Stubben sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 434
H

hästig

Jag har alltid haft för mig att Stubben sadlar var hårda och ej bekväma men jag såg en Artus och en Edelweiss i en affär och de verkade hyfsade. Jag letar hoppsadel till min häst som behöver x-vid och Stubben har ju x-vida bomvidder 33.5. Har någon antingen en Artus eller en Edelweiss och skulle ni vilja berättade vad ni tycker om dem. Jag rider för tillfället i en Prestige Golden Star bomvidd 37 men den ligger inte jättebra på hästen och jag tycker att jag får urdålig balans i den, hamnar i någon sorts stolsits med bakvikt.

Sv: Stubben sadlar

Artusen har jag provat. Bra läder, man får väldigt bra grepp i den. Däremot gillade inte jag att sätet är så "spetsigt"... Jag har en haflinger, så det känns inte som om man sitter på honom utan på ett smäckert hbl istället. Däremot får man väldigt bra kontakt genom sätet.

Om du hamnar i bakvikt och stolsits kan det beror på att 1. sadeln är för liten för hästen (och möjligtvis fel modell?) och 2. sätet är för litet för dig.

Min nuvarande sadel är storlek 17 och jag är 1.72 lång så den är för liten för mig. Vad menar du med när du säger att sätet är "spetsigt" på Artusen?

Jag är 176cm och alla mina sadlar är 17, om inte du är överviktig så är inte sadeln för liten för dig.... Så det är nog för smal bom.

Jag är inte överviktig men har långa ben. Om man är lång från höften till knäet så kanske en 17 blir för liten, har fått det för mig i alla fall. Kan vara värt att prova en större/annan sadel i alla fall.

Din längd har inte med storleken att göra. Främst är det storleken på din rumpa, sedan är det längden på dina överben.

Midjan är väldigt smal och modellen är gjord för hbl/fbl som är spetsiga över ryggen.

Hur lång överben har du egentligen?
Jag är 175 med långa ben och större rumpa, jag behöver 18" med extra långa kåpor. Om du bara behöver lite mer framåtskurna kåpor kan du beställa det utan någon extra kostnad hos Stubben och behöver inte välja ett större säte om du egentligen inte behöver det. I en flatback ska du få plats med 1-1½ hand bakom rumpan när du sitter rätt i sadeln..

Stübbensadlarnas rykte om att vara hårda är ett ihärdigt rykte som hållt i sig sedan 80-talet. De har änrats mycket under senare år precis som Pessoasadlarna som från början var som plankor :eek: nuförtiden är riktigt bekväma och trevlig att rida i. Jag har betat av ett antal Stübbenvarianter genom åren och alltid vart lika nöjd med dem :)

För liten?? Jag är 178 cm och min stubben är en 17,5.
I och för sig är jag ganska så smal, men har långa ben.
Har en äldre stubben och den är lite hård i sätet, men min nya stubben är det inte.

Strunt i vilken storlek jag behöver, när sadelutprovaren kommer kan vi diskutera det. Jag vet i alla fall att min nuvarande Prestige sadel inte passar häst eller mig korrekt, jag vet inte exakt varför om det är bomvidd, sadel storlek men jag skulle vilja prova något annat i alla fall. Så tillbaks till min första fråga. Har någon provridit en Edelweiss? Jag tycker den ser fin ut, lädret är väldigt mjukt, bred kanal etc.

Hööks har dom men då måste du betala fullt pris först, ta hem den och prova och sen lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks. De har inga x-vida hemma heller utan beställer de hem en till dig har du köpt den vare sig den passar eller ej. Jag ska försöka hitta en annan affär.

Var bor du? Kanske kan rekommendera en butik...
Nej, köp inte från Hööks. Du får inte verkligen provrida sadeln heller.
Jag köpte en sadel därifrån nyligen som inte passade och som jag skulle lämna tillbaka. Jag hade endast lagt den på hästen med ett schabrak under och sadeln var knappt petad på... Sen när jag skulle lämna tillbaka den stod "den sadelkunniga" i butiken och tjafsade med mig i 10 min innan hon till slut tog tillbaka sadeln! Hon hävdade bestämt att den sadeln är gjord för haflinger och då också passar alla haflinger... (uhm, va? Okej... Sadelkunnig my ass.)
Sen när jag berättade att sadeln tippade fram sa hon att det berodde på att bommen var för vid (provade en x vid och så himla vid var den faktiskt inte.... Var kanske en storlek större än min nuvarande sadel som är en Globus 34) och det kunde absolut inte vara på något annat sätt. Jag förklarade för henne att sadeln inte är helt rak i anläggningsytan utan att den är svängd uppåt vid manken och då min häst har helt rak rygg och pytteliten manke blir den för svängd i bommen... Då började hon tjafsa om att "denna sadel faktiskt är gjord för platt rygg med liten manke!"... Men inte för helt rak rygg (hon har visst inte förstått skillnaden mellan platt rygg och rak rygg....) eller för pytteliten manke utan jag tyckte snarare den passade normalhög manke. Dessutom var sadeln lång och anläggningsytan var 50 cm.. :eek: Funkade inte på nåt håll... Hööksmänniskan gav inte med sig förrän jag sa att jag har all rätt att få pengarna tillbaka (lämnade tillbaka den 2 dagar efter jag köpte den..) och att jag aldrig kommer handla där mer om det är så man blir bemött. DÅ blir hon ju hur trevlig som helst och "Självklart får du lämna den i alla fall."... Åh... Jävla Hööks.

Hm, konstig butik, för det problemet har jag aldrig haft! har typ bytat 3 sadlar där sammanlagt och det har aldrig varit några problem.
Man får lov att spänna sadelgjord och provrida sadlen, dock utan stigbyglar.

Men nu när jag var inne på Stübbens hemsida och kollade, kunde man varken få Edelweissen eller Artusen i stl X-vid, stl 33,5, utan i max 32 för den förstnämnda och i stl 31 för den andra. Rätta mig om jag har fel (är också ute och letar efter en X-vid hoppsadel för en kompis räkning).

hästig skrev:
Jag har alltid haft för mig att Stubben sadlar var hårda och ej bekväma

Jag har en av Stubbens islandssadlar och jag tycker den är jätteskön att rida i! Alla som provat den brukar kommentera att det är en så bekväm sadel!

Jag var också inne på Stubbens hemsida och fick samma information som du, men enligt Hööks kan man beställa båda i x-vida så jag ringde till Stubben Sverige för att få ett riktigt svar och enligt dem finns både Artus och Edelweiss i x-vid 33.5.

har en stübben Arhus en jätte bra sadel som är mjuk vill häldre ha en Sigfrid gillar dom mere dom är dock hårdare i sätet (hade en till gammla pollen som va typ 20 år var helt underbar) gillar lädret i stübben sadalarna det är så hållbart den sadeln jag har nu har varit ute i både ur och skur har inte blivit ful i skinnet eller ngt sådant

Stübben e ett bra val tycker jag Spec till hoppning.

om man vill ha en stübben med sig hem finns dom nog inte i större änn 32 men om man kan vänta lite och få en spec bestäld så kan man få större, har en väldigt bra återförsäljare av stübben sdlar i Göteborg, vart bor du i vår avlånga land??

Ja, enligt butiken här ska man också få spänna sadelgjorden och sådär, men hon i butiken var ju jääääättetrevlig när jag skulle köpa sadeln och det skulle inte vara några problem att byta den.. Men där ser man... Aldrig att jag köper en sadel därifrån...

Man kan beställa Artusen i 33,5. Har pratat med Stubben om det... Vet dock inte hur dom gör med Edelweissen. Antagligen är de inte så vanliga i så stora storlekar så man får specialbeställa (kostar nog inget extra). Stubben har en hel del man kan specialbeställa utan extra kostnad, så länge man ringer och frågar. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 349
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 519
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka