Stum katt?

fia-lisa

Trådstartare
Min lilla donna har helt plötsligt slagit på mute-knappen på sig själv. Hon öppnar fortfarande munnen och pratar med mig, men det kommer liksom inget ljud. Är det någon som vet vad det kan bero på? Något man ska oroa sig för? Hon spinner dessutom ganska ofta och definitivt hela tiden när jag plockar upp henne eller rör henne öht. Läste någonstans att katter spinner även när de har ont... I övrigt är hon pigg och glad. Äter, dricker och busar som hon ska.

Sv: Stum katt?

Jag har haft en likadan husis. Han jamade utan ljud, men kunde göra andra läten... Eller så jamade han bara ljudlöst när vi hade ögonkontakt, minns inte riktigt... Men det fungerade bra ändå... :D

Jag har en kastrerad hane som är periodvis stum. Jätteknepigt! Jag har satt det samman med när han är hostig och nysig som han blir när han är alltför maskangripen (utekatt, sork är gott :d ). Då kan han inte jama, men efter avmaskning slutar han nysa och fräsa - och får tillbaka rösten. Det låter helkonstigt, men sambandet är tydligt.

Hur gammal är hon? Min Yoga gjorde så, var helt röstlös 1 v och efter det var rösten lite mörkare. Enligt veterinären var det väldigt ovanligt med hesa katter, men det har jag kunnat konstatera själv att det definitivt inte är :smirk:

Nu vet jag ju inte om hon bara jamar ljudlöst när vi har ögonkontakt - det är ju bara då jag ser henne "mima" :smirk: . Hon ger jamar dock inte så att jag hör det annars heller. Gör inte sådär jättemycket andra ljud heller, förutom att hon spinner otroligt mycket då.

Mask säger du. Visserligen ska hon vara maskfri (avmaskad innekatt) men det kanske inte är en dum idé att kontrollera detta.

Hon är 13 veckor. Vet att hon har kunnat jama tidigare eftersom jag hörde henne pipa när jag tittade på dem som 5v och 7v gamla. Hon har nyst någon gång, så det kanske är heshet? Lät Yoga ingenting när hon hade sin "tysta vecka"?

Absolut ingenting, men hon var äldre. Hon satt också och försökte, men dte kom inget ljud. Det går säkert över, ge det en vecka iaf så får vi se sen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Asko
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 357
Senast: Marvin
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka