Studentbal- är det glädje för alla?

Nebraska

Trådstartare
När jag tog studenten var också året som skolan jag gick i började återuppta traditionen med studentbal igen. Det var inte alla som valde att gå, och det var inte heller någon större grej.
Igår fick jag se bilderna från balen i lokaltidningen. Ser att det hänt en hel del sen dess. Ja, bara en sån sak att den bevakas av pressen. Många glada unga studenter på bilderna.
Men jag undrar om alla är lika lyckliga? Är det ännu en sak som ger mobbade elever ångest? För att inte tala om de mindre bemedlade. Det verkar vara ett riktigt uppvisningsrace. Det är inte bara kläderna som ska till. Utan en massa kostnader där ikring som hår, naglar, eskortbil osv osv. Och då bor jag ändå på en liten ort.

Jag är en 17 åring som fasar över studentbalen *räcker upp handen* (slapp undan den i nian pga skolbyte)

Min bror hoppade över den i år han med, verkar ha fungerat bra. Å andra sidan så är han inte typen som går på sånt. :p

Jag vet en bekant som beklagade sig över kostnaden. Tre döttrar hade de också. Och inte en chans att de kunde ha samma klänning. Skolan satte upp gruppfoto från balen i korridoren för varje år....

Jaa.. Jag vet inte. Alltså,jag gick inte på någon bal. Dels kände jag att det är svindyrt med hela skiten runt det och det var inte så viktigt. Å andra sidan, visst sved det lite att andra bjöd upp varandra (läs: killar bjöd upp tjejerna) och ingen frågade mig. Jag var inte mobbad heller utan bara "min egen". Min klass var inte sådär jättetrevlig faktiskt. Det är väl lite stenåldern att hållas med sånt på det viset. Hade varit roligt om studenten kunde bli en rolig grej i stället för bara dyrt och stökigt. Nä, det där med studenten har blivit lite för mycket överlag. Särskilt nu när man är en gammal tant på 25 bast som tycker att de mest är störande.

Nu är det ganska länge sen jag tog studenten (2008), men i min stad/kommun där jag gick gymnasiet är det här med studentbalen sjukligt uppförstorat. Jag gick i en klass med få killar (jag tror att vi var 32 i klassen allt som allt, och då var det åtta killar), och om man räknar in att någon kille inte gick, att någon kille skulle gå med sin flickvän från en annan klass och att någon hade lovat någon gammal klasskompis från grundskolan så blev det inte många kvar att slåss om för alla dessa tjejer. Jag var en av dem som inte hade någon gammal killkompis från grundskolan att gå med (en lång historia kort så var det många av killarna från min grundskoleklass som antingen 1) hoppade av skolan efter nian, 2) gick IV ett år så de kom efter och bara gick i tvåan när vår årskull tog studenten eller 3) valde friskolorna som inte fick vara med på den kommunala balen), och dessutom hade jag oturen att ligga på sjukhus precis när balparen skulle formeras, så jag fick ingen kavaljer.

Nu är jag inte en sån tjej som verkligen ville gå på balen, och idag sju år senare så ser jag mest att jag sparade en massa pengar på att stanna hemma. Men hade jag velat gå dit hade det förmodligen varit något jag hade tyckt varit svintrist att jag inte fick chansen till. (Jag hade ju givetvis kunnat gå själv eller tillsammans med en tjej, men eftersom jag egentligen inte ville var det inget alternativ.) Jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det är bättre när skolan lottar vem man får gå med. Det borde ju finnas program med mycket killar också som kanske inte heller har så många kandidater att välja på i sin egen klass.

Nu är det 10 år sedan vi gick på bal, men på vår skola var det en balkommitté som lottade ihop paren. Så de enda som var på balen var de som slutade, så det blev ju lite festligt. Men så var skolan relativt liten, och hade ett väldigt gott klimat.
Jag tycker det var riktigt kul, men visst kostar det en massa pengar!

Nu är det ganska länge sen jag tog studenten (2008), men i min stad/kommun där jag gick gymnasiet är det här med studentbalen sjukligt uppförstorat. Jag gick i en klass med få killar (jag tror att vi var 32 i klassen allt som allt, och då var det åtta killar), och om man räknar in att någon kille inte gick, att någon kille skulle gå med sin flickvän från en annan klass och att någon hade lovat någon gammal klasskompis från grundskolan så blev det inte många kvar att slåss om för alla dessa tjejer. Jag var en av dem som inte hade någon gammal killkompis från grundskolan att gå med (en lång historia kort så var det många av killarna från min grundskoleklass som antingen 1) hoppade av skolan efter nian, 2) gick IV ett år så de kom efter och bara gick i tvåan när vår årskull tog studenten eller 3) valde friskolorna som inte fick vara med på den kommunala balen), och dessutom hade jag oturen att ligga på sjukhus precis när balparen skulle formeras, så jag fick ingen kavaljer.

Nu är jag inte en sån tjej som verkligen ville gå på balen, och idag sju år senare så ser jag mest att jag sparade en massa pengar på att stanna hemma. Men hade jag velat gå dit hade det förmodligen varit något jag hade tyckt varit svintrist att jag inte fick chansen till. (Jag hade ju givetvis kunnat gå själv eller tillsammans med en tjej, men eftersom jag egentligen inte ville var det inget alternativ.) Jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det är bättre när skolan lottar vem man får gå med. Det borde ju finnas program med mycket killar också som kanske inte heller har så många kandidater att välja på i sin egen klass.
Uhm de kan väl inte på riktigt ha krav på kavaljer, på den enda balen för studenten, i Sverige (vi gillar ju inte mobbing och misogyna typer). När det dessutom bara finns enstaka män att slåss om.

Har inget emot studentbaler men tycker pressen kan hålla sig borta och man borde kunna gå som tjejgäng och ha klänningar som man sytt hemma. (Jag tror att jag lånade en klänning av en släkting som hade en bunt och gick med tjejkompisar).

Prom som en yngre släkting på amerikansk skola gick på nyligen verkar urlöjligt, med hyrda bilar och dateade tjejer och runt 10 000 kr i spenderingar.

Jag struntade i min. Det var väldigt hypat... Man skulle ha en dejt, en fin klänning (helst uppsydd efter ens egna mått, förstås), smink, naglar och hår fixat på någon dyr studio, hyrd limousin eller gammal veteranbil till balen, självklart skulle man ha fixat spraytan och bantat sig i form veckorna innan.
Jag drogs med i hypen och räknade snabbt ut att det LÄTT skulle kosta mellan 5 och 10 tusen. Jag hade absolut ingen dejt och inte speciellt många vänner i klassen. Och om jag inte kunde vara perfekt, så ville jag inte gå alls.

Sedan föll det sig så att det dök upp en tävling jag hemskt gärna ville åka på, så valet stod mellan åka på meeting eller gå på balen. Jag valde meetinget, och det ångrar jag inte en sekund :up:

Jag gick i en killklass med 2 tjejer så hitta en kavaljer var det minsta problemet. Men jag var inte det minsta road av nån bal. Mina pengar gick till nåt annat. Jag åkte hem direkt efter vi tagit studentfotot, som jag inte heller ville ha. Vilken torris man var :cool:

Det är över 20 år sedan jag tog studenten och gick på studentbalen men redan då var det kraftigt uppförstorat i den lilla staden jag då bodde.
Själv hyrde jag min balklänning och fixade make-up och håruppsättningen själv medan majoriteten hade köpt/fått uppsytt och tog ledig halva dagen för att fixa håret hos frisören.

Man kom i dem värsta vrålåken men jag och min kompis blev skjutsade till balen i brorsans helt vanliga bil och sedan gick vi till fots de sista metrarna.

Balkommittén hade precis som @Nemo skrev ovan, lottat paren dock hade vi ett visst underskott på killar så vissa kavaljerer fick två bordsdamer (bland annat min, men det var inget problem)

Tog studenten 2006 och gick på min bal. ÅNGRAR det massor!
Var och är inte typen som går på sånt men kompisarna tjatade och tjatade om att det skulle bli så roligt.
Nej, var bara tråkigt, alldeles för dyrt och helt enkelt inte min grej. Hae kunnat lägga de pengarna på något annat.
Men självkart ska man gå om man tycker det är roligt, olika från person till person.

Jag gick på balen i min storasysters tio år gamla balklänning som jag sydde om litegrann hos en sömmerska för 600:-
Sminkade mig själv, men gjorde frillan hos frisör.
Balen var inte vansinnigt dyr heller, så jag kom relativt billigt undan.
Hade min 7 år äldre bror som kavaljer och hade en fenomenal kväll.

Tog studenten 2006 och gick på min bal. ÅNGRAR det massor!
Var och är inte typen som går på sånt men kompisarna tjatade och tjatade om att det skulle bli så roligt.
Nej, var bara tråkigt, alldeles för dyrt och helt enkelt inte min grej. Hae kunnat lägga de pengarna på något annat.
Men självkart ska man gå om man tycker det är roligt, olika från person till person.

Eftersom vi tog studenten samma år och bor i samma område var vi kanske på samma bal? Jag hade skittråkigt. Betalade massa pengar för klänning och inträde och maten var kass och underhållningen lika så. Enda behållningen med balen var min kompis som blev jättefull och underhöll hela bordet..
Jag var inte heller så sugen på att gå men i och med att alla andra i klassen skulle gå så gjorde jag det med. Men inte med kavaljer, vi gick ett tjejgäng. Men, det var INTE på långa vägar värt pengarna.

Eftersom vi tog studenten samma år och bor i samma område var vi kanske på samma bal? Jag hade skittråkigt. Betalade massa pengar för klänning och inträde och maten var kass och underhållningen lika så. Enda behållningen med balen var min kompis som blev jättefull och underhöll hela bordet..
Jag var inte heller så sugen på att gå men i och med att alla andra i klassen skulle gå så gjorde jag det med. Men inte med kavaljer, vi gick ett tjejgäng. Men, det var INTE på långa vägar värt pengarna.
Billingen? Har för mig att de slog ihop nästan alla skolorna det året. Gick också bara med kompisar men de roade sig utan mig för att jag pratade med en vän från annan skola. Tröttnade och gick hem 23.00. Totalt bortslösade pengar, önskar tt jag lyssnat på mig själv och stannat hemma.

Och jag går väl emot strömmen och säger att jag hade jättetrevligt! :love: Fixade hår, naglar, makeup osv. själv (och jag är inte ens intresserad av/duktig på sådant :cautious:), klänningen var inte hellång och gick på långt under en tusenlapp inkl. ändring hos sömmerska (och jag har använt den flera gånger sedan dess!) och sen var väl det enda som kostade lite smink och nagellack som jag säkert köpt ändå och själva middagen som absolut var värd de (4-5?) hundralapparna den kostade. Hade ingen date utan åkte med ett par dit för att sedan möta upp några kompisar utanför. Och jo, det är väldigt hypat här, och jag är glad att jag inte ryktes med i alla "måsten", men det blir ju vad man gör det till :)

Jag gick inte på balen. Dels för att jag inte riktigt känner för såna uppsnofsade tillställningar, dels för att själva studenten blev nog dyr ändå för mina föräldrar. Och för att min dåvarande pojkvän inte fick följa med eftersom han redan gått ut.

I staden jag bor nu får de ta med sig sin partner oavsett om den tar studenten eller redan har gjort/är yngre. Det tycker jag låter som ett roligare alternativ iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka