Strikt ägaransvar och oönskade besök.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fruentimber

Varje sommar är det samma visa. Turister och sommargäster går helt sonika in på vår tomt, eller över den. Igår gick en ungdom från sommarhuset bredvid över vår trapp för att nå deras hus (trots att det finns en stig tio meter in i skogen) och idag när jag kommer hem från en kort skogspromenad står det en hel barnfamilj på tomten för att "titta på utsikten". :banghead:

Vad händer om hunden orsakar en skada på våra oinbjudna gäster? Lasse är ju hur snäll som helst men kan lätt knuffa omkull ett barn eller göra hål i någons kläder om han blir busig.

Blir så himla trött på folk.

Sambon är lite mot idén med skyltar (även jag tycker ju att det ser fult ut), men det känns väl som att vi inte har ett alternativ längre.

@Tora Hade vi haft pengarna hade jag hägnat in hela tomten men det är i princip en omöjlighet. Tomten är väldigt stor, och ena långsidan är endast havsklippor. Folk har till och med lagt till med båt för att bada, ungar har lekt i båtvarvet, etc etc etc.

@FrauleinLeo: Jag förstår att mannen är skeptisk till skyltar men i ert fall hade jag inte vågat vara utan dem.

Drivs varvet som företag? Då tror jag nästan det måste till skyltar eftersom det är en arbetsplats så ni inte blir ansvariga för ev olyckor. Men även om det inte drivs som företag hade jag satt upp skyltar och knatar man in där ändå så är det på egen risk :meh:

Även om vi sätter upp skyltar så hindrar det nog inte tillräckligt med idioter. Det går dessutom att ta sig in på tomten på många olika ställen. Frågan kvarstår: vad händer om hunden orsakar en skada? Visst blir man ersättningsskyldig ändå?

@FrauleinLeo: Jag förstår att mannen är skeptisk till skyltar men i ert fall hade jag inte vågat vara utan dem.

Drivs varvet som företag? Då tror jag nästan det måste till skyltar eftersom det är en arbetsplats så ni inte blir ansvariga för ev olyckor. Men även om det inte drivs som företag hade jag satt upp skyltar och knatar man in där ändå så är det på egen risk :meh:

Vi bedriver viss vinterförvaring så ja, det gör det ju. Aldrig reflekterat över huruvida vi måste ha skyltar eller ej faktiskt. :o Hur tar man reda på det?

Sambon är lite mot idén med skyltar (även jag tycker ju att det ser fult ut), men det känns väl som att vi inte har ett alternativ längre.

@Tora Hade vi haft pengarna hade jag hägnat in hela tomten men det är i princip en omöjlighet. Tomten är väldigt stor, och ena långsidan är endast havsklippor. Folk har till och med lagt till med båt för att bada, ungar har lekt i båtvarvet, etc etc etc.
Men är det tydligt för utomstående att det är en privat tomt?
Man kanske kan sätta upp staket/plantera häck på vissa ställen? Eller stolp som man har till hagen och så rund vit eltråd. Det borde inte bli så dyrt.

Vi bedriver viss vinterförvaring så ja, det gör det ju. Aldrig reflekterat över huruvida vi måste ha skyltar eller ej faktiskt. :o Hur tar man reda på det?

Jag är absolut inte jurist men när vi borrar så avgränsar vi borrplatsen med band och sätter upp skyltar att det är en arbetsplats och att obehöriga har ej tillträde (vilket vi har rätt att göra och jag tror nog det är ett krav). Dvs knatar man in ändå och får ett borrör i huvudet får man skylla sig själv.

Vad gäller hunden är det ju strikt hundägaransvar som gäller så biter han någon är ni fortfarande ansvariga. Kan man visa på att de provocerat hunden döms förmodligen inget skadestånd ut för ev skador (men jag vet som sagt inte).

@Tassetass kanske kan säga hur det ligger till rent juridiskt?

Men är det tydligt för utomstående att det är en privat tomt?
Man kanske kan sätta upp staket/plantera häck på vissa ställen? Eller stolp som man har till hagen och så rund vit eltråd. Det borde inte bli så dyrt.

Jag tycker förvisso själv att det är tydligt nog. Det finns två stugor och två bostadshus på tomten, bodar, båtvarv etc. När man går in på tomten passerar man en stor vit grind som är ställd åt sidan så att vi ska kunna köra in och ut med bilarna. Men det kanske inte är så tydligt för utomstående? Du ser ju dock husen (förutom det vi själva bor i) från grinden och barnfamiljen som traskade in nu stod mitt på grusgången bredvid vårt förråd, 20 meter från ena stugan och 10 meter från vårt egna hus (allt helt synligt). :confused: Ungdomarna i huset bredvid går förbi vår egen ytterdörr, de traskar alltså helt sonika över vår egen trapp. Jag fattar inte hur folk är funtade.

Förra året joggade ett par män in och började stretcha på ena bergshällen. Alltså i princip mitt på tomten, med alla hus synligt runt sig (vår altan 10-15 meter ifrån, förrådet 5 meter ifrån osv).

Andra långsidan består av skog och kortsidorna är i princip berg, både häck och stolp blir svårt.

Ja du blir ersättningsskyldig. Strikt hundägaransvar gäller även mot idioter :(

Vad gäller hunden är det ju strikt hundägaransvar som gäller så biter han någon är ni fortfarande ansvariga. Kan man visa på att de provocerat hunden döms förmodligen inget skadestånd ut för ev skador (men jag vet som sagt inte).

@Tassetass kanske kan säga hur det ligger till rent juridiskt?

Jag misstänkte att det var så. Googlade lite och läste på SKK men där stod det i princip bara huruvida man är ersättningsskyldig om ens hund attackerar en annan hund. Vad händer om Lasse välter en unge? Vad kan de kräva oss på? Om ungen slår i huvudet, t ex?

Är du säker på att den privata tomten går ner till vattnet? Allemansrätten ger ju tillträde till i princip alla stränder och det är förbjudet för markägare att sätta upp skyltar och t o m att placera ut blomkrukor om det är i syfte att mota bort folk.

Om du undrar över ditt hundägaransvar så är det självklart så att det gäller. Om hunden ger sig på folk så måste ni koppla eller hägna in den.

Jag är absolut inte jurist men när vi borrar så avgränsar vi borrplatsen med band och sätter upp skyltar att det är en arbetsplats och att obehöriga har ej tillträde (vilket vi har rätt att göra och jag tror nog det är ett krav). Dvs knatar man in ändå och får ett borrör i huvudet får man skylla sig själv.

Ska försöka kolla upp detta, tack!

Är du säker på att den privata tomten går ner till vattnet? Allemansrätten ger ju tillträde till i princip alla stränder och det är förbjudet för markägare att sätta upp skyltar och t o m att placera ut blomkrukor om det är i syfte att mota bort folk.

Om du undrar över ditt hundägaransvar så är det självklart så att det gäller. Om hunden ger sig på folk så måste ni koppla eller hägna in den.

Hur menar du? Vi äger inget vatten men har egen strand och brygga, så ja, tomten går ner till vattnet. Allemansrätten gäller väl inte mark som ligger i anslutning till bostadshus? Strandremsan är nog inte mer än fem meter lång och ligger i direkt anslutning till vår gräsmatta, resten av den långsidan är klippor.

Hunden ger sig inte på folk, givetvis. Men om han får syn på intraskande människor innan mig är det inte helt omöjligt att han i sin glädjeiver råkar ha omkull ett tillräckligt litet barn eller råkar göra ett hål i något känsligt tyg.

Om folk står och stretchar på er tomt, kan de ju knappast fatta att de är just på er tomt. På nåt sätt skylt eller staket bör ni ju kunna informera om detta.

Har själv en sk skaft-tomt, ett par gånger i månaden irrar promerande folk in här för de tror att vägen fortsätter. Jag löste det med grind och billigaste möjligaste staket, ett getstaket från Granngården. Går ju att byta ut bitvis mot riktigt staket, så känns det inte så jobbigt ekonomiskt.

Om hunden är av modellen "skita ner de som kommer" skulle inte jag oroa mig.

Även om vi sätter upp skyltar så hindrar det nog inte tillräckligt med idioter. Det går dessutom att ta sig in på tomten på många olika ställen. Frågan kvarstår: vad händer om hunden orsakar en skada? Visst blir man ersättningsskyldig ändå?
Du har ett strikt ägaransvar för hunden - eventuella skadestånd jämkas om motparten varit vårdslös, men en jämkning är ytterst osannolik om man lämnat hunden lös utan tillsyn även om det är på ens privata tomt.

PS vad gäller grannarnas ungdomar - varför inte knacka på och prata?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka