men det är jag eg inte intresserad av.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

taccotad skrev:
jag har själv problem med hästar som har tendens till övervikt. Har dom i sommarhagen med tillgång till lösdriften, har satt upp ett tillfälligt staket och delat av hagen. De går nu i en bantarhage där det är nerbetat och jag lägger ut hö till dom + att de har fri tillgång på halm. varannan dag flyttar jag staketet så de får lite gräs att äta.
Verkar faktiskt fungera på mina hästar! Visst hade jag gärna sluppit allt jobb med hö, flytta staket mm men så länge hästarna mår bra så fortsätter jag.

De är nu lite runda allesamman men det är på gränsen nu....

FÖrra sommaren hade jag min ena häst i bantarhage 12 timmar och hage med kraftigt bete 12 timmar/dygn. Han blev väl lite smalare men var fortfarande alldeles för fet.


Stripbetning skulle jag gärna ha också, förr vänjade jag alltid in dem på gräs så. Fast nu har jag ju problemet att lösdriften ligger i vinterhagen, och vinterhagen och betet är en bit från varandra. Annars hade jag definitivt låtit dem ha vinterhagen, med lösdriften, och sen flyttat stängslet succesivt =)
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Skulle du inte, kanske till nästa år, kunna ha djur av nån annan sort som betar ner gräset lite innan dina hästar släpps dit? Du skrev ju att du hade bönder i närheten, så de kanske har kor eller får som de skulle vilja ha på ditt bete på försommarn. ;)
Vet att att hästar, kor och får inte betar samma växter, men gräs och klöver kanske de käkar. ;) Sen är det ju bara bra om de speciella växterna som hästarna gillar och behöver finns kvar.
Har aldrig sett nån som har gjort så här, men det borde väl kunna gå? :) Finns ju folk som har kor/får och hästar på bete samtidigt.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Alexandra_W skrev:
Stripbetning skulle jag gärna ha också, förr vänjade jag alltid in dem på gräs så. Fast nu har jag ju problemet att lösdriften ligger i vinterhagen, och vinterhagen och betet är en bit från varandra. Annars hade jag definitivt låtit dem ha vinterhagen, med lösdriften, och sen flyttat stängslet succesivt =)


Okej, då förstår jag!

En sista utväg är kanske att ha betesbegränsare (mask) på dom. Inget jag gillar precis. Isåfall ha hästarna i ngt nerbetad hage halva dygnet och andra halvan ut på bete med masken på. Äh, jag vet inte det var bara lite fungeringar från min sida.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Halshuggen skrev:
Skulle du inte, kanske till nästa år, kunna ha djur av nån annan sort som betar ner gräset lite innan dina hästar släpps dit? Du skrev ju att du hade bönder i närheten, så de kanske har kor eller får som de skulle vilja ha på ditt bete på försommarn. ;)
Vet att att hästar, kor och får inte betar samma växter, men gräs och klöver kanske de käkar. ;) Sen är det ju bara bra om de speciella växterna som hästarna gillar och behöver finns kvar.
Har aldrig sett nån som har gjort så här, men det borde väl kunna gå? :) Finns ju folk som har kor/får och hästar på bete samtidigt.


Har både kor och får 'i byn', men att sambeta är ju jättebra ur parasitsynpunkt och om man har alldeles för mycket bete, fast det det gör i mitt fall är ju 'bara' att betet tar slut fortare. Hästarna är ju lika tjocka oavsett omd e går på övervuxet bete eller lite kortare. Det är först när betet börjar ta SLUT som de går ner i vikt. Det skulle vara om man fann balansen där betet är så att det 'ligger kvar' på samma nivå, dvs det sker såpass mycket återväxt att det inte tar slut, men samtidigt är såpass lite att hästarna äter 'lagom'. Fast det är inte helt lätt att få reda på var det läget är, och ena året är det med betesbelastning X, andra året med betesbelastning Y, beroende på väder och vind. En torr, solig sommar så räcker ju betet mindre än en regnig sommar, och svårt att veta i maj-juni hur det ska bli.

Vi får se vad halvdygnsbete gör till en början, så får jag klura mer sen om det inte funkar heller.

Svarar den som skrev om greenguard med, jag är INTE en vän av dessa masker, eftersom jag inte gillar vad som händer när/om hästen får AV sig masken och plötsligt kan beta 'fritt'. Sen är det inte ett alternativ för mina heller då de inte kan gå med grimma etc på hela tiden (blir skav), samt att jag inte vill ta ifrån dem möjligheten att klia sig etc.
 
Sv: 'Svälthage' halva dygnet, kraftigt bete halva?

Ja du, det blir nog till att prova sig fram. Jag hade ju min lättfödda fjordhäst på "halvtidsbete" förra sommaren och det funkade ganska bra förutom att han fortfarande blev alldeles för fet. Denna häst blir liksom fet bara av att TITTA på gräset.

Det var jag som skrev ett förslag på greenguard, som sagt det var bara ett förslag. Jag gillar inte heller dom och används inte på mina hästar. men har hört folk som sätter på såna på sina hästar och är nöjda med resultatet.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 829
Senast: super
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 253
Senast: Speedway
·
K
Hästmänniskan Jag släpper vanligen mina hästar på bete under sommaren då de får gå ute dygnet runt. Betet ligger några 100m från stallet så på senare...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Domino_s
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp