Stretchning

K

knasenknas

hur stretcha man sin häst? och massage hur gör man det? finns det någon webbsida där man kan läsa?

Sv: Stretchning

Det bästa är nog om du tar ut en hästmassör eller equiterapeft som kan visa och förklara hur och varför.

håller med ovanstående!
Det bästa är att ta ut en massör som masserar hästen som sedan kan lära dig hur du ska underhålla hästen eller kanske ta en kurs?
Det är inte lönt att försöka massera hästen bara efter att läsa man måste även få lära sig i praktiken oxå och se hur de olika greppen ska användas.
Stretcha är oxå lättast om nån kunnig visat innan så att man vet att det gör rätt syfte, man ska ALDRIG dra utan bara visa vägen och stötta hästen så fattar hästen efter några ggr hur den ska göra.

Men stretcha ryggen däremot är lätt!
Det gör du genom att dra fingrarna på magen i mitten och trycka lite så lyfter hästen ryggen och blåser upp sig. Det kan du göra efter varje ridpass..
Annan stretching däremot ska man göra efter uppvärmning eller i samband med massage..

Håller med om att det bästa är att be någon kunnig hjälpa dig först.

Däremot kan du ju låna/köpa böcker om massage och stretchning och läsa på, det är ju jätteintressant och dessutom lär man sig en himla massa om hästen annatomi och fysiolog...
Där kan du också hitta helt "ofarliga" övningar som kan användas utan att vara expert...men som sagt, det bästa är att ta kontakt med en kunnig massör eller equiterapeut.

Något du kan tänka på redan nu är att lång och ordentlig rykt innan ridpasset är jättebra för blodcirkulationen i musklerna som gör att hästen inte är lika stel i början.

Köp/låna boken "Den skadefria hästen". Där finns det en massa tips på massage och stretching! En enkel massage du kan göra är bara att som klappa hästen, som att du borstar fast tar med händerna. Bra för blodcirkulationen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur