Studier som bevisar genetiskt överförbarhet av dålig hovkvalitet?

Eira

Trådstartare
Hej allihopa!

Precis som rubriken anger så undrar jag om någon av er har möjlighet att länka/hänvisa till vetenskapliga studier som bevisar att dålig hovkvalitet (Sprickor, ömhet, torrhet, utflytningar och liknande) går i arv.

Anledningen till att jag undrar är att många påstår att exempelvis flisiga hovar är genetiskt överförbart men kan inte presentera några fakta på att det verkligen är så.
Alltså att ex. en hingst med "dåliga hovar" ökar riskerna för att avkomman utvecklar samma sak. Det är även vanligt att vissa raser påstås ha framavlad dålig hovkvalitet (Eller snarare att hovkvaliteten vart bortprioriterad under aveln), men inte heller detta har jag lyckats finna några belägg för att det stämmer.

Min uppfattning är att hovkvaliteten är tätt sammankopplad med verkning/skoning och hästhållning, inte med arvsanlagen. Dock har ju inte heller jag några vetenskapliga studier som bevisar det, så därför vänder jag mig till er med frågan ;) :angel:

(Åsikter, erfarenheter och uppfattningar är också välkomna, så länge man är noga med att särskilja vetenskapligt bevisad fakta från åsikter :bow: )

Senast ändrad:
Sv: Studier som bevisar genetiskt överförbarhet av dålig hovkvalitet?

Jag kan inte hjälpa dig med vetenskapen, men jag vet att det är hög arvbarhet på klövar (dvs kors fötter). Jag skulle gissa att det samma gäller för hästar men det är högst ovetenskapligt (har bara läst 5 p Zoologi som jag aldrig tentade av :p).

Jag som har många hästar (ca 20 för det mesta) tycker nog att både hovform och hovkvalitet nedärvs ganska väl, men det som ger störst utslag på den du pratar om är årsmån. Det kan handla om underlag, foder, väder osv. Absolut spelar hovvården in också men jag tror egentligen att den gör det först vid en sämre kvalitet på hoven - har man bra hovar så spelar hovvården mindre roll *fortfarande högst ovetenskapligt resonemang*.

Absolut är det så att det är rasbetingat, fullblod har i regel sämre fötter medans ponnyer har hårdare! Och jag tycker att vita är sämre än svart men där har jag för mig att jag hört att det finns vetenskapliga belägg för motsatsen....

Intressant och är själv nyfiken:)Har ingen vetenskapsstudie att visa upp men lite erfarenhet dock:)

Har ett sto med dålig hovkvalité (även taglet i svans och man är sparsam). Vet att det är vanligt med dåligt tagel bland knabstruppar och då hon är korsning med detta antar jag att det kommer därifrån. Har unghästbilder och kontakt med en tjej som ägde henne då (pållan blir snart 24 år)och den dåliga tagelväxten med så kallad råttsvans samt dålig hovkvalité har följt henne i hela livet.

Den ägaren samt jag själv har testat de flesta hovpreparat samt andra preparat som ska främja tageltillväxten under åren utan något vidare resultat. Hennes skointervaller ligger på 7 veckor och då är det inte mycket att verka bort men hovarna hålls i friskt skick i varjefall. Hovis är urduktig och godkänd enligt de nya reglerna så jag litar till 110% att h*n vet vad som är bäst:)Vissa delar av året är de sämre andra lite bättre. Hon är även plattfot och med tunna sulor och blir halt om hon tappar en sko eller råkar kliva på för grovt grus:(

Hovarna är bättre mot när vi köpte henne (inte av den tjejen jag nu har kontakt med)så något gör vi ju rätt:)Det jag vet som jag gör skillnad mot förra ägaren är tätare skointervaller och uträknad foderstat med ganska högt proteininnehåll. Förra ägaren tog ett föl dessutom som ärvt de dåliga egenskaperna i både hovar och tagel:(

Jag tror så här: Det är ärftligt som med mycket annat (typ hundar med dåliga höfter, ögonsjukdommar osv)men man kan ju också i grunden ha bra hovar som man med dålig verkning/skoning, hästhållning får till att bli dåliga, hänger du med?

Har man problem med dålig hovkvalité så ställs det lite högre krav på en som hästägare samt hovis. Jag kan inte slarva som vissa gör och ringa och boka skoning när skona börjar glappa för att sen ytterligare vänta 14 dagar på att hovis ska ha tid. Jag bokar ny tid direkt efter skoningen så jag vet att hovis kommer efter 7 veckor igen. Jag är också hemskt noga under lersäsong att spola av hovar vid intag för natten. Kan inte slarva med det då leran torkar ut förfärligt och bitar riskerar att lossna vid sömmarna.

Men det ska bli intressant att följa tråden:idea:

Du behöver bara föda upp några hästar så ser du hur hovkvalitet och hovform nedärvs till avkommorna, skulle nästan säga att det är något av det som har störst nedärvbarhet för just på hovarna så går det nästan inte att ta fel på vem som är föräldrar. Unghästar uppvuxna under exakt samma förhållande både vad gäller foder, markförhållande och hovvård uppvisar trots det markanta skillnader som helt återspeglar sig i föräldrarnas hovar så ang nedärvbarheten av hovkvalitet tvekar jag inte en sekund att den är stor och något att verkligen tänka på innan man avlar på hästar med dåliga hovar.
Har bla ett sto med väldigt speciella hovar alla hennes avkommor har exakt samma hovar.

Har bla ett sto med väldigt speciella hovar alla hennes avkommor har exakt samma hovar.

Fast det har jag också och alla hennes avkommor har fått bra hovar... så det behöver inte vara sant. I hennes fall tror jag det beror på dålig skoning i unga år (hon är xx men har motsägelsefullt nog väldigt trånga hovar som växer hur konstigt som helst).

Fast det har jag också och alla hennes avkommor har fått bra hovar... så det behöver inte vara sant. I hennes fall tror jag det beror på dålig skoning i unga år (hon är xx men har motsägelsefullt nog väldigt trånga hovar som växer hur konstigt som helst).

Barnen har ju även en far ;) kan ju vara så att det är därifrån de ärvt sina bra hovar, sen vet man naturligtvis inte om man inte sett dem som unga om det är hovar hon fått pga dålig hovvård. Hovformen är ju större chans att det kan komma från dålig skoning, kvaliteten på hornet är ju svårare att påverka med hovvård.

Är det en tusenfoting???

Min egen ringa erfarenhet är att dom blir som man gör dom...

Med det menar jag att känner man bara till den svagaste länken i kedjan så vet man oxå hur man ska aggera för att den ska bli mera hållbar.

Till TS,, det är det mina personliga studier har kunnat påvisa, personligt engagemang, lyhördhet och individuella lösningar,, ofta med lite mera krävande personligt engagemang än personlig bekvämlighet.

Är det en tusenfoting???

Min egen ringa erfarenhet är att dom blir som man gör dom...

Med det menar jag att känner man bara till den svagaste länken i kedjan så vet man oxå hur man ska aggera för att den ska bli mera hållbar.

Till TS,, det är det mina personliga studier har kunnat påvisa, personligt engagemang, lyhördhet och individuella lösningar,, ofta med lite mera krävande personligt engagemang än personlig bekvämlighet.

Och vad menar du med detta?
Jag fattar kanske trögt - det är möjligt - men jag förstår ingenting av det du skriver.

Vad kan den svagaste länken vara? Jag kan bara tolka din "beskrivning" som att det skulle kunna vara ngt speciellt just för en individ tex ngt ärftligt. Det är inte så lätt alla ggr för en hästägare om inte har haft en häst med (vad jag nog vill påstå anlag för dålig hovkvalite).

Jag vet tyvärr inga uttalade specifika studier, dock förefaller det allmänt vedertaget att dålig hovkvalitet inte sällan nedärvs.

typexemplet är väl fullblod, där man rent generellt inte tar hänsyn till ngra särskilda kvalitets krav ö.h.t, utan avlar på de som springer fort.....punkt.

dock är jag benägen att säga att huruvida de dåliga arvsanlagen finns där eller ej, så är det fortfarande även en miljö och skötsel fråga riktigt HUR dåliga de blir. det är en kombination av arv och skötsel ang. hov vård och allmän tillstånd. en häst med halvkassa hovar som skulle kunna härledas till ärvsanlag, kan få rätt bra hovar om rätt hov vård och allmän hästhållning i fråga om foder och skötsel finns. Medans samma häst, med genetiskt arvsanlag, i en situation med mindre planerad/insatt hov vård och andra aspekter i skötseln (fodring, skötsel av hovar utöver skoning) kan bli en katastrof.

???
Ditt inlägg tog nog priset som dagens mest goddag yxskaft inlägg........

För det första så fattar jag inte ett spår av vad du menar ? För det andra har jag inte någonstans skrivet att mitt sto har dåliga hovar utan jag skrev speciella hovar därav väldigt lätt att se att avkommorna till detta sto har exakt likadana hovar som sin mamma då de sticker ut från mängden dock har jag inte skrivet någonting vad jag kan se på vilket sätt de sticker ut det var knappast det som diskuterades utan huruvida hovkvalitet är nedärvbart vilket hennes avkommor tydligt visar.
Det är inte bara dålig hovkvalitet som är nedärvbart utan även exceptionellt god hovkvalitet.

Det finns för övrigt inte några likheter alls i hovarna på unghästar uppväxta under exakt samma förhållande med exakt samma foderstat och hovvård vilket ju skulle vara fallet om det enbart handlade om hur man tog hand om hovarna. Bara genom att titta på hovarna skulle jag kunna sortera ut vilka avkommor som hängde ihop med vilken förälder här hemma för samtliga speglar någon av sina föräldrar mkt väl.

Jag har så att säga tvärtom erfarenhet. Jag har ett sto med väldigt bra hovar, de går aldrig sönder eller spricker och hon tappar aldrig skor. Har ägt henne i över åtta år och har aldrig haft bekymmer med hennes hovar. Hon har fyra avkommor som alla hittills verkar ha ärvt sin mammas goda hovkvalitet.

Absolut är det så att det är rasbetingat, fullblod har i regel sämre fötter medans ponnyer har hårdare! Och jag tycker att vita är sämre än svart men där har jag för mig att jag hört att det finns vetenskapliga belägg för motsatsen....

Mina hästar har vita hovar och de kommer från deras mor som har vita hovar. Fem avkommor med vita hovar, en har en halv svart/vit. De har mycket bra hovar allihopa som jag vet. Modern har gått barfota i flera år då hon gått med föl och tre av avkommorna går barfota, två rids barfota. Så långt jag vet har det inte varit större problem med hovarna. Det är BLUP-faktor på hovkvalitén, skall kolla upp beräkningarna. Detta är islandshästar. Alla utom 2 har olika fäder. Det är ganska intressant se hur det blir :)

Jag har haft ett fullblod för många många år sedan. Hovarna var fina men krävde skor året om, ingen barfotatid direkt och sulor ofta. F d galoppör sedan omskolad till hopphäst.

Vet inte om det finns några studier, men jag tycker nog det är så uppenbart att det nedärvs att inga studier behövs?

Om hovkvalite bara hade med miljö och foder att göra så borde alla hästarna i ett stall där de fodras likadant och går i samma hagar ha exakt likadan hovkvalite. Så är det ju inte, det kan nog alla skriva under på.

Så även om man kan förbättra hovkvaliten med foder etc så är det ändå generna som avgör. Min arab har tex mkt hårdare hovar än mitt havblod/xx. Även om han har bra och sunda hovar med tanke på sin avstamning.

Jag tycker det är jätteviktigt med bra hovar, synd att man inte fokuserar mer på det inom aveln.

???
Ditt inlägg tog nog priset som dagens mest goddag yxskaft inlägg........

För det första så fattar jag inte ett spår av vad du menar ?
Tyvärr va det precis där du slog spiken i kistan och du är inte ensam...

Jag tycker det är jätteviktigt med bra hovar,

Det tror jag alla yrkesutövare inom hovvård håller helt med dig om..

Alla hästar oxå men tyvärr har kunskapen gått förlorad vad gäller hästkunskapen vilket även kan noteras i dagens avel.

Tyvärr va det precis där du slog spiken i kistan och du är inte ensam...

Tänk att du även idag vann priset för dagens goddag yxskaft inlägg :confused:

Kanske bättre att inte svara alls om man inte kan komma på något bättre när man inser att man gjort bort sig och svarat helt ur nattmössan och därmed inte kan förklara sig än att göra ytterligare ett helt korkat inlägg :angel:

Ja det är tyvärr en del av hästen som väldigt många glömmer bort, man böjer och röntgar men missar att hästen har förskräckliga hovar...

Givetvis är hovkvalitet och hovform ett resultat av arv och miljö, liksom resten av hästen.

De tre faktorer som påverkar hovformen mest är:
Arvet
Kraften i belastningen
Belastningens riktning

Därefter kommer påverkan av miljö, hovslagare, ryttare osv.

Personligen anser jag inte att dålig hovkvalitet är ngt stort problem i dagens avel.
Man får helt enkelt acceptera att ryttare idag vill ha explosiva, ädla, högställda sporthästar och då får man anpassa hovvården därefter.
Hoven är ju på ingetvis fristående från resten av hästen och har man dessa avelsmål får man även en nättare, ädlare hov.
Ett fullblod tex hade fått diverse andra problem om den skulle springa i 70 km i timmen med ardennerhovar.

Ridsporten idag har ingen nytta av hästar som är byggda för att dra kanoner två mil om dagen. Uppfödarna måste producera hästar som köparna vill ha.

Den gamla sanningen "ingen hov, ingen häst", stämmer i allra högsta grad men om köparna inte vill ha hästarna blir det ju "ingen häst, ingen hov"!

Givetvis är hovkvalitet och hovform ett resultat av arv och miljö, liksom resten av hästen.

De tre faktorer som påverkar hovformen mest är:
Arvet
Kraften i belastningen
Belastningens riktning

Därefter kommer påverkan av miljö, hovslagare, ryttare osv.

Personligen anser jag inte att dålig hovkvalitet är ngt stort problem i dagens avel.
Man får helt enkelt acceptera att ryttare idag vill ha explosiva, ädla, högställda sporthästar och då får man anpassa hovvården därefter.
Hoven är ju på ingetvis fristående från resten av hästen och har man dessa avelsmål får man även en nättare, ädlare hov.
Ett fullblod tex hade fått diverse andra problem om den skulle springa i 70 km i timmen med ardennerhovar.

Ridsporten idag har ingen nytta av hästar som är byggda för att dra kanoner två mil om dagen. Uppfödarna måste producera hästar som köparna vill ha.

Den gamla sanningen "ingen hov, ingen häst", stämmer i allra högsta grad men om köparna inte vill ha hästarna blir det ju "ingen häst, ingen hov"!

Men samtidigt behöver ju inte en ädlare nättare hov betyda att de har sämre hovkvalitet eller stöter du på det ofta ?

Ser jag tex till mina 9 hästar (eller ja 8 får man väl räkna för den gamle går ju inte riktigt in under den moderna typen utan han är modell stöddigare halvblod) alla de övriga ligger mellan 55-60% fullblod och är av modern ädel lätt modell men endast på en enda häst kan jag se spår av fullblodshovar och då i form av att de är lite för plattfotade men med mkt bra kvalitet på hornet och rejäla hovväggar så man kan väl knappt ens säga att de har drag av fullblod. Övriga har väldigt bra hovkvalitet några av dem tom extremt bra hovkvalitet så den höga fullblodsandelen går knappast att se i fötterna på dem, så har svårt att se att man skulle behöva dra ett likhetstecken mellan att man skulle behöva acceptera sämre hovar för att man vill ha en modernare sportigare häst.

Hej allihopa!

Precis som rubriken anger så undrar jag om någon av er har möjlighet att länka/hänvisa till vetenskapliga studier som bevisar att dålig hovkvalitet (Sprickor, ömhet, torrhet, utflytningar och liknande) går i arv.

Anledningen till att jag undrar är att många påstår att exempelvis flisiga hovar är genetiskt överförbart men kan inte presentera några fakta på att det verkligen är så.
Alltså att ex. en hingst med "dåliga hovar" ökar riskerna för att avkomman utvecklar samma sak. Det är även vanligt att vissa raser påstås ha framavlad dålig hovkvalitet (Eller snarare att hovkvaliteten vart bortprioriterad under aveln), men inte heller detta har jag lyckats finna några belägg för att det stämmer.

Min uppfattning är att hovkvaliteten är tätt sammankopplad med verkning/skoning och hästhållning, inte med arvsanlagen. Dock har ju inte heller jag några vetenskapliga studier som bevisar det, så därför vänder jag mig till er med frågan ;) :angel:

(Åsikter, erfarenheter och uppfattningar är också välkomna, så länge man är noga med att särskilja vetenskapligt bevisad fakta från åsikter :bow: )

Varför skulle det inte ärvas när i sort sett allt annat ärvs, eller kan ärvas!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka