"stripa" transporten

-Catherine-

Trådstartare
Jag funderar på att "stripa" min transport.
I nuläget är den mörkbrun med vitt tak (kylingesläp) och jag tycker att den mörkbruna ytan är lite mäktig, även om den är snygg.

Tänkte att kanske skulle det bli snyggt med något vitt mönster längs med sidan, ränder som exempel.
Idén var först att köpa färdig bildekor och limma på, men så började jag fundera på om det skulle bli svårt att få det riktigt snyggt, om det riskerar att bli bubbligt iom att ytan under inte är 100% slät. Bildekoren är ju i blank plast, minsta ojämnhet syns ju jättetydligt då :(

Funderade då om det inte skulle kunna bli bra om jag maskerade med tejp och målade ränderna med målarfärg istället. Då skulle jag ju kunna välja en matt färg som inte avslöjade varenda knottra.
Om jag maskerar och först "tätar" maskeringstejpen med den bruna betsen som vagnen är målad i, väntar tills det torkar och sedan gör ränderna med den vita färgen så borde ju ränderna bli knivskarpa när jag drar bort tejpen.

Kan det bli bra tror ni? :)
 
Sv: "stripa" transporten

Du behöver en målad yta, visst är Kylinge obehandlad/oljad?

Alltså kvarstår möjligheten att måla dekorationer, vänta dock inte med att dra bort tejpen till det torkar. Risken är då stor att du får med dig delar av färgen där den ska vara.

Ett varningens finger - det kräver väldig noggrannhet för att inte se kladdigt och amatörmässigt ut.
 
Sv: "stripa" transporten

Väggarna är laserade med utomhuslasyr, 4 lager färg. Så man kan nog med gott samvete kalla ytan målad. Det är ju dock inte en blank yta, mer åt det matta hållet. Då funkar det alltså inte med färdig bildekor?

Noggrann hade jag tänkt att vara hur än jag bestämmer mig för att göra :)
 
Sv: "stripa" transporten

Jag skulle inte måla stripes, då skulle jag hellre ha den brun.

Jag har aldrig sett ett lyckat resultat av målade stripes..
 
Sv: "stripa" transporten

Kanske jag får tänka om dårå...jag har ju blivit lite fixerad vid det här med att jag vill "bryta upp" den bruna ytan, men det kanske är bäst att låta det vara som det är då :confused:
 
Sv: "stripa" transporten

För att få det bra måste det till proffsverktyg och dito kunskap - annars kommer det dessvärre att se amatörmässigt och kladdigt ut.

Måla med pensel hade jag helt avskrivit. Spraya - möjligen om det är riktigt bra spruta.
 
Sv: "stripa" transporten

Min högst personliga åsikt är att det är snyggast att låta den vara som den är.

Men om du väldigt gärna vill bryta upp färgen skulle jag satsa på något annat än stripes, tex måla konturerna av ett ponnyhuvud eller något längst bak och i ngn mer diskret färg än vit eftersom den har en förmåga att bli lite självlysande annars.

Men det är fortfarande ett problem att det gärna blir lite kladdigt om du inte hittar ngn superbra schablon och en sprayfärg som inte kryper in under..
 
Sv: "stripa" transporten

Varför inte kontakta en lokal reklambyrå för egna stripes/bilder?
Det behöver inte bli så dyrt.
Jag skaffade nya dekaler "Dalavagnen"och två stripes per sida förutom hästens namn. Det gick på 1500 kr.
Då ser det proffsigt ut också.
 
Sv: "stripa" transporten

Ärligt talat tror jag inte det är tillräckligt bra grund för att fästa dekaler. Men det vet i o f s ts bättre.
 
Sv: "stripa" transporten

En av funderingarna var just att köpa färdig dekor, men jag var ju som jag skrev i ursprungsinlägget, orolig över om det fanns en risk att det skulle bli "knöggligt". Därav att jag då funderade över att måla istället.

Jag får nog grunna på detta en tid till tror jag :)
 

Liknande trådar

Utrustning tycker att det mer och mer börjar komma transporter med mörka färger nu. förr var man ju lite emot det för det blev så varmt i dem. men...
Svar
7
· Visningar
4 005
Senast: FingalZonett
·
Utrustning Jag känner mig lite "vår-wild and crazy" och funderar nu hur jag ska piffa upp min transport på bästa sätt. Det är en Boj bravo 216S...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp