'Strunta' i mineralbehov för vuxen ponny?

Alexandra_W

Trådstartare
Lilla herr shettis har av okänd anledning börjat rata lucernen. Den ges en liten skvätt enbart för att blanda mineraler och selen i. Han har glatt ätit hela vintern och halva våren, men nu är det tvärstopp. Han äter det inte ens när all annan mat är slut. Däremot äter han glatt en näve lucernhack t ex, eller ren lucern.

Så jag tror eg problemet är mineralerna och inte lucernet. Jag kan inte (han är fet och fd fångis) bland med så himla mkt mer eller godare (avspolad betfor är inte godare tycker han).

Nu har jag tragglat och lirkat och försökt i 2 v men han tänker inte. Och om han inte tänker, så tja då är det så *s*

Frågan är ju bara vad jag ska göra, jag kan inte gärna hälla ner det med tratt i halsen på honom (även om tanken slagit mig). Samtidigt så jag vet vad han får i sig via silaget, det lilla gräs han äter och solen borde ge vitaminerna han behöver, och kan lura i honom tokosel 1 gång/v. Men siffermässigt iaf går han med mineralbrist då, räknat från tabellbehov.

Hur illa är det eg att blunda och hoppas, och att han tänker äta sina mineraler i höst/vinter igen? Betet är ju alltid en liten 'chansning' mineralmässigt, så i ett normalt läge skulle jag inte bekymra mig. Men nu är det ju inte direkt bete han går på, och kommer inte heller (tvärtom, det kommer bara bli mindre)

För, som det är nu ser jag inte hur jag ska få i honom annat än slang alt blanda det med mat som är olämpligt fång- och hullmässigt? Han är 10 år, så växer ju inte, inget hårt arbete heller.

Sv: 'Strunta' i mineralbehov för vuxen ponny?

Om det är många gram som fattas kanske det är dumt att chansa på att vara utan mineraler, prova något annat märke på mineraler som han kanske gillar bättre.

Det finns en produkt som heter Kvickbeet som är melassfri betfor och det rekommenderas till fånghästar på packetet. Jag vet inte mycket mer än det men det kanske är värt att kolla upp?

´Blanda med nåt smarrigt i en gammal avmaskningsspruta, eller annan spruta.

Han ratar även kraffts pelletterade (det jag ger normalt är grusmineral), och det är bara de två som övht passar ihop med silaget. Ja en av mustangs passar med, men den har jag inte hemma.

Det som saknas är, om man tar bort gräset ur ekvationen, knappt halva fosforbehovet och drygt halva magnesiumbehovet. (Och selen då, men det går att lösa). Kalk är precis täckt. Allt enligt tabellvärden och räknat utefter underhållsbehovs-MJ.

Ca/P-kvoten hamnar på 4.1.

Försökt muta med urvattnad betfor, han åt i 2 dagar sen vägrade han.

Fosforbalans och Krafft Magnesium som blandas med betforen kanske fungerar!

Eller en pelleterad komineral med låg kvot, om ponnyn skulle tycka den är godare!

Får han lucern utan melass eller med melass? De flesta hästar föredrar lucern utan melass!

Mineralslickbalja med låg kvot kan vara ett alternativ, då kan han ju äta om han vill!

Senast ändrad:

Finns det ens pelletterade komineraler?

Helst vill jag inte ha pelleterat iom melassen, så nu har jag som sagt gett grus, en komineral. Men hade ju kvar av Kraffts, men se det passade inte heller :crazy:

Men aldrig sett komineraler pelletterade, men kanske missat det då?

Fosfosbalans har jag ju hemma och kan prova. Och hmm, jag undrar om jag inte har nåt tillskott med just magnesium och fosfor med i gömmorna. Går ju se om han äter det, eller om 'allt iblandat' ratas.

Jag blir dock inte klok på varför han vägrar maten plötsligt. Han är ju fullt kapabel att sila och sotera ut t ex grusmineraler, men nix, bara lämnar hela maten, rör den inte. Plötsligt från dag till annan.

Han får melassfri lucern. (Haft fång)

Senast ändrad:

Kvarnbyfoder har pelleterade komineraler Pellvimin, finns några olika kvoter, bl a 0,8!

Edel har numera en lågkvotmineral för hästar 1,0.

Inget av dem passar i övrigt dock, tyvärr. Men tack ändå för tipset =)

Men ska börja kolla om han går med på det där fosfor/magnesiumtillskottet som jag bestämt vill minnas jag har en hink av nånstans!

Jag hade gett honom selen och struntat i resten när det är tillfäligt(räknar fram tills i höst som tillfälligt).

Jag blir dock inte klok på varför han vägrar maten plötsligt. Han är ju fullt kapabel att sila och sotera ut t ex grusmineraler, men nix, bara lämnar hela maten, rör den inte. Plötsligt från dag till annan.

Om det var min häst hade jag funderat över om det hänt något med fodret - vår gamli är expert på att känna av om fodret är det minsta skämt.

Men ett tips kanske kan vara att blöta maten och kanske ha någon matsked äppelcidervinäger i om han gillar det - vi ger också mineraler blandat med någon näve lucern (de gillar Kvarnbys pellets bättre än hack) och lite vatten, eller ja ibland blir det som soppa, men det går det med :grin:

Som jag skrev så han äter lucernen ren (och den serveras ju uppblött), men blandar jag i mineraler - tvärvägran. Han kan vara lite kinkig med saker man blandar i, men det brukar vara i början han är skeptisk, inte att han slutar äta 'mitt i' sådär. Därför det är knepigt.

Kan ju vara mineralerna som det "hänt" något med :angel: Har du kollat "bäst-före-datum"? Kommit fukt i?

Sedan tänkte jag att om man blötte upp allt och blandade ordentligt så skulle "mineralsmaken" förtunnas och vinägern kunde dölja ytterligare lite av smaken.

Senast ändrad:

Fast blöter upp och blandar allt, det är alltså uppblött lucernpellets han ratar? Det går inte få det med uppblött än så liksom. Mineralerna rörs ner i det.

ÄCV kommer få honom att tvärvägra, soms agt är han ytterst skeptisk till saker som luktar/smakar nya i maten, tog ett bra tag att bara få honom att äta bakjäst. När han väl börjat äta brukar han fortsätta dock.

År kvar på bäst före, förvaras inomhus och lufttätt så ingen fukt i mineralerna, och den andra äter de glatt, trots att han kan sila ut nästan vilka mineraler som helst ur sin mat när han är på det humöret. Han skulle sila ut dem om det var minsta fel på dem.

Så endera anser han sig av ngn anledning inte vilja ha/behöva mineraler just nu, eller så bara kom han på att de är äckliga sådär hux flux. Han väljer nu sen sista veckan silaget förre lucernen rakt av, så jag undrar om inte gräset har med saken att göra? Han är inte lika intresserad av 'krubbmaten' helt enkelt, och då väljer han att avstå från att äta när det är mineraler i, för det är inte så gott då, men vintertid däremot så är ju lucernen i princip 'uppblött gräs' och betydligt med intressant?

Ja, så kan det ju vara, särskilt om du har uteslutit att det är något galet.

Det märker man ju tydligt att gräset är godare än allt annat :) Även våra islandshästar (!) äter upp "sämre" när det är betessäsong, men det beror också på vad de får i krubban och hur jag blandar det. Så här års får det inte bli soppa, för då plockar de bara ut lucernen, eller lämnar allt :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka