Strö i boxen??

Vad för spånbal fyller en hel box? Jag strör med spån nu och för att fylla en box på 9 kvm strödde jag upp sex balar YesBox. Blir också lite förundrad över vad du behöver betala för spånet, en vanlig spånbal brukar kosta runt 70-80:-, men det kan vara att ni har väldigt stora balar? Googlade runt lite på torvpriser och de största balarna om 300 liter kostar ca 100:-. Min misstanke är att du dels blir hysteriskt lurad på ströpriserna och dels att du har alldeles för lite strö i boxen.

Det är stora balar ;)
 
Senast ändrad:
Förlåt, det är inte alls torvbalen för 300 som vi använder.. Det är den på 300L för 99:- :o
 
Balarna jag menar är på 140 liter. Alltså minst 2 (gärna 3) 300-liters för att fylla upp en box, och minst 2-3 som påfyllning per månad.
 
@lisa412 Vad är det för märke på det spånet (frågar av ren nyfikenhet för att jag är i tagen att köpa hem en pall spån, hade varit smidigt med större balar:)). YesBox verkar räknas som ca 400 liter " löst fallande" dvs när det är urskakat. Mao fyller jag upp en box om 9kvm med 2.400 liter.
 
@lisa412 Vad är det för märke på det spånet (frågar av ren nyfikenhet för att jag är i tagen att köpa hem en pall spån, hade varit smidigt med större balar:)). YesBox verkar räknas som ca 400 liter " löst fallande" dvs när det är urskakat. Mao fyller jag upp en box om 9kvm med 2.400 liter.

Vi köper det av stallägarna så jag vet tyvärr inte vars det kommer ifrån.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
3 044
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp