Studerande och hundägare!?

Z

zana

Ni som är i typ 20årsåldern och studerande+hundägare hur funkar det?
Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas, och nu vill jag nog det mer än någonsin =) Men jag blir så osäker på om jag skulle klara av det. Jag har haft egen häst i 11 år (sålde den tyvärr i sommras pga ekonomiska skäl) så jag är van vid ansvaret. Jag är mycket ute i skogen 1-2h om dagen och promenerar, tänker eller plockar svamp eller liknande. Det skulle vara så härligt att ha med sig en liten vän då!

Just nu pluggar jag på distans så jag hara all tid i världen, men jag vet dock inte hur minsituation ser ut om ett år, min plan är att flytta till någon annan stad då och hoppar på någon "riktig" utbildning.

ååå men jag vill så gärna, emn jag känner mig så osäker! det är ju helt klart att man måste anpassa sig och ändra sin livsstil, men min mamma stöttar mig och skulle kunna hjälpa till om jag bestämde mig.

Vad tycker ni?
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Jag är 23 och pluggar. Ska göra det i två år till.
Jag tänkte på när du sa att du fick sälja hästen pga. ekonomiska skäl att hundar är dyra också. Billigast är de att köpa...;)
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Satsa. Vågar man inget får man inget. Det viktigaste är bara att du inser att det är ganska många år framöver det handlar om. Jag skaffade min första hund när jag var 15. Själv. Har varken fått hundpassningshjälp eller ekonomisk hjälp. Och jag har fixat det.
Så ja, det går. Absolut. Lycka till!!!
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Förra året jobbade jag som hästskötare och fick mycket gratis träningar och hjälp med skjuts till tävlingat och hjälp av arbetsgivaren. Jag fick verkligen upp ögonen för tävling och träning. Om jag hade behållt hästen hade det varit så mkt dyrare än att ha den i ett litet stall i skogen och det vill jag inte längre...

Hur mycket kostar din hund i månaden /om året?
vad är det som kostar? mat, försäkring, träningar
 
Sv: Studerande och hundägare!?

åå jag skulle också vilja vara så duktig! Just nu skulle det säkert gå hur bra som helt med hund, men jag är som du säger mest orolig för framtiden. Jag vet inte var jag kommer att vara om ett år, och tänk om jag måste offra något annat som jag verkligen vill pga hunden. Men jag hara lltid varit rädd för framtiden så jag kanske bara är nojjig...

Jag har som sagt hjälp av min mamma som förmodligen ska flytta ut på landet imon några år. Min syster stöttar mig också, liksom min sambo, men han är egenltigen en kattmänniska så han säger att om jag skaffar hunden så är det min hund, menm självklart hjälper han till och jag frågar!

Vilken ras är en bra första-hund?
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Prata med din mamma och syster och hör hur de eventuellt kan stötta dig i framtiden. Jag är 21 år, pluggar och har en hund. Har en överenskommelse med mina föräldrar att de tar hand om henne om jag måste flytta eller inte har "tid" i framtiden.

Lycka till!!!!
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Ja, men det går om man vill. Saker kan alltid hända i framtiden, då får man lösa det då. För mig är det en fråga om prioritering och vilja. Kan man inte med tiden får man väl skaffa promenadmatte/husse eller dagis. Eller sätta ut hunden på foder ett tag.Det ska nog gå för dig, bara du vill!

:)
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Jag är 23 och pluggar. Ska göra det i två år till.
Jag tänkte på när du sa att du fick sälja hästen pga. ekonomiska skäl att hundar är dyra också. Billigast är de att köpa...;)
Fast det är en enorm skillnad på att ha en hund och en häst ändå, iaf om man inte har eget stall... Jag fick också sälja min häst pga ekonomiska skäl när jag flyttade hemifrån, det skulle ha kostat mig minst 3000 kr/månad att ha häst här. Har man hunden främst till sällskap och inget större tävlingsintresse kommer man sällan upp i dessa summor. Enda risken är väl om hunden blir sjuk, vilket man självklart ska ta med i beräkning och måste vara beredd på att klara av, men har man bara en liten buffert så fungerar det i de allra flesta fall.
En liten sällskapshund kostar max ca 500-1000 kr/månad om man inte tävlar och den håller sig frisk, vilket är fullt rimligt att klara som student.

zana: jag tror det är jättebra idé att skaffa hund när man pluggar, jag själv är studerande och har planer på att skaffa hund nästa sommar. Som sagt så har man rätt mycket kontroll över sin egen tid när man pluggar i jämförelse när man jobbar, så egentligen är det perfekt att skaffa hund när man är student.
Dock kan det vara bra att ha ordnat med hundvakt inför framtiden ifall man blir sjuk eller måste resa bort. Man blir ju ganska låst som hundägare.
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Jag pluggar och har hund. Bor två km från universitetet så hinner hem på lunchen om det krisar med långa dagar. Nu har vi mest korta dagar (fm el em) turligt nog så hon är inte själv så mkt. Nu till våren ska vi ha praktik och har då varit orolig hur det ska gå med vovvan men det verkar som min syster kan tänka sig vara vovvavakt på dagarna (blir själv då hon är i skolan men får iaf komma ut på lunchrast) annars hade jag fått ha henne hos mamma och pappa, men det är drygt 20 mil härifrån - trist.

Min hund kostar mig 120 kr/mån (försäkring) + ben/godis/tillbehör. Maten betalar mamma/pappa :o :love: (nu är det en liten hund så även då jag betalade låg kostnaden på ca 160/mån) Går inte kurser men tränar på i vår egna lilla takt.
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Tack för alla svar!
Nu vill jag verkligen, har varkligen velat skaffa hund de senaste månaderna och tänkt över det en del... tack för erat stöd!

Vilken ras tycker ni är en bra förstahunds-ras? Jag kommer nog vilja ha en ganska aktiv ras, men den måste ju klara av en "lugn" dag utan att gå i taket. Jag hara alltid gillat jack russels, men har även kikat lite på dansk-svensk gårdshund för att jag har hört att de är lite "mildare", men de tycker tydligen inte om att vara ensamma? Vad tror ni? är det här för aktiva hundar för en nybörjare? borde jag välja någon enklare ras?
tacksam för alla svar!
 
Sv: Studerande och hundägare!?

tycker absolut att du skall titta på en king charles cavaljer de är pigga och glada och med på det mesta man kan hitta på så det är mitt tips :idea:
 
Sv: Studerande och hundägare!?

Pluggar heltid och har två goldentjejer (och häst, tid, vad är det?)
Det funkar bra, oftast går man inte hela dagar, iaf inte jag, utan bara fm eller em.. har en regel på 5 timmar ensamma MAX, och det har jag klarat hittills. När det inte går får jag hjälp av kompisar eller pappa... En granne går ut med dem ibland, då blir de visserligen själva lite mer än 5 timmar, men iaf inte i sträck
 
Sv: Studerande och hundägare!?

"skåneterriern" (dansk-svensk gårdshund) är en jättetrevlig och härligt energisk liten hund. har aldrig hört att de skulle ha problem med att vara ensamma hemma. dvärgschnauzern är en annan mkt trevlig ras. rena jakthundar som JRT är lite svårare, men visst går det, om man vill. jag tycker att studietiden är en bra tid att skaffa hund, speciellt om man pluggar mycket hemma. man kan glömma rännandet på studentkrogarna och det borde också påverka studieresultatet positivt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp