Suck och stön!

Snerpan

Trådstartare
Har en svårfödd madam, som för tillfället är i bra hull.

Anledningen till att jag skriver här, är för att nu har jag ÅTERIGEN försökt prata med en foderrådgivare och fått samma svar som vanligt.

Om min häst behöver så mycket mat för att hålla hullet så är hon så "utanför tabellen" att dom inte kan hjälpa mig.
Jag har försökt få reda på det jag vill, vilket är:

JA hon äter mycket mat, men värdena! passar dom varandra?
Det ligger högt, men man måste ju i alla fall kunna ha ett hum om värdena ligger bra mot varandra?

Så ni kloka bukare! kan någon hjälpa mig?

Så här ser damens foderstat ut:

9 kg hösilage (se värden nedan)
2kg av ett hösilage med lägre värden för att lunchen ska fungera.
30ml B-vit för aptiten
10 dl svälld betfor
Rapsolja
Samt 20 dl Krafft groov 60

Damen är en islandshäst på 147cm.
Just nu så är hon på övergång till medelhårt/medelhårt arbete.

Värden:

TS 58
Smrp 65
Mj 6.5
ca 3.0
fosfor 1.3
magnesium 0.9
Kalium 13.1

Detta är då per kg foder.

Otroligt tacksam för svar!

Sv: Suck och stön!

Hur ser hästen ut? Alltså hur ser musklulaturen och rygglinjen ut, hovarnas kvalite och hur tydligt känner man revbenen. Orkar hon inte äta mer mängden ensilage? Hur ser ensilaget ut är det väldigt ”fintrådigt” eller grövre strån? Är hon parasit kollad? HH

Alltså hon är jättefin i hullet.

Hon är rund och fin över ryggen numera och ryggmusklerna blir bara bättre och bättre likasom med resten av hennes muskulatur.

Hon har riktigt bra hovkvalitet, och revbenen kan man känna om man anstränger sig en smula, men dom syns inte.

Ensilaget är inte grovt, mer åt det fintrådiga hållet.

Ja hon är parasitkollad.

Mängden ensilage så orkar hon inte äta mer.
Ibland lämnar hon, och detta oavsett om hon får kraft eller ej.
Problemet är inte att få upp henne i vikt (längre).
Hullmässigt är hon faktiskt bra nu, hon musklar sig mer och mer för var dag känns det som.:)

Jag funderar över de olika värdena, energi, protein, fosfor Kalcium osv ligger väl balanserat gentemot varandra eller om jag behöver balancera något av dem?
Typ kalium fosfor osv?

Vad tycker du?

Senast ändrad:

Om hästen går upp i hull är väl foderstaten bra! Om silaget är finstråigt så tror jag också på analysen.

Själv skulle jag ta bort Krafft grov som ju är proteinsvagare än ditt silage så det är ffa energi du behöver från Groov. Det kan du ju få billigare gm att öka betfor och olja . Kanske så orkar hon äta mer silage då. Bvitamin skulle jag faktiskt också avstå ifrån men det skadar inte. En översiktlig beräkning ger att Ca, P o Mg bör vara tillräckligt . Men selen får då lägga till (om inte b-vitprep innehåller det, då kan du ju fortsätta med det). HH

Tack för så snabba svar!

Det är det! finstråigt alltså:)
Köpte det långväga (skåne) ifrån för att hon verkligen behövde ett BRA och smakligt grovfoder.

Ja, Krafften la jag ju eg. bara till för energin, men skulle jag kunna byta ut den mot mer betfor vore det kanon!
Betfor älskar hon, och det slinker alltid ner.

Hur mycket betfor tycker du att hon kan gå på?

Och hur mycket olja kan jag ge?

Betfibern fungerar som grovfoder i hästens tarm. Du kan ge så mkt som hon vill äta (utan att bli överviktig förståss) Jag har en som står på 2 kg torrvikt betfor. Får hon i sig bra med betfor behöver du bara ge en liten mängd eller ingen olja för energibehovet. Men ngn dl raps eller linfröolja medför att hon får i sig nyttiga fetter så det har ett värde i sig. HH

Oj! Tack tack! nu blev jag glad!:)
Den vanligaste responsen brukar vara att folk inte tycker att jag är klok.
Speciellt eftersom att grovfoder egentligen ingår i min stallplats, men ett med mycket sämre värden.

Kanon!
Då ska jag prova det!
Det är ju det enda foder hon verkligen slukar så det är ju verkligen idealt.
Så ska jag fixa det där med selenen.
Min B-vit innehöll inte det.
Tack för så snabba och kunniga svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka