Stud One byxor på tävling?

T

TeamShahina

God Jul alla distansgalna! :)
Som många vet så har det vart mycket prat på sistone om loggor på plagg på tävling och allt detta med max mått osv... Men då undrade jag: Hur är det med Stud One byxorna? De har uppenbarligen en ganska stor logga och borde då, enligt SvRF, inte få användas, eller? Har velat köpa ett par länge men vet inte om jag vågar om det finns risk för uteslutning osv? Det är det ju många som rider med sånna, och så vitt jag vet har ingen skickats ut för byxor? Hur behandlas sådana här fall? Inte kan man väll diskas om man valt ett par "vanliga" distansbyxor?:confused: Dom är dessutom riktigt snygga!
Snälla upplys mig !!

Sv: Stud One byxor på tävling?

Ska man följa de nya reglerna borde man inte få ha dem (när loggan är större än 1x3 cm, om jag kommer ihåg rätt), om det inte finns något undantag för distansen. Det bästa är väl om du mailar till förbundet och frågar specifikt så får du med säkerhet veta vad som gäller!

Dommaren lär inte springa runt och mäta loggorna. Men däremot måste överdommaren diskvalificera ekipaget, t.ex. om någon anmäler/klagar.
Loggornas maxstorlek är 1cm*3cm (dvs tre kvadratcentimeter).

men enl. de nya reglerna för distans står det ju 80cm2.
Eller har jag missuppfattat?

"1.4 Distans
1.4.1 Vojlock/Schabrak 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.4.2 Ridbyxor 80 cm² (20 cm lång 4 cm bred) en gång på vänstra
benet

1.4.3 Ridjacka/motsvarande 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på en ärm eller
100 cm2 (10 cm hög, 10 cm bred) på varje ärm
1.4.4 Ridhjälm 125 cm² (25 cm lång, 5 cm bred) mitt på hjälmen
1.4.5 Skjortkrage 16 cm² (2 cm hög, 8 cm lång) på varje sida
1.5 Voltige
1.5.1 Backpad 200 cm² (10 cm hög, 20 cm bred) på varje sida
1.5.2 Kläder 100 cm² (10 cm hög och 10 bred) får endast
användas en gång"

De måtten gäller sponsrad utrustning, 3 kvadratcentimeter gäller för ickesponsrad utrustning.

Men jösses, man får rida omkring som en reklampelare om man är sponsrad men inte använda de distansridbyxor som praktiskt taget är de enda som går att få tag på i Sverige?! Det är ju sjukt!!!

Jag tycker faktiskt inte att det är sjukt, jag tror det främjar sponsorklimatet i sporten att ha skiljda regler för sponsrad och ickesponsrad utrustning. MEN, 3 kvadratcentimeter är väldigt snålt (även om det är en siffra tagen från FEI). Ett par cm till hade inte gjort något.

Dessutom är regeln inte ny för i år, skillnaden mot tidigare är att den nu omfattar hela tävlingsområdet och inte bara tävlingsbanan och prisutdelningen.

Sen tävlar jag inte distans så jag har ingen aning om utbudet på bra byxor (jag har ridit en ynka PP20 för några år sedan vilket jag inte köpte ny utrustning till), och jag kan ärligt säga att jag fick googla ens för att veta hur byxorna såg ut. Om de dessutom är de enda som går att få tag på är det ju oerhört opraktiskt, men regeln är som sagt inte ny.

Jag hoppas dock att det kommer en justering av regeln eftersom den diskvalificerar massor av sadlar, benskydd, säkerhetsvästar m.m. Förmodligen kommer ingen domare/ÖD slå ner på varken sadlarna eller dessa byxor, men då bör det ju också finnas en formulering om detta i TR. Man ska inte behöva gissa sig till vilka regler i TR som är okej att bryta mot och vilka som inte är det.

Är Stud One ett märke som används internationellt?

Ja det är väldigt stort internationellt...

Jag har inte läst TR nu men leder det verkligen till uteslutning om man bryter mot de reglerna? Det finns väl andra straff. Domarna komme isåfall få utesluta majoriteten av ryttarna i en klass. De flesta rider i Stud One..

Jag har i flera år förundrats över att det gått igenom med att rida med en stor logga på hela låret, utan att domare tagit diskutionen. (vad jag vet?)

Hade det varit Distansritt.nu som haft en sån enorm logga på sina grejer hade det nog blivit åtgärder snabbare.

Snacka om gratisreklam för företaget...

Okej, jag tänker att då borde det finnas godkända varianter också.

Jag tror inte det står något alls om åtgärd faktiskt, men uteslutning känns väl häftigt, det kostar 100:- i böter att ha felaktig nummerlapp.

Just dessa byxor finns inte att få tag på med mindre logga. Uppenbarligen bryr sig inte domarna om denna regel. Byxorna är underbart sköna, men det finns ju trots allt andra brallor att få tag på.

Kan inte uttala mig om StudOne´s byxor då jag inte har provat dem, men jag rider i ett par distansridbyxor helt utan logga och de är fantastiska! Känns som ett andra skinn och finns inte tillstymmelse till att man kan få skav av dem. De finns att köpa i Sverige också :bow: och kostar under tusenlappen.

Dessutom är de toppenbra om det regnar, för de torkar typ sekunden efter att regndroppen har fallit ner på byxorna känns det som :love:

Det har inte jag hittat? Det finns några modeller mer mindre logga men som kanpast möter reglementets mått. Eller är jag ute och cyklar?

Har de något fäste?
Jag har inte sett några andra byxor än stud one som är helskodda.

Nej, de är inte helskodda (tack o lov!!)
Ingen skoning alls, förutom vid knäna.

...fäste? Det får man ju stå för själv - balans och knipa med knäna är det som gäller - då funkar vilka brallor som helst :rofl:
Ha en häst som hoppar till för än det ena och än det andra, så har du "fäste" efter ett par dagars övning...

Senast ändrad:

Nu har SvRf delvis backat om det här momentet, och menar att det var fel översättning bla :confused:
Tex så är det inte tävlingsområde utan tävlingsbana, och vilken utrustning det gäller. Tex är det ok med större logga på sadel,benskydd mm. Men det verkar inte spela någon roll för ridbyxor, där är mättet 3cm2. Så man får inte tävla med Stud Ones ridbyxor. :mad:

Om det är någon tröst så går loggan att pilla bort om den nu inte lossnat av sig självt efter x-antal tvättar...

Det vore ju inte så dumt om Studone kunde låta bli att trycka sina loggor. Då skulle jag köpa flera par brallor direkt. Men aldrig att jag skulle rida runt med deras stora reklam på låret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka