Stubbman, behöver tips!

E

EricaModin

Ska klippa stubbman på min ponny i helgen.
Hon är en D-ponny och skulle passa bra i stubb, hon är lite av den grövre sorten och hennes hals skulle bli så mycket maffigare och snyggare.
(Hon är en holländsimport).

Men behöver hjälp. En del säger att man ska klippa av den helt, asså bort med hela manen för att få den som snyggast sen och låta de växa ut. Men det är jag inte så glad i, vill inte ta bort hela manen och vänta på att stubben ska komma :(
Men hur lång tid tar det på ett ungefär tills det blir stubb om jag skulle klippa ner den helt ?

Men hur gör ni eller tycker ni om man ska klippa manen till stubb från halvlång. Använda sax och klippa rakt av å raka sen och göra det jämnt.
Eller att bara använda sax eller bara rakapparaten?
Vill helst klippa så det blir stubb direkt och inte vänta på att den ska växa ut..
Men hur tror ni blir bäst? vill gärna ha svar:bump:
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Eftersom manen naturligt ligger till ena sidan kan det blir väldigt svart att fa till en rak stubb med en gang. Tycker du ska raka/klippa ned hela manen och lata den växa ut till en subb sa den star upp fran början.
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Ha bara i åtanke att häststackarn kommer se ut som gudkomochhjälpmig när du bestämmer dig för att låta manen växa ut igen :grin:
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

jag ska nt ha lång man på henne igen så :)
Haft super lång på henne.
Kort man å halvlång. och många tycker att hon ska ha stubb, å jag med. så nu har jag bestämt mig för att det får bli det ;)
Och så som du skrev kan man inte direkt tänka heller.
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Du behöver ju inte göra som jag och fesa när du klipper den första gången (för tänk om det skulle bli fult och man ångrar sig) - för det blev fult. :p
Jag kapade av den ordentligt andra gången, inte helt bort men så den blev ca tre cm som längst, då blev det bra när den växt ut lite. Tageltillväxten är väl olika på olika hästar, men på min är den ca fyra cm per månad, så varje månad brukar jag fixa till henne. :)
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Haha okej :)
Aah ja tänkte det med att man kunde klippa av den en bra bit men nt allt :)
Sen fixa te den lite å så :)
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Ta allt med en gång, klippmaskinen ger ett jämnt och snyggt resultat. Sen dröjer det inte så fasligt länge innan stubben börjar synas.
Vi hade en exemhäst på ridskolan vars man klipptes ner till grunden på sommaren för att underlätta skötseln. Till våren var det ingen som kunde ana att hon varit manlös mindre än ett år tidigare. Tagel växer visserligen långsamt, men inte så fruktansvärt långsamt som många påstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Stubbman, behöver tips!

Jag tycker stubb blir snyggast om man håller den bågformad, vilket är lite svårt om man klipper ner hela manen med klippmaskin. Jag klippte min hästs stubb med sax. På det längsta stället (en bit ner på nacken) var manen 2-3 cm. Det tar inte så fasligt lång tid innan stubben får en lagom längd. Däremot tyckte jag att det tog ett par klippningar innan den stod ordentligt, dvs jag klippte ner den som från början ett par gånger istället för att bara trimma topparna.

Nyklippt:
14224643.jpg


En månad senare:
15257229.jpg


Två månader (alldeles lagom längd):
16079578.jpg


Fyra månader (på gränsen till för lång):
17175837.jpg
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

Jag klippte allt bort på min då manen skulle stubbas. Lite kal var killen någon månad men sedan växte det ut, förra våren lät jag det börja växa ut helt och han har fortfarande inte fått "indianman". Ett tips till er som har stubb: om hästen har ett väldigt stort huvud så syns det ju då manen inte längre gömmer bort det och då lönar det sig att ha den högsta punkten på bågen nära huvudet. Det gör nämligen att halsen ser grövre ut och huvudet krymper. Min kille har ett sådant huvud, han ser missbildad ut med "fjordingbåge" men med bågen i början blir han riktigt stilig. Ska se efter om jag hittar en bild så ser ni bättre hur jag tänker.
 
Sv: Stubbman, behöver tips!

622011VIII.jpg


Jag vet att han tar grepp om väggen här och suger in luft (krubbitare) så det behöver inte kommenteras, men det kanske också syns att skarpaste svängen i bågen är ca 10-20cm bakom öronen? Efter det kortas den av tills den kommer till manken, nästan som i en rak linje, men inte riktigt, lite "liv" måste den få ha kvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Lexa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 685
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp