Strypkoppel - styrka

Luff

Trådstartare
Hjälp mig nu
"Lilla" vovven är ju pga visst beteenden "tvungen" att ha stryp.
Dock var det han hade på sig när jag hämtade honom ENORMT för stort och tungt och flööööög av när han lekte på gräsmattan.
Dessutom var pälsen rejält bortskavd på högersidan.
Ibland hängde det i "strypläge" pga sin egen tyngd.
Så jag köpte ett annat - bara 5 cm kortare men mycket lättare och länkarna är långsmala ca 4 cm istället för 1.5.


men så började jag fundera - någonstans bak i huvudet finns något om att strypkoppel kan vara olika skarpa.
Så vad rekommenderas? - jag vill ju inte skada honom.
Han är trevlig att gå med - drar mycket måttligt om det inte är något som springer framför näsan på han.
Däremot blir han okontaktbar då han ser mindre hundar och kränger (en teknik han verkligen kan) ur koppel och grepp.

Då måste det sitta åt för jag har tänkt gå åt andra hållet - med hunden på släp om så behövs. Allt annat är provat.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Är det ingen som vet vilken sorts stryp som är snällast?
Grov länk, tung länk, fin länk.....

Har jag drömt att någon sagt till mig att det är skillnad?
Någon skillnad måste det ju vara - eller är det verkligen bara estetiskt?
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Hmm, varför är han "tvungen" att ha stryp?

Använde stryp på min odrägliga unghund, tills det skavde av all päls. Då rök det illa kvickt och ersattes, tvärt emot all gammaldags logik, med sele. Hunden slutade dra och blev riktigt trevlig att gå ut med. Därefter ersattes selen med ett halvstryp i "stoppat" tyg, som sitter tillräckligt löst för att inte strypa.

Det där med att han blir okontaktbar då han möter andra hundar. Hur hjälper stryp mot det, tycker du?
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Det finns bra läderstryphalsband som inte skaver pälsen på samma sätt som kedjorna!

Luff skrev:
Han är trevlig att gå med - drar mycket måttligt om det inte är något som springer framför näsan på han.
Däremot blir han okontaktbar då han ser mindre hundar och kränger (en teknik han verkligen kan) ur koppel och grepp.

Då måste det sitta åt för jag har tänkt gå åt andra hållet - med hunden på släp om så behövs. Allt annat är provat.

Tänk på att "gå med hunden på släp" när hunden har stryphalsband på sig är deffenitivt inte att rekommendera. När du kör med stryphalsband så kör "tvär ryck-släpp efter metoden". Om du bara drar runt hunden får du ingen annan effekt än att hunden sakta och bokstavligt stryps och givetvis ligger halsbandet konstant och skaver av päls då. + att hunden lär sig inget av det.
Med ryck-släpp får du däremot en korrigering på hundens dåliga beteende.....
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Jag tycker att de här stryphalsbanden som jag tror man kallar "dressyr stryp" det är lite tunnare i nylon men skaver inget alls. Jag tycker det är bra då min springer kommer in i perioder då han absolut inte tänker lyssna. Har de kedja och man måste rycka till så hör hunden kejan innan man har hunnit rycka till och då blir ju att hunden har gjort fel när den egentligen gjorde rätt.

Jag använder halstryp på min hund men har även börjat använda halti på honom. Han har helt fritt att andas och inget som drar runt halsen. Han kan inte dra för jag blir garanterat starkast.
Nu går min hund där han ska och jag använder halti då jag tycker den är snällare mot hunden. Han trivs i haltin jätte bra. Jag har oxå kontroll över honom då jag möter andra hundar eftersom han har fått nån knäpp att han inte ska tolerera andra hundar
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Hunden ifråga har ryckt av 2 läderhalsband och 2 läderkoppel för sin förra ägare - han är jättetrevlig och fungerar bra med halvstryp till vardags när jag inte riskerar att möta mindre hundraser då han får totalt tuppjuck. Kastar sig - 40 kg tung med speciell kast o ryckteknik - och kränger för att komma ur halsbandet.
Förra ägaren valde omplacering då hon efter flytt till stad kämpat med en hund som betedde sig som en vilde och han var van vid att vara ute mest hela dagarna.
Jag tror dock att med träning kan det bli bättre - men vill inte att han eller någon annan hund blir skadad då vi miljötränar i stad.

Så vad jag ville ha reda på var styrkan på olika stryp - inte hur andra koppel funkar - det har jag hyfsad koll på.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Luff skrev:
Hjälp mig nu
"Lilla" vovven är ju pga visst beteenden "tvungen" att ha stryp.
Dock var det han hade på sig när jag hämtade honom ENORMT för stort och tungt och flööööög av när han lekte på gräsmattan.
Dessutom var pälsen rejält bortskavd på högersidan.
Ibland hängde det i "strypläge" pga sin egen tyngd.
Så jag köpte ett annat - bara 5 cm kortare men mycket lättare och länkarna är långsmala ca 4 cm istället för 1.5.


men så började jag fundera - någonstans bak i huvudet finns något om att strypkoppel kan vara olika skarpa.
Så vad rekommenderas? - jag vill ju inte skada honom.
Han är trevlig att gå med - drar mycket måttligt om det inte är något som springer framför näsan på han.
Däremot blir han okontaktbar då han ser mindre hundar och kränger (en teknik han verkligen kan) ur koppel och grepp.

Då måste det sitta åt för jag har tänkt gå åt andra hållet - med hunden på släp om så behövs. Allt annat är provat.
Snälla läs i tråden istället för att fråga det jag redan skrivit.
svara sen gärna på min fråga om stryp....
 
Sv: Strypkoppel - styrka

För att svara på din fråga.. Så anses smala och kortlänkade kedjor vara skarpare än grova och långlänkade dito.

Men skada hunden kan du göra lika mycket eller lätt med båda..

Strypkoppels rätta namn är egentligen dressyrkedja. Kedjan används för att korrigera hunden i dressyrarbetet. En tunn kortlänkad kedja ger en "skarpare" känsla till hunden än en långlänkad grov. För att fungera rätt är det viktigt att kedjan har rätt längd. Den får inte vara för lång.

Dressyrkedjan är alltså från början ett dressyrhjälpmedel. Den är inte tänkt som ett vardagshalsband.

I stället skulle jag rekommendera halvstryp. Rätt inställt så kan hunden inte krypa ur det och du har en "strypande" effekt om hunden slänger sig. När hunden går utan att dra så sliter det inte på pälsen.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Jag förstår ditt problem.....man vill ju dessutom inte bli någon annans problem oxå,jag skulle ta en så kallad dressyr länk,om du känner dig tryggare då. Min har jag halvstryp på som sitter ganska hårt även när han inte drar,men antar att du redan prövat det. Usch dom e så jobbiga ibland.....jag vet hur det e med 45 kg i kopplet. Hade tllis i lördags två st alltså endast 90 kg hund med mig på promenad. Det enda som e positivt med att bar a ha en kvar e att det e lättare att promenera.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Tack - då köpte jag rätt.
Jag har god förhoppning att få ordning på honom, han är en socialt otränad tonåring med mycket vilja.
Mycket snäll dock - men ska alltid ha sista ordet.
Halvstrypet jag har på hemma är bra - men jag vågar inte lita på att sömmarna håller......jag har inga problem med att hålla honom och vill inte straffa bort beteendet (han är Alfarullad, nypt i "kindskägget", utskälld, halvstrypt, ja jag tror hon provat allt) - jag tror att det funkar som en förstärkning i detta fall - jag vill kunna vända och gå därifrån - utan en hund som kränger ur.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Titta runt i olika butiker... det finns halvstryp helt gjorda av kedjor..

Tänk på att kontrollera även kedjan dagligen... Jag har personligen varit med om hundar som faktiskt slitit sönder även kedjor... Det har hänt mig flera gånger...

Kontrollera att länkarna ser ut som de skall och inte är "töjda" åt något håll. Lite snopet att stå där med en trasig kedja :cool:
 
Sv: Strypkoppel - styrka

min hund är sååå himla stark så vi brukar ha dubbla kedjehanslband på den. Det är en sån här stor variant av tax. JÄTTE stark. min pappa måste hålla i mot för allt vad han är värd.-
 
Sv: Strypkoppel - styrka

iamback skrev:
min hund är sååå himla stark så vi brukar ha dubbla kedjehanslband på den. Det är en sån här stor variant av tax. JÄTTE stark. min pappa måste hålla i mot för allt vad han är värd.-

Nä men.... usch... det låter otrevligt... är det en pansar tax ??? :rofl:
 
Sv: Strypkoppel - styrka

nej en lam-tax. en sån där som vi beställde från Japan. Helt crazy e den men fiiiin
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Luff skrev:
Tack - då köpte jag rätt.
(han är Alfarullad, nypt i "kindskägget", utskälld, halvstrypt, ja jag tror hon provat allt) jQUOTE]

Jag blir orolig när jag läser detta.
Jag har svårt att tro att xx klarat av en alfarullning med lyckat resultat på en så stor hund. Förmodligen en kamp som hunden gick segrande ur och nu får du finna dig i att kämpa i motvind.

Sedan en mängd som skrivit en massa snack om strypkopplens farlighet. Rätt använt så är strypkopplet inte farligt att använda.
Det är på inget sätt värre än vare sig halvstryp eller vanligt halsband.
Strypkopplens farlighet kommer från samma källa som råttan i pizzan. Däremot så gäller det att använda kopplet rätt när man går med hunden. Du ska aldrig prova slita tillbaka en hund som går i spänt koppel. Då blir det fel oavsett vilket halsband du har. Koppelrycket ska ske medan man har kvar löst koppel så man kan snärta till hunden efter sidan med kopplet, inte prova rycka huvudet från hunden. Det orkar man förresten inte på en så pass stor hund.
Att bogseras av en hund är däremot mycket farligt för den som släpar efter i kopplet. Går man och bogserar en hund efter sig är det farligt för hunden.

Du ska ha ett kraftigt strypkoppel. Storleken avgörs av hundens huvud, det ska precis gå att ta på. För långt kränger hunden av sig kopplet, även ett stryp. Raka länkar skaver mer på pälsen än ett med vridna länkar. Viktigt som någon skrev att kolla att kopplet är helt. Du ska ha ett med kraftig kedja, kolla då att ringarna i ändarna är av en kraftig typ, om de inte är kraftiga så blir de avlånga och kopplet låser.
Låter du halsbandet sitta i kopplet så tror jag aldrig du går ute med hunden så mycket att du kan se något pälsslitage. Inomhus behöver hunden inget halsband.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Tack för dina råd - jag har god koll på hur jag skall jobba med hans beteende men hade dåligt minne ang strypets styrka.
Jag skall väl kanske tillägga att detta är min fjärde schäfer - men på min sista hade jag aldrig stryp alls och dom andra är 15 år bort i tiden och även om det var starka hannar var dom mycket socialt tränade.

med att han har halvstryp hemma menar jag då han är bunden så här
trdgrd06001.jpg

och när vi går på skogspromenader där jag vet att småhundsfrekvensen är minimal.

:D Ingen hund bogserar mig - då krävs det fler än en.....
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Om jag var du skulle jag inte alls ha stryphalsband. Och jag skulle inte köra varken hängikoppletmetoden eller ryckochsläppmetoden.

Om jag var du så skulle jag satsa på att försöka få kontakt med hunden under promenaderna och få den att sluta dra på kommando istället. Få den att vara uppmärkssam på dig och din röst. Då behövs ju inte strypkoppel. Då kan ett läder eller halvstryp räcka bara som livlina ifall det skulle hända något oväntat.
 
Sv: Strypkoppel - styrka

Jaaa - det var ju en jättebra metod - som är testad..
Det är hunden som kör ryck o släpp metoden - inte jag - jag bara går.

Jag har löst det genom att hitta ett läderhalvstryp som han går bra på - behövs inga brutaliteter och till det ett kedjehelstryp som säkerhet (det bara finns där ifall det andra går av) så jag slipper vara orolig för en lös hund i trafiken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 039
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 897
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp