Strö i boxen??

lisa412

Trådstartare
Jag behöver hjälp, tips, tricks, info.

Just nu har vi spån i boxen. Det funkar inte riktigt eftersom hästen kissar väldigt mycket och det luktar. Har dock läst om nått som heter Vulkamin från Probihorse som man kan strö under och sen på spånet. Nån som har några erfarenheter av det?

I förra stallet hade vi torv och det funkade super! Tyvärr får vi inte ha det där vi står nu...

Vad finns det mer att strö i boxen?
 
Som det är nu så börjar det väl egentligen inte lukta fören det börja bli dags att byta spånet. Men det känns som att vi får byta mycket oftare eftersom mycket av spånet blir nerkissat och mockas bort. Nu har det knappt gått två veckor sen jag fyllde med nytt. Ska man byta så ofta?
 
Säger också stalosan och mocka noga. Halvsvällda spånpellets suger ju också upp bra. Fast fylla på spån varannan vecka tycker jag låter onormalt sällan om dom är inne på natten. :)
 
Som det är nu så börjar det väl egentligen inte lukta fören det börja bli dags att byta spånet. Men det känns som att vi får byta mycket oftare eftersom mycket av spånet blir nerkissat och mockas bort. Nu har det knappt gått två veckor sen jag fyllde med nytt. Ska man byta så ofta?

Måste bara fråga, byta? Hur då byta? Alltså mocka ut ALLT strö och sedan fylla med nytt? För det behöver man ju inte göra alls. Alltså aldrig. Eller jo, när de går ut på bete kanske det är lagom att mocka ut för att kunna skura.

Annars tycker jag nästan alltid att det bästa och mest ekonomiska är att lämna kisset i botten och bara ta bort bajset. Om/när kisset kommer upp till ytan så skalar man av det lösa blöta men låter det packade vara. Sedan har man rikligt med torrt strö ovanpå. Då kan kisset rinna ner i den fasta bottnen och bränna där. Funkar ju sämre om man har en som gräver en massa i bädden dock, men det är rätt sällan man träffar på sådana extremer att de inte funkar med det systemet.
 
Som det är nu så börjar det väl egentligen inte lukta fören det börja bli dags att byta spånet. Men det känns som att vi får byta mycket oftare eftersom mycket av spånet blir nerkissat och mockas bort. Nu har det knappt gått två veckor sen jag fyllde med nytt. Ska man byta så ofta?

Man brukar börja med att lägga in 4-5 balar spån i tom box (9-10 kvm), och de flesta brukar behöva fylla på 1-2 balar i veckan.
 
Tack för alla svar! Man lär sig mycket här på buke :up:

Nu verkar det som att vi ska använda torv iallafall men vi får alltså inte göra en bädd. Men då undrar jag vad som blir smartare / mer ekonomiskt. Torv eller spån med tex stalosan? Vi får köpa till spån i stallet för 200:- En bal fyller boxen. En torvbal på 20kg kostar 300:-
 
Om du mockar bort kisset varje dag så luktar det inte så mycket. Går det flera dagar innan du tar bort kisset (tolkar som om du gör det) så hinner det bildas ammoniak och luktar skarpt.
 
Stalosan och torv! Tycker torv är 100 gånger bättre än spån till kissig häst. Varför får ni inte göra bädd?
 
I vårt stall får man inte heller ha bädd, av två anledningar. Den ena är att blött strö blir liggande mot väggplankorna, som ruttnar. Den andra är att det är svårt att göra en bra bädd, och dåliga bäddar luktar illa. Därför har vi som regel att man måste ta ut allt blött varje dag.
 
Vi får köpa till spån i stallet för 200:- En bal fyller boxen. En torvbal på 20kg kostar 300:-

Vad för spånbal fyller en hel box? Jag strör med spån nu och för att fylla en box på 9 kvm strödde jag upp sex balar YesBox. Blir också lite förundrad över vad du behöver betala för spånet, en vanlig spånbal brukar kosta runt 70-80:-, men det kan vara att ni har väldigt stora balar? Googlade runt lite på torvpriser och de största balarna om 300 liter kostar ca 100:-. Min misstanke är att du dels blir hysteriskt lurad på ströpriserna och dels att du har alldeles för lite strö i boxen.
 
Jag antar att det handlar om större balar, jag har haft spånbalar som motsvarade ca fyra normala. De fanns på gården när jag flyttade in så vet inte exakt prisläge.
Vad för spånbal fyller en hel box? Jag strör med spån nu och för att fylla en box på 9 kvm strödde jag upp sex balar YesBox. Blir också lite förundrad över vad du behöver betala för spånet, en vanlig spånbal brukar kosta runt 70-80:-, men det kan vara att ni har väldigt stora balar? Googlade runt lite på torvpriser och de största balarna om 300 liter kostar ca 100:-. Min misstanke är att du dels blir hysteriskt lurad på ströpriserna och dels att du har alldeles för lite strö i boxen.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
3 044
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp