stretching

B

Boomfalleralla

Hej.
Jag skulle behöva lite tips på bra stretch övningar till hästen, speciellt för rygg och bakknä. Skulle bli tacksam om någon vet en bra hemsida eller liknande eller kan beskriva någon bra övning här:)

Sv: stretching

Hej! Jag har en "rygghäst" och har fått 2 stretchnings övningar av min ET.Den ena är att gnugga på hästens "skinkor" vid svansen(hmm, svårt att förklara) och då får man hästen att höja upp ryggen ordentligt, och då när ryggen är höjd drar man sedan fram händerna upp över korset och då sänker den ryggen. Super bra övning, men helt klart svårt att beskriva för mig!
Den andra som oxså är för ryggen är att man ska stå på sidan av hästen. Hålla i längst ut i svans roten på hästen med ena handen och sedan sätta den andra handen i virveln på sidan och sedan få hästen att gunga ryggen i sidledes genom att lätt dra i svansen och samtidigt hålla emot med handen. När hästen släpper ska man se att den gungar med i rörelsen med ryggen. Sedan kan mna flytta handeln i virveln lägre fram för att på verka olika bitar av ryggen.(ex. handen i virveln är länden).
Lättast att få strestchnings tips är att låta en Et eller massör gå igenom hästen, för det är inte alltid bra att börja behandla själv hur som helst.
Hoppas att du förstod något av mina fumliga svar...tyvärr har jag inga bilder eller liknande att visa med.

Mvh Martina

Sv: stretching

Tack så mycket. jag förstår ungefär vad du menar, den första har jag hört talas om innan.
Min ponny har också ryggproblem som kommer och går:(. Jobbigt, men ganska mysigt att stå o massera o hålla på hela tiden:)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka