Sv: Stretching.
När jag har hästar som jag rider mer regelbundet så brukar jag för det mesta stretcha dem efter all träning. Med hästar som aldrig har blivit stretchade förut handlar det från början egentligen inte om att man verkligen ska stretcha musklerna utan mer att vänja dem vid rörelserna och att de ska lita på en. Allt eftersom ökar man sträckningen.
Jag stretchar hästen i alla riktningar:smirk: Alltså det är inte bara att jag stretchar frambenet uppåt och framåt utan det är både uppåt med böjt ben, uppåt-framåt med rakt ben, bakåt-nedåt med rakt ben, utåt med böjt ben, snett-framåt med rakt ben och så vidare. Samma gäller för bakbenen, i alla riktningar som det går. Även hals och nacke "stretchas" liksom hela ryggraden. Om jag har lite kort om tid kör jag inte hela programmet utan jag koncentrerar mig på de muskelgrupper som har arbetat hårdast.
Tycker att stretching är ett bra sätt att främja hästens välmående, på de hästar som jag har gjort det under en liten längre tid märks en klar skillnad till det bättre.
/Sara