Stubbtips!

Evergreen

Trådstartare
Är nästan säker på att jag ska kapa manen på pålls nu igen... Men vill ha lite tips på hur jag får det så snyggt som möjligt!
Är rätt kass på att frisera... på alla sätt... :angel:
Vill helst inte ha det ojämnt som förra gången! :crazy:

Egentligen ville jag ju ha manen kort & välryckt på henne. Men tyvärr tror jag inte att hon skulle passa sådär kanon i det, speciellt inte nu när när jag inte får rida henne och musklerna kommer trilla av... :( *blä*
Hon ser ju lite maffigare ut i schtübb ;) Iallafall när den har växt ut lite.

Sv: Stubbtips!

ska du stubba så bör du kapa hela manen först och sedan låta den växa ut på nytt. På min connemara tog det ca 3-4 månader innan hans stubb var så pass lång så den inte kunde stå upp längre.
Sedan är det bara att frissera under tiden.

Jag klippte kortare längst ut och hade längst i mitten av stuppen för att få den stabilare och snyggare.

Gör inte som jag gjorde först bara. Tänkte att den ställer sig väl så fort man kapar den tillräckligt kort.

Resultat:

zinzano42.JPG

snett och fult.
Så kapa allt ända nedifrån mankammen eller vad man ska säga.

Sedan blev det bra efter ett par månader:

zinzano74.JPG

Okey... Jo, stubba ända "nerifrån" gjorde jag förra gången. Men på nått sätt blev det ojämnt och fult när det hade växt ut lite.
Har tyvärr inte så många bilder då hon är stubbad :p Annars kunde jag visat... Men såhär såg hon ut när hon var nystubbad:

{6BA8F4E6-7FD5-4501-BED9-7ADA197A2B29}.jpg

och sådär när det hade växt ut lite:
{AD39AEFA-BFB7-4247-ABF5-42EE40B6EBFA}.jpg

Det var liksom... KANTIGT på nåt sätt! :crazy: :p

Man måste nästan klippa med maskin för att få det snyggt. Med sax är det svårt.

När jag klipper stubb på min häst, vilket jag gör oftast varannan höst, klipper jag ena dagen kort precis att den fortafrande börjer sig ner.Sen väntar jag en eller två dagar och klipper lite till precis så att manen stå lite upp väntar ytterligare två dagar och tar det som inte ställt sig upp eller nåt ojämt.har upptäckt att det funkar bäst att göra så här för att manen ändrar sig lite när man klippt den, lycka till!

Med maskin? Oj, blir det inte väldigt...KORT då?!

Får se, ska ändå klippa henne snart, kanske kan ta manen i samma veva!

Är man stadig på hand så kan man klippa längre stubb med maskin. Man behöver inte ta allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 495
Senast: Motacilla
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 864
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka