Jag har studerat och haft häst (-ar) hela tiden. Men då kom jag direkt från gymnasiet och hade haft egen häst sen i femman och två hästar sen jag gick i sjuan, så för mig var det liksom bara självklart. Jag visste ju inte om något annat, i princip.
Det man får ta hänsyn till är främst ekonomin och tiden. Tidsmässigt har det aldrig varit några problem för mig. Jag har pluggat fyra och ett halvt år på campus och till sommaren ett och ett halvt år på distans. Distansstudierna lägger jag ju upp lite som jag själv vill, och där har jag nog även en fördel av att ha pluggat på campus tidigare. När jag fysiskt sett var tvungen att befinna mig i skolan var vi schemalagda max tre dagar i veckan, och ytterst sällan heldagar. Oftast gick vi 9-12 eller 13-16, och då tog jag stallet antingen före eller efter beroende på vilken tid jag skulle vara i skolan. Om vi gick 9-16 (gjorde vi det gick vi å andra sidan nästan uteslutande bara en dag den veckan) så fick hästarna vila och jag mockade och fixade på kvällen. "Lediga" dagar var det skönt att bryta av plugget vid lunch och åka till stallet ett par timmar, för att sen fortsätta plugga på kvällen vid behov. Ska tillägga att jag har haft bra betyg hela tiden. Men det finns program där man är schemalagd betydligt mer än vad jag har varit, och då blir det förstås värre.
Ekonomiskt har det däremot varit tufft. Nu har jag haft hjälp av mina föräldrar, och det var inte ens meningen att jag skulle ha två hästar, utan det blev bara så. Sen ett och ett halvt år tillbaka har jag "bara" en häst. Med fullt studiemedel och sommarjobbslön sparad hade jag haft råd att hålla en häst utan att behöva få hjälp av mamma och pappa, men då har jag en häst som dels är rätt billig i drift (unghäst som inte har skotts, som inte äter något kraftfoder och som inte tävlar/tränar) och bor dels i en landsände där man kan få en bra stallplats för mindre än 2000 kronor, och då ingår allt. Det går alltså att komma undan betydligt billigare om du gör en del själv. Här går det dessutom att få mindre lägenheter betydligt billigare än i storstadsområdena, så det skulle gå att ha häst här och plugga samtidigt utan att jobba extra, åtminstone om man arbetar ihop en buffert över somrarna.
Jag kan ångra att jag har haft två hästar, eftersom jag av olika skäl varit tvungen att ha olika sällskapshästar till min "riktiga" häst som egentligen bara varit dyra och energikrävande, men jag ångrar inte att jag har haft häst. Om jag skulle leva om de här sista sju åren som jag har varit i pluggsvängen (tog studenten 2008), så är det jag hade ändrat på stallplatsen de första åren som var det som kostade mig mest (för att jag var tvungen att fler än en häst där). Men jag hade aldrig velat vara utan häst helt. Men vad som är rätt för dig, vet ju bara du. Om du har haft foderhäst nu och gått på gymnasiet samtidigt vet du ju ändå lite hur det är tidsmässigt, då är det mest den ekonomiska biten du bör fundera på.