Styrelse-/förtroende-/ideella uppdrag i CV - funkar det ens?

När jag ung (hehe, fyller 31 om en månad) så var det ofta ett himla tjat om att ALLT av värde skulle in i ens CV. Hade man varit kassör i den lokala ridklubben så skulle det med.

Jag undrar: REALLY?
Är det viktigt?
Varför är det bra?
Har någon någonsin fått jobb pga att det stod med i CV?

Hur tänker ni?

Jag förstår såklart att det är skillnad på att ha suttit i bolagsstyrelse. Men att ha varit vice ordförande i pudelklubben/svenska kanotföreningen/liknande, bryr sig en rekryterare om det?

Jag har fått jobb pga mina föreningsmeriter. Det är dom som är anledningen till att jag är den jag idag är :)
Har fått mycket frågor om föreningsuppdragen jag haft, suttit som ordf. i de flesta och tar gärna på mig ledarrollen :)

Jag brukar ta med sånt som låter kul och liksom kryddar till det. Sånt som faktiskt kan vara avgörande och som sticker ut när de ska bläddra i högen med ansökningar. Ngt som gör att man sticker ut ur mängden och blir ihågkommen.
Konstigt nog vill alla prata om att jag sjungit med i en opera och ställa frågor om detta även om det inte har ngn direkt väsentlig plats i mitt CV. Gissar att en sån sak sticker ut på ett positivt sätt!
Dock skriver jag naturligtvis inte ut en massa "oväsentliga" bisysslor så att det ser oseriöst ut.

Superbra tips :up:!

Jag kom en gång till intervju som en av 12 personer (102 sökande), även fast jag egentligen var minst sagt underkvalificerad till tjänsten. Under intervjun berättade de faktiskt att jag blev kallad som "Wild Card", endast eftersom de blev så nyfikna på vad jag var för en :rofl:! Det väckte tydligen nyfikenhet att ha en arbetsuppgift som gick ut på att vara veterinär beredskapskoordinator in case of tsunami :angel:. Det slutade med att jag blev rankad som otippad tvåa, eftersom jag fick chansen att berätta mer om mig själv och (tydligen) ge ett gott intryck på intervjun :).

När jag ung (hehe, fyller 31 om en månad) så var det ofta ett himla tjat om att ALLT av värde skulle in i ens CV. Hade man varit kassör i den lokala ridklubben så skulle det med.

Jag undrar: REALLY?
Är det viktigt?
Varför är det bra?
Har någon någonsin fått jobb pga att det stod med i CV?

Hur tänker ni?

Jag förstår såklart att det är skillnad på att ha suttit i bolagsstyrelse. Men att ha varit vice ordförande i pudelklubben/svenska kanotföreningen/liknande, bryr sig en rekryterare om det?
Japp! Jag har mitt nuvarande jobb till stor del tack vare det.

När jag anställde tittade jag ofta på hela bilden av människan framför mig. Att vara engagerad i förening är definitivt en merit. Det säger ofta en hel del.

Fast va? Hur länge sen var detta?
Man har så länge jag vetat sökt in i olika gruppen. Betyg är en grupp, högskoleprov är en grupp och tidigare högskolepoäng är ju en grupp. Det där låter ju som det amerikanst sätt med extra curricular activites är meriter.
Svarar flera. Efter en del funderingar kom jag fram till att det var vid olika tillfällen.
-Vid första utbildningen räknades bara betyg, det var på 70 talet.
-Föreningsmeriter kunde man tillgodogöra sig i mitten på 80 talet, man fick tillgodoräkna sig max 2 års styrelseuppdrag. + arbetslivserfarenhet.
-3e gången jag sökte utbildning i mitten på 90 talet blev man indelad i olika grupper beroende på vart man hade betyg ifrån. Förutom max betyg krävdes även HP för att komma in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka