Styngflugan

E

Egonson

Är det för sent att avmaska mot styngflugans larver nu till helgen? Det är ju bara precis nu i dagarna det har blivit riktig frost ute, innan har det varit + grader hela tiden..

3 vuxna hästar som hade mkt ägg på benen i somras.

Sv: Styngflugan

nej, det är perfekt att avmaska nu. För om de har mask och får ut de. Så fryser dom ihjäl :devil:
vi avmaskade i förrgår ;)

Styngflugans larver kan man avmaska mot hela vintern. Problemet är att det medel som tar styngflugan även påverkar lilla blodmasken som går i dvala när det är kallt en längre tid, som på vintern. Men än så länge är det inte för sent.

Okej. Då gör vi det nu i helgen, så är det gjort. Det var därför jag frågade med tanke på att det tar blodmasken med.

Tack för svaret i alla fall, nu slipper jag oroa mig :bow:

Buke är bra :D

Är det för sent att avmaska mot styngflugans larver nu till helgen? Det är ju bara precis nu i dagarna det har blivit riktig frost ute, innan har det varit + grader hela tiden..

3 vuxna hästar som hade mkt ägg på benen i somras.

Hur ser såna ägg ut? Bild? Nån?

Som gula, smala och ganska små riskorn eller myräggsliknande, som sitter ett och ett i toppen på hårstråna på hästens ben.
Ganska svåra att få väck också.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka