Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

morbidtaste

Trådstartare
Hejsan,
min katt har återigen visat tecken på struvit och mina föräldrar tog honom till veterinären. Nu är det så, att veterinären sade att katten ENDAST får äta deras specialfoder, och INGET annat. Alltså, ingen Mjaumat, inget riktigt kött, inget annat än torrfoder.

Min första reaktion på detta var "Är han helt dum i huvudet?" då min åsikt om torrfoder (vilket han har käkat i två månader med blötmat) är att 'var i helvete hittar en katt torrfoder ute i naturen?'.

Jag har också ett visst minne av att sist katten hade struvit och den bara fick torrfoder så gick det så långt att den nästan blev avlivad.

Så vad ska jag göra? Tänk om han blir jättedålig av att bara käka specialfodret som förra gången, eller tänk om han faktiskt blir bättre av att bara käka specialfodret?
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Ta katten till en annan veterinär och få ett till utlåtande. Det skulle jag göra om jag inte alls var tillfreds med vad veterinären ordinerar.
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Du börjar med att köpa det veterinärmedicinska alternativet i våt form, det finns. Sedan struntar du i torrfodret.

Det kan bli dyrt att köpa veterinärfoder, men det går att beställa billigare från England.

Katter med urinvägsproblem ska äta blötmat. Sedan kan de behöva blötmat som är utformad för att tex. lösa upp struviter, men blötmat ska de ha.
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Det finns torrfoder som ska lösa struviter. Detta innehåller lite mer salt än annan mat så katten ska bli törstig och vilja dricka mer. Men låter ändå konstigt att den bara ska äta torrfoder.
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

De foder som löser struviter är väl främst fokuserade på att ge sur urin för att lösa upp kristallerna? Extra salt kan tillsättas för att katten ska dricka mer och urinvägarna därmed ska sköljas ur oftare (en effekt man får automatiskt med blötmat) och har inte direkt något med upplösning av kristaller att göra.
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Nej, att saltet (natriumet) har med sköljning av urinvägarna att göra vet jag.
RC har ju sen också tex ett RSS värde på sina foder, dvs ett värde på urinens förmåga att bilda eller lösa kristaller. Deras urinstensfoder har ett värde som ska ligga på så kristaller löses.
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Jag har två katter med problem från urinvägarna. De har visserligen haft kristaller och inte struviter. Urban blev slutligen penisamputerad pga sina problem. Veterinärerna har rekommenderat specialtorrfoder för att i akut skede lösa kristallerna och sedan en annan sort för att hålla pH-halten i blåsan på en nivå som gör att kristaller förebyggs. Jag ger således endast torrfoder som jag köper hos veterinären.
Min Junior har hållit sig problemfri i 8 år nu (tror jag) och Urban är nu inne på 14 månader efter sin penisamputation. När Urban fick tillbaka sina problem för 14 månader sedan hade jag köpt mat i djuraffär (tänkte prova då det är betydligt mera ekonomiskt), en mat som ägaren i affären sa var minst lika bra för urinvägarna som det jag köper hos vet. Det var det alltså inte. För närvarande är jag mycket nöjd med mitt torrfoder från veterinären! (dock ej priset)
 
Sv: Struvit, ordinerad ENDAST torrfoder

Börja med att följa vets rekommendationer i första steget, tills de akuta problemen är lösta och katten mår bra igen.

När katten varit symtomfri en-två månader så skulle jag personligen skifta över katten till en kost på enbart blötmat (samt råa kycklingvingar och annat katt-smaskigt) som serveras tre-fem gånger per dag, där jag även blandar i vatten i blötfodret vid varje servering. Allt för att öka mängden urin hos katten, utan att behöva få den till att dricka vatten från skålar. Katter är inte mycket till vattendrickare, men har man ner vattnet i maten så går det ner i ett huj.

Ett annat alternativ är ju att ständigt hålla katten på special-veterinärfodret, men det ser jag som ett mindre lockande alternativ. Som sagt, vilken slags kost är mer naturlig för katten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 209
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Då Älva återigen reagerar på sin medicin så ska jag på veterinärs inrådan testa att ge henne ett tillskott som ska hjälpa magen att...
Svar
8
· Visningar
1 107
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp