Stundtals grinigt ponnysto

E

Elemmírë

Ni kunniga NH-människor! Jag har ett ponnysto i alla bemärkelser;)
En trevlig ponny på många sätt men hon är just ponny och sto, vilket i sin tur leder till att hon kan vara minst sagt krävande och viljestark. Givetvis får hästen ha åsikter och dåliga dagar. Min fråga är bara hur jag ska hantera dem.
Det hon gör dem här dagarna är att hon hotar, lägger öronen bak och kan hota med bakbenen. Hon har blivit mycket bättre, genom tålamod och tt vi varit konsekventa, men jag inser att det är en lång väg att gå.
Så, nu undrar jag. Har ni något tips på hur man kan hantera det? Hur bör jag bete mig när hon har dåliga dagar? Jag tror inte hon har ont (utom en gång, när hon nog hade träningsvärk)... Utan jag tycker mig förstå att det handlar om rangordning...

Sv: Stundtals grinigt ponnysto

Är hon ojämn i temperamentet? Mitt sto var helt omöjlig förut och jag kämpade och trodde att det var mig det var fel på varför hon hela tiden testade och hittade på nya knäppidéer eller var otrevlig. Fick rådet om att ge henne magnesium som fodertillskott och jag har nu en helt annan häst. Mycket mjukare, trevligare och med ett jämnare temperament. Nu har hon inte längre "sina dagar". Åsikter har hon dock...
Det kan vara värt att prova. Magnesiumet är dessutom billigt.

Hihi känner igen det där... Sabina har ibland varit helt omöjlig, men hon har aldrig sparkat eller bitit eller något sådant, fast hon har haft chansen... Hon har bara hotat. Hon kan fortfarande se grinig ut i hagen, när man inte kliar henne tillräckligt bra.. ;) Men hon är helt annorlunda, mer stabil i sig själv och mår mycket bättre psykiskt. Hon har haft ett vääldigt intensivt liv så svackor när hon inte velat ha människokontakt ser jag bara som naturligt och bra för hennes utveckling.

Var köper man magnesium??

Tack för tipset!!

Har du kollat med Kiropraktor ( Kotknackarn)
Det kan sitta nåt i i nacken på henne, bakom öronen. Jag vet inte vad man säger att det är!
Men om det är nåt som sitter där så är det för hästen som att konstant gå runt med huvudvärk!
Kan även sitta i manken och i korset!
Hon kanske kan ha ischias, då brukar dem kunna sparka!
Och det kan resultera i att dem är sura och griniga!
Det behöver inte alls va detta!
Hon kan ju va allmänt sur bara!
Men det stämde in på en häst som vi hade nämligen och han satt fast både i nacken och i manken!

Vad är det med magnesium som gör att det hjälper?
Jag tvivlar inte på att funkar utan bara nyfiken.

Nu är Biomag eller vad det nu hette inköpt, så nu börjar "drogningen" :cracy:

Hoppas det hjälper nu!!

Elemmírë skrev:
Nu är Biomag eller vad det nu hette inköpt, så nu börjar "drogningen" :cracy:

Hoppas det hjälper nu!!
Kan du inte berätta om det hjälper, :bump: har ett sto som också kan vara grinigt när jag ska sadla, flytta henne, när jag lägger emot skänkeln mm. Annars är hon jättetrevlig. Det har kommit efter sommaren, hon är 3 år. Du kan väl skicka PM till mig. Tack på förhand. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästhantering Behöver lite tips och råd om vad jag ska ta mig till med min ilskna shettis. Han är 4 år, och har bott hos mig sedan i februari. Dåligt...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Lill
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama