Substitut for hö

catjamarie

Trådstartare
Gammal häst med dålig tandstatus, svårt att tugga. Basfodret består av uppblött lusernpellets och strålusern. Vanligt hö/silage är svårt för henne att få i sig. Finns andra bra substitut för hö el spätt hö i klippt form för att säkerställa att grovfoderbehovet täcks? Tips på foderprodukter tas tacksamt emot.

Sv: Substitut for hö

Min 28-åriga dam med ett par tappade tänder, tuggar fortfarande i sig ett par kg hö om dagen om hon får välja stråna själv... Det blir en hel del spill. Jag ska testa med hösilage och se om det är lättare.

Annars är det lucerngröten (4 kg lucernpellets/dag)som gäller, med kli, betfor och hippo grov alfa.

Hon håller sig riktigt bra med det och går till och med upp lite grann efter en rejäl viktdump i försomras.

VIKTIGT är att täcka ordentligt, då fodret annars bara är att "elda för kråkorna". Utan värme till hästen går all mat åt att hålla varme och då magrar de av blixtsnabbt. Jag kan se skillnad från "dag till dag" i stort sett.

Det blir mycket höspill för min lilla gumma också. Utomhus har hon fri tillgång med nät och där pillar hon väl i sig ett och annat strå, men inne i boxen har hon vägghängd höpåse och vissa dagar har hon bara dragit ut allt på golvet eller så har hon försökt att tugga men inte klarat det utan det ligger fullt av utspottade tuggbossor på golvet. Numera får hon oftast i sig max ett kilo en natt, och då är det bra.
Hon har tunnat ur något nu men inte anmärkningsvärt. Dock vill jag mota olle i grind. När hon kunde börja beta i våras fick hon snabbt tillbaks det hon tappat under förra vintern och hon blev riktigt fin igen. Ändå stödfodrade jag ordentligt redan från första betesdagen.
Jag täcker henne ordentligt för energin skull, både med varma täcken ute och inne och flugtäcke på betet för att energin från fodret inte ska gå åt till onödiga saker.

Betfor ger jag henne också (plus kornkross och olja samt Pavo Slobber Mash 3-4 ggr/v). Skulle vilja ge henne något mer "tuggbart". Strålusernen fixar hon, den är ju både späd och i småbitar, men finns det andra liknande produkter? Har hört talas om Salsa Naturell Grön men det är väl också pellets som kan/ska blötas?

Fast betfor tuggar de ju också även om jag förstår hur du menar. Salsa naturell grön är pellets ja så det är ju isåfall ett sämre alternativ än betfor. Min förra häst levde på betfor i stort sett när hon hade slitit ned sina tänder pga sjukdom. Hon tålde inte lusern så bra så därför kunde jag inte ge så mycket för då blev hon dålig i magen. Jag gav henne grenar också för framtänderna var okej så hon kunde gnaga lite och få sysselsättning på så vis. Det kanske din häst också kan? Annars finns ju aspbarkspellets som ger bra med fibrer och blöter man dem lite så är de inte så hårda heller. Det kan man också ge ganska mycket av.

Hur mycket betfor gav du din häst? Har inte riktigt tänkt på att de faktiskt tuggar betfor men inser nu att det blir mer att tugga än luserngröten.
Framtänderna är tyvärr mycket nerslitna så grenar är inte optimalt.
Aspbarkpellets lät intressant! Jag får lov att googla på det men du får gärna berätta mer om det om du har lust! Vad finns det för tillverkare?

Andraskörden av ensilage med bara blad och inga strån brukar fungera bättre.

Massor av omelassad betfor är också bra.

Betfiber är jättebra, lättsmälta nyttiga fiber. Du kan i princip ge hur mkt som helst.

Jag minns inte säkert nu eftersom det är fem år sedan hon dog men hon fick nästan lika många kg betfor som hon fick hö innan. Hon var ju sjuk och tappade väldigt mycket hull innan veterinären insåg att hennes tänder var nedslitna (hon var inte gammal, bara 14 år när hon dog) så hon behövde ju gå upp men annars skulle jag räkna på Mj helt enkelt och ge efter vad din häst behöver. Jag minns att jag provade att vattna ur betforn för att slippa att det blev så mycket socker men då blev hon så fruktansvärt slö så hon behövde det sockret men det får du ju prova dig fram med.

Aspbarkspellets är alltså barken ifrån asp. Det är näringsrikt och innehåller ganska mycket mineraler och mycket fibrer. Man skalar av barken ifrån de träd som ska användas till tändstickor och gör pellets av barken. Jag tror att det bara är Wiromin som tillverkar det. Min lokala kvarn tog hem det till mig på beställning. Senast jag kollade så kostade en säck 230 kr hos min lokala kvarn och jag tror att det är 20 eller 25 kg i säcken. Jag gav mina 4-5 dl då men man kan givetvis ge mer vid behov. Jag tror inte att det finns något tak för vad man kan ge.
Så här skriver Wiromin på sin hemsida:
Show Horse Aspbarkspellets: Är ett fiberrikt tillskottsfoder för alla hästar. Aspbark anses vara avmaskande och positivt för leder och skelett. Produkten innehåller endast naturliga råvaror, produkten är framtagen i samband med tränare och uppfödare, Sören Nordin är en som förespråkar och lovordar aspbarkspellets.

Det finns en typ höbricketter som egentligen är till för att man ska kunna ha med sig stråfoder i större mängd till tävlingshästar.
De består av hackat hö som pressas ihop till storleken av en tegelsten. Den kan man sedan smula sönder, tror att det går att hälla på vatten också så att den sväller och blir mjuk. När vår gamle ponny fick problem med tänderna så var det just dessa bricketter som höll honom vid liv de sista åren.

Bra tråd, jag kollar gärna efter mera tips här. Har en 27åring som också lämnar det mesta av höet halvt tuggat i boxen. Honom håller jag i hull mestadels med lusern, kornkross, olja, betfor och kli. Men jag provade halmpellets som strö härom veckan och det såg han som mat. Någon som vet om man kan blöta det och ge ihop med lusern?

Andraskörden av ensilage med bara blad och inga strån brukar fungera bättre.

Massor av omelassad betfor är också bra.

Så andraskörd är bättre än första i det avseendet? Har dålig koll på detta..
Vet du, eller någon annan, om det räcker att hälla bort blötläggningsvattnet från melasserad betfor och ev skölja den innan servering för att minska sockerhalten tillräckligt?

Senast ändrad:

Så andraskörd är bättre än första i det avseendet? Har dålig koll på detta..
Vet du, eller någon annan, om det räcker att hälla bort blötläggningsvattnet från melasserad betfor och ev skölja den innan servering för att minska sockerhalten tillräckligt?

Ja det brukar räcka att skölja betforn efter den har svällt tills vattnet är klart om hästen inte är väldigt känslig.

*kl*
Borde det inte gå att be en bonde hacka höet ?
Vi köpte hackad halm som strö av en bonde en gång, stråna var 2-3 cm långa.
Värt att kolla upp kanske :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka