Strö till bronkithäst

Sv: Strö till bronkithäst

Torv, tveklöst.
Men det bästa är ju om alla i stallet har torv - om det är exempelvis halm i de andra boxarna är det ingen större mening med att ställa bronkithästen på torv.

Ok!

Ska det vara bädd eller ej?

Om man promt vill ha spån, ska det vara bädd eller ej?

Bädd eller ej beror nog helt på hur hästen är i boxen och hur den sköts. Låter hästen bli att riva upp den och den mockas utan att rivas upp långt innan hästen tas in borde det ge minst partiklar och läckage av ångor ju.

Torv är ju sjukt smidigt att göra stadig bädd av, bara det ger ju mindre partiklar och ångor utan att man ens tar hänsyn till de egenskaperna.

Tack för era svar!

Jag undrar mest för en bekant har fått besked om att hästen skall stå på spån och det får absolut inte vara bädd. Tycker att det skulle vara hopplöst att hålla rent. Känns som om man näst intill får tömma boxen varje dag. Hästen är en skitgris.

Skumt?

Det är ju rätt självklart att ju mer man rör i ströet desto mer partiklar hamnar i luften. Alltså behöver man något som ligger still (torv är väl överlägset där?) och dels något man inte behöver röra så mycket i (en välskött bädd känns ju som självklart svar där också).

Och den andra grejen som påverkar är ju förekomsten av ammoniakångor (eller, jag kan inget om bronikt men det är ju vad man brukar vilja minska) och det minskar man ju dels genom att "binda upp" ammoniaken (torv eller kanske även kalkat golv typ är väl rätt överlägset där oxå?) och dels ha tillräckligt tjock och stabilt strö som hästen inte "vänder runt" så lätt (och som man själv inte vänder runt i när man mockar) så kisset rinner ner och ligger still underst/långt ner åtm, även här känns ju spån rätt kass?

Fast jag är partisk, jag älskar torv :love:

Jag håller med du!

Efter vad jag läst så är torvbädd överlägset bäst i att binda ammoniak. Men att ha ett 5 cm tjockt lager löst spån är helt värdelöst enligt mig.
Synd att jag har så svårt att låta bli att bry mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 112
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka