Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Timsetim

Trådstartare
Vi var på studiebesök hos barnens dagmamma idag!

Jag fick en jättebra känsla av både henne och omgivningen! Åh, så skönt det var! :)

Barnen stod och studerade allt lite, kollade in barnen, men som vanligt i nya miljöer så var de i full gång och drog i leksakerna, gick på upptäcksfärd och tog kontakt med dagmamman efter en kvart ungefär! :love:

Jag valde bla dagmamma för att de verkade ha ett så bra samarbete mellan sig med aktiviteter mm och det var dessutom bättre än jag trodde. Två dagar i veckan så träffas de i en gemensam lokal och är där hela dagen. Barnen delas in i grupper efter ålder och har olika aktiviteter. De är ute i stort sätt hela tiden, det finns både sjö och lite skog i närheten. Barnen lär känna alla de andra dagmammorna vilket är positivit eftersom det kan bli så att de ska lämnas hos någon av de andra vid semestrar, sjukdom osv.

Så det enda jag egentligen oroar mig för just nu är vad som behöver inhandlas innan de börjar! ;) Ni som har erfarenhet! Vad är måsten och vad tror man är måsten men som man egentligen kan strunta i? Tips, tips, tips! :bump::bow:

/Timsetim
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Vad skönt att det kändes bra! Och de är ju två oxå och har trygghet i varandra!

Vad man behöver... Hm ja det beror ju lite på... Men regnkläder, stövlar, overall till vintern, ev extra overall, jag älskar de fleceklädda regnställen när det är så där lite "halvdant" Bra skor, lite extra kläder. Där verkar det vara lite olika, mina ungar har/går på dagis och de har lådor där man stoppar i extra kläder. Medans jag vet att en del ha väskor som ska med hem varje dag... Men det får du ju kolla med dagmamman! Märka kläderna!!
Hm lite ialla fall... Du får väl fråga om det är något specifikt... ;)
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Vad skönt att det kändes bra! Och de är ju två oxå och har trygghet i varandra!

Vad man behöver... Hm ja det beror ju lite på... Men regnkläder, stövlar, overall till vintern, ev extra overall, jag älskar de fleceklädda regnställen när det är så där lite "halvdant" Bra skor, lite extra kläder. Där verkar det vara lite olika, mina ungar har/går på dagis och de har lådor där man stoppar i extra kläder. Medans jag vet att en del ha väskor som ska med hem varje dag... Men det får du ju kolla med dagmamman! Märka kläderna!!
Hm lite ialla fall... Du får väl fråga om det är något specifikt... ;)

Bra tips! Märka kläderna, just det! Måste man sy in namn eller finns det någon bra märkpenna?

Jag ville mest ha allmänna tips. Tänkte att någon kanske köpt något som de verkligen inte alls behövt eller något som var ovärderligt! :)

Min tanke är att ha dubbla uppsättningar av vissa saker, typ overaller, regnkläder, så att man kan ha en uppsättning hemma och en hos dagmamman. Är det overkill eller vettigt?

/Timsetim
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Bra tips! Märka kläderna, just det! Måste man sy in namn eller finns det någon bra märkpenna?

Jag ville mest ha allmänna tips. Tänkte att någon kanske köpt något som de verkligen inte alls behövt eller något som var ovärderligt! :)

Min tanke är att ha dubbla uppsättningar av vissa saker, typ overaller, regnkläder, så att man kan ha en uppsättning hemma och en hos dagmamman. Är det overkill eller vettigt?

/Timsetim

Har för mig att det finns bra pennor. På vissa kläder räcker det att skriva med en vanlig bläckpenna/vattenfast tusch på strl-lappen.
Vissa kläder har ju även en namnlapp oxå.

Min dagmamma tycker det är bättre att ha separat fleecekläder + regnkläder än sådana där fleecefodrade varianter för om det blir blött så torkar det fortare var för sig. Och har du t.ex två uppsättningar med fleecekläder så kan barnen gå ut även senare på dagen igen ifall det blivit blött på fm och inte hunnit torka.

Jag har haft dubbelt med overaller & regnkläder.
Kanon om man hämtar barnen tidigt men dagiskläderna är blöta, har du då "egna" kläder hemma så kan man ju gå ut & latcha även hemma.
Samma med stövlar, dubbelt upp.

Och tänk på att inte lämna barnen i finskor/stövlar.
Dagmamman här hade råkat ut för det, någon hade lämnat ett barn med sådana där utsmyckade moccastövlar & föräldern blev sketförbannad för att dom var skitiga när h*n skulle hämta barnet.
:cool:
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Och tänk på att inte lämna barnen i finskor/stövlar.
Dagmamman här hade råkat ut för det, någon hade lämnat ett barn med sådana där utsmyckade moccastövlar & föräldern blev sketförbannad för att dom var skitiga när h*n skulle hämta barnet.
:cool:

:eek::crazy:

Nej, de grejor som hamnar hos dagmamman ska tåla att användas! Punkt! :)

/Timsetim
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

inhandla? man skickar med kläder efter väder :bow: finns "styka på" namnlappar om man vill beställa, jag har dock hittills bara använt penna fast jag har färdiga lappar upptryckta.
Ett ombyte per barn räcker + ytterkläder efter vad för väder. Bra grej, köp vinteroverall som man kan torka i torkskåp, de flesta förskolor, dagmammor har nog torkskåp?
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

inhandla? man skickar med kläder efter väder :bow: finns "styka på" namnlappar om man vill beställa, jag har dock hittills bara använt penna fast jag har färdiga lappar upptryckta.
Ett ombyte per barn räcker + ytterkläder efter vad för väder. Bra grej, köp vinteroverall som man kan torka i torkskåp, de flesta förskolor, dagmammor har nog torkskåp?

Mer än ett ombyte är bra, dels kan de blöta/smutsa/gegga ner sig mer än en gång om dagen ;) och sen kanske man inte alltid kommer ihåg att ta med sig en ny omgång dagen efter:p
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Har inte läst allt men vill bara tipsa om fodrade regnkläder!!!
De är helt KANON!!!
Bra att ha innan det blir riktigt kallt eller varmt, håller barnen torra och varma och de kan plaska och ha kul! Så slipper dagmamma/förskolepersonal stå och krångla med galonisar ovanpå fleecekläder osv.
Det är det sista vi måste inhandla nu inför hösten.
Annars är våra dagisklara.

Skolar in lilltjejen på måndag. Hon kommer att tycka att det är TOPPEN! (sonen går ju redan där så vi är fullt trygga med personalen.) :banana:
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Min dagmamma tycker det är bättre att ha separat fleecekläder + regnkläder än sådana där fleecefodrade varianter för om det blir blött så torkar det fortare var för sig. Och har du t.ex två uppsättningar med fleecekläder så kan barnen gå ut även senare på dagen igen ifall det blivit blött på fm och inte hunnit torka.

:

Hur i hela friden lyckas de blötta ner ett sånt ställ så att det inte går att använda? Det enda jag kan tänka mig är att barnet har hällt vatten innan för jackan... Annars har mina ungar varit ute i hällregn, hoppat i lerpölar, suttit i vattenpölar osv utan att det har blivit blött invändigt... Och utsidan torkar ju på en liten stund...
Och jag har haft dubbla uppsättningar regnkläder, ett set har hängt på dagis och ett hemma. Och skulle det vara så att de har hällt vatten innanför jackan och byxorna så finns det vanliga regnkläderna att sätta på. Jag är riktigt dåligt på att komma ihåg att ta med, så jag har sett till att sakerna finns på plats på dagis...
Extra vantar däremot brukar gå åt... De får av någon underlig andledning alltid bada... ;)
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

HM har, Ellos/josefssons har haft ialla fall, Lindex har haft någon variant. Leta bland regnkläder/gummikläder!!
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Hur i hela friden lyckas de blötta ner ett sånt ställ så att det inte går att använda? Det enda jag kan tänka mig är att barnet har hällt vatten innan för jackan... Annars har mina ungar varit ute i hällregn, hoppat i lerpölar, suttit i vattenpölar osv utan att det har blivit blött invändigt... Och utsidan torkar ju på en liten stund...
Och jag har haft dubbla uppsättningar regnkläder, ett set har hängt på dagis och ett hemma. Och skulle det vara så att de har hällt vatten innanför jackan och byxorna så finns det vanliga regnkläderna att sätta på. Jag är riktigt dåligt på att komma ihåg att ta med, så jag har sett till att sakerna finns på plats på dagis...
Extra vantar däremot brukar gå åt... De får av någon underlig andledning alltid bada... ;)

Mycket bra fråga !

Nu har jag visserligen inte haft sådana fleecefodrade till min dotter, men när jag nämnde att jag funderade på att införskaffa sådant så sa hon detta till mig.

Frågade faktiskt nu strax innan semestern hur min dotter kunde vara sjöblöt en dag innanför regnstället :confused: det brukar hon inte var trots utevistelse i alla väder.
Förklaringen var att dom (barnen) hade hittat en ovanligt stor vattenpöl som såg inbjudande ut:angel:
Och vad gör barn när dom ser en vattenpöl ???:bump::bump::bump:
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Som flera sagt innan MÄRK kläderna. Nu vet jag inte hur många barn som finns hos er dagmamma, men på förskolor så är det få barn som har "unika" vantar mössor etc. Regnkläder som ni kan lämna kvar där är bra, samma sak med stövlar. :)
 
Sv: Studiebesök idag och snart dags för inskolning!

Åhh vad det låter bra! Jag vill också ha min tjej hos dagmamma men det finns ingen där vi bor. Nu har vår förskola flyttat en bit bort så nu vill jag byta till en närmare dessutom men har sån ångest över hela dagisprylen. Jag VILL inte ha henne där egentligen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: Andromedae
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 660
Senast: fejko
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 604
Senast: s957
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 427
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp