Suck, än en gång; LÖS HUND hoppar på kopplad

J

Jeeves

Vad trött man blir:( Var ute o joggade med schäfern i går kväll, på en motionsslinga som går runt en insjö, det är ganska mkt folk som använder sig av denna slinga. (Själv skulle jag aldrig släppa hunden lös OM jag inte hade absolut lydnad på honom.)

Jag kommer då joggandes och får på håll syn på ett barn i 3 års åldern plus ett som är några år äldre varför jag saktar ner och börjar gå istället med min hund kopplad intill min sida. Lite längre ner ser jag en kille som ligger och skvalpar i sjön, en bit ut i vattnet.
Lite vaksam är man vid passage just där eftersom folk har en förmåga att bada hundar där, ingen hund syns till så jag fortsätter gå neråt och förbi dem då en svart labbehane dyker upp dyblöt och i 190 med rak kurs mot oss.

Till saken hör att min vovve är ganska nyligen kastrerad p g a prostatabesvär och jag upplever att han blivit lite mindre lättprovocerad gentemot andra hanar. Det är jag tacksam för när något sådant här händer för hade det varit tidigare så hade det blivit ett riktigt praktslagsmål av detta. Labben springer rakt på min hund och jag går emellan för att skydda min hund, tvingas sparka den andra hunden två gånger innan husse kommer flåsande, dyblöt. Innan dess har han kallat flera gånger utan att labben ens har lyft på öronen och lyssnat...

Husse bad om ursäkt och eftersom det står två små barn med ögon stora som tefat vid sidan så avstår jag från att säga precis vad jag tycker om oansvariga hundägare och vad som kunde ha hänt. Men jag undrar VARFÖR är det så många som utsätter skötsamma hundägare för sina icke lydnadstränade men lösa och dessutom mucka-gräl-benägna hundar??:confused:

Det enda positiva är att min hane inte verkade ta illa vid sig utan snarare såg trygg ut med vetskapen om att matte klarat situationen. Förr hade han varit uppvarvad och frustrerad länge efteråt om han hade blivit påhoppad men hindrad att försvara sig.

Sv: Suck, än en gång; LÖS HUND hoppar på kopplad

Jag hade skitit i småbarnen och läxat upp honom ändå..
Vi som sköter oss ska inte behöva ta sånt där.

:mad:

Nej, jag vet men man är ju lite blödig när det gäller de små liven...som antagligen bara ser en elak tant sparka på deras "Ludde" och som sen skäller ut pappa:crazy:

Har en treåring själv hemma så det är nog därför man också är lite extra blödig för barnens reaktioner.

Vi har extremt mycket lösa hundar och slarviga hundägare just i vår kommun känns det som, man blir verkligen utsatt och de hundar som är kopplade blir ofta trängda och påhoppade. Inte alls bra:mad:

ja ibland blir man bara så trött... unghundar och andra flamsiga men glada hundar har jag lite överseende med, men just hundar som vill mucka gräl... sådana hundar SKA vara kopplade, oavsett hur lydiga matte/husse tycker att de är.

Ja!!! Vad säger man.. Var ute med minbc valp.. Och två boxrar kommer från ingenstans och hoppar på henne. Och ja åtta år sedan nu och tänk vad hon hatar boxrar!

Precis, det kan ju ställa till oerhört mycket tråkigheter för framtiden också, särskilt om det händer med en valp.

Det är ingen känd sjö, en mindre sjö skulle jag kalla det, men världskänd här hos oss; Vaxsjön! Oerhört vacker natur och en hyfsat bra slinga på kanske ca 3 km där man springer längs kanten på sjön långa sträckor.

Smolket i bägar'n är då alla dessa lösa vovvar som man möter där man minst anar och som sällan lyder...

Lite off-topic...

I Vaxsjön har jag spenderat många timmar som barn! Där har det badats, fiskats, åkts båt och fått kallsupar... Min farmor o farfar bodde granne med Skånes Djurpark i princip och på somrarna bodde vi barn hos dom. Dagliga turer till Vaxsjön var ett måste och dit cyklade man!

Lillaloppan - nostalgisk!!

Undrar vem de är, antagligen är jag väl lite äldre än du men annars kan vi ju ha setts många gånger längs den vägen som småttingar!

Jag är uppväxt 5 min från Djurparken, längs den vägen, och är nu tillbaka i på gatan!:bump::bump:

Om du någon gång såg en odräglig unge skumpa omkring på en svart shettis INNE på Skånes Djurpark så var det jag:banana:

Min farmor o farfar bodde på grusvägen som går in vid Skånestugan. Där ligger 3 sommarstugor och i den gula har jag spenderat många somrar och helger! Fast det kan vara så att den är om målad nu för det är nya ägare sen några år tillbaks...

Jag är 27år nu och min farmor o farfar köpte sommarstugan när jag var 2 år tror jag... Jag sprang ut och in i djurparken som jag ville och dom som satt i entrén visste vem jag var! En av dom som jobbade i entrén hade en dotter som hette Bianca som jag lekte med ibland.

där var vi några gånger när jag bodde i eslöv. hur fint som helst!

Då har jag skumpat förbi dem många gånger:D Om du var 2 så var jag 16 och då rände jag runt i Europa, inte så mycket ridning under den perioden - o def inte på shettisen:bump:

HELT O T men kul att höra från någon som spenderat tid i våran lilla håla!

Jo här är jättefint, härlig natur och många vägar att både rida o jogga på. Var ute på den vanliga rundan igår igen - och mycket riktigt; lös vovve badar...

Men den här gången var jag beredd och bad dem på långt håll att ta in sin hund till sidan. De hade sån fin koll på sin hund och såg lite undrande ut, jag fick förklara lite kort om påhoppet dagen innan och då vart det inga sura miner från dem.

Ja det är ju lite "världens ände" förutom att djurparken drar turister. Jag älskade att vara där när jag var liten och tänkte att jag ska ta en tur dit nu i sommar under min semester och kolla läget!

Ganska roligt faktiskt (ännu mer off topic...:angel:), min sambo har hjälpt till att bygga grottbyn när han var liten (är 5 år äldre än mig) och där nere var jag ofta också - så vi har säkert träffats när vi var små odrägliga snorungar! :D

Världen är allt bra liten.....!

Var är det du bor - om man får fråga...?

Då kommer du ihåg gamla ponnytravbanan också:)? Vi bor precis vid infarten till den och det är samma hus som mina föräldrar hade då.

Ett litet riktmärke är våra hundgårdar med två just för tillfället totalt odrägliga doggar, en rottis o en schäfer. Sneglar man in över planket så ser man de "snygga" kratrarna de designat alldeles själva i den f d gräsmattan...

Gården ovanför oss, Jularpsgården, har du säkert sett också. De har Bed&breakfast numera - för många år sen var det en liten ridskola där, ridläraren förresten hette Lars ( Lussan Nathorst's man, dressyrdomare är han väl också tror jag ).

Nu får vi nog snart en örfil av moderatorn här så det får väl bli PM om vi inte ska hålla oss till ämnet!

Får man trycka sig in här i privatsnacket och skriva lite om lösa hundar? :angel:

Jag undrar lite över hur vanligt det är att man (själv eller ens hund) blir attackerad av lösspringande hundar?
Själv har jag bara råkat ut för det 1(!) gång under alla år. Det var samhällets skräck, en hund som gett sig på åtskilliga hundar tidigare och som bodde hos helt fel ägare. Hursomhelst, så jagade min hund (stor schäfer med massor av självförtroende) bort den utan att några skador uppstod. Och det är alltså enda gången!

Många lösa hundar har vi fått påhälsning av när vi varit ute men i övrigt aldrig blivit attackerade. En förklaring kan kanske vara att jag oftast haft brukshundar och inga små trasselsuddar med mig, men det har ju ändå blivit bra många år nu. Därför blir jag undrande över att det verkar så vanligt, om man får tro på inläggen i olika trådar.

Är det så att man förutsätter att man blir/ska bli attackerad innan hunden ens är framme? Eller att man inte låter hundarna själva reda ut begreppen?

Min erfarenhet är att hundar inte är speciellt kaxiga eller aggresiva när det kommer till kritan, om dom inte försvarar sitt revir eller någon flockmedlem. Dvs när dom är på drift utanför ägarens kontroll.

Det vore intressant med synpunkter på det här. Inte erfarenheter från en enstaka händelse utan mer hur det är generellt. Är lösa hundar som kommer emot en ofta aggresiva och farliga?

LIA

Jag har ju ingen liten trasselsudd med mig utan en schäfer (f d) hane och jag har definitivt ingen lust att chansa på att hundarna reder ut det på egen hand - dels p g a skaderisken för båda parter och dels för att jag inte tycker att man ska låta hunden reda ut en situation som han inte försatt sig i självmant.

Så länge jag har min hund kopplad ska han inte behöva ha en lös hund rännande runt sig, oavsett vilka avsikter den ev har.

Det är mkt möjligt att det inte hade blivit något av det hela om båda hundarna hade varit lösa men jag har inte min hund lös på platser där jag förväntar mig möta andra människor som kan störas av min lösa hund. Man kan ju inte se runt en slingrande stigs alla kurvor.

Läser man media och inlägg här så är det en hel del incidenter som slutar med skador på hundarna och det kan bli riktigt otäcka, dyra skador på ett ögonblick dessutom.

Kan ta ett exempel, tror inte att jag tagit upp det tidigare här; jag brukade samåka med en kollega, vi var båda hundförare vid tillfället, och jag hade tvådelad bur i bilen så hans hund fick också plats. Efter nattpasset vid ett tillfälle så gick han ut och skulle lasta sin hund varpå min sura vovve ( 56 kg tung ) lyckas få mellanväggen av plyfa att hoppa ur spår och han tar sig ut. Kollegans hund är kopplad, min har kommit lös. Slagsmålet varade kanske i någon minut innan vi kunde stoppa det och det resulterade i såna skador att båda hundarna var tvungna att behandlas på djursjukhus, dränslangar, stygn, antibiotika - hela kitet. Hade vi backat undan och låtit hundarna lösa det själva så är jag helt övertygad om att en av dem inte hade överlevt sina skador.

Avslutningsvis; ÄVEN om man tycker sig ha en icke provocerande hund så har man ingen rätt att släppa fram dem lösa till kreti o pleti. Deras hund kanske är benägen att slåss, du möter kanske en väldigt hundrädd person, du möter kanske någon vars hund är traumatiserad sedan innan av att ha blivit påhoppad etc etc.
Jag tycker att man borde kunna respektera andra och man är dessutom skyldig att göra det. Jag säger alltid ifrån på ett vänligt sätt i inledningsskedet men om jag möts av ett, varför då? Eller jamen min hund är snäll m m - då blir jag rätt snabbt irriterad över en sån inställning.

Förresten, inga problem med att du kom emellan vårat privata mellansnack:angel:Tur att det är någon som kan hålla sig till ämnet:o

Inte riktigt vad jag funderade över.
Jag lade inga aspekter på det riktiga/oriktiga i att lösa hundar kommer fram till ens egen hund.

I ditt första fall vet du inte vad som hade hänt om du inte börjat sparka, som jag förstår det, men det verkar som om du förutsätter ett slagsmål.
I det andra är det inte svårt att se upplägget till en hundfight. Det har inget med "lös hund"-funderingarna att göra.

LIA

det har faktiskt hänt mig några gånger att hundar sprungit fram och det blivit slagsmål med min tik. de flesta gångerna var det min fd grannes hundar, och en gång var det en leonberger i flexi (smart...).

labben däremot har aldrig varit inblandad i några allvarligare incidenter, så jag skulle tro att de flesta bråk som uppstår mellan lös hund och kopplad hund inte bara beror på att den lösa hunden vill attackera, utan att den kopplade muckar gräl och den lösa då triggas igång.

labben har inte alltid varit särskilt lydig, och det har väl hänt någon gång att han kutat fram. men han går aldrig ända fram om han inte är välkommen. sådana hundar har jag faktiskt lite överseende med, men jag anser ändå inte att man bör ha dem lösa mer innan man fått bättre pli på dem. det finns massor av människor som är livrädda för hundar, även sådana som har hund själv. låter man då sin snälla men olydiga hund skrämma slag på folk riskerar vi ännu fler restriktioner mot hundägare. och det är det väl ingen här som vill ha.

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: Sel
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 922
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka