Stretching.

K

kallzon_

Heej, en undran!

Stretchar ni er häst efter träning, eller alla ridpass, logering. eller stretchar ni inte er hästen över huvudtaget:confused:

/kallzon:bump:

Sv: Stretching.

Hej!

Jag tar hand om min häst efter träning precis så som jag tar hand om mig själv, dvs jag stretchar alltid. Din häst är som vilken idrottare som helst och dom stretchar ju alltid, eller hur?
Är du osäker på hur du ska göra så fråga någon som kan visa dig sen är det bara till att lyssna på hästen när det gäller hur hårt du ska stretcha. Kämpa på med det ett tag så kommer du får en mycket rörligare och i längden en mer välmusklad häst! ;)

när ni strechar bakbenen...drar ni dom snett under hästen eller rekt fram? va e bäst? min häst gillar inte när ja strechar bakbenen..kanske kan bero på att hon inte e van? har just börjat.

Jag brukar bara strecha min nordis efter hårdare arbete, typ 2 timmars "offroad" ridning eller löslongering med mkt galopp (han är i ganska dålig kondition och ganska överviktig).

När jag gör det brukar jag ta frambenen och dra dem framåt/uppåt tills hästen säger ifrån, så jag ökar successivt uppåt. Efter en stund brukar de slappna av mer o mer och lägga mer tyngd på benet.

Bakbenen brukar jag dra framåt de med, och lite uppåt. Är alltid uppmärksam på hur hästen reagerar så han inte tvärt sätter ner foten eller smäller till mig med benet. Det kan ju göra ganska ont om man tar för mycket, så börja med lite och "gunga" benet och låt benet hela tiden komma längre framåt/uppåt.

Lycka till!

jag vet hur man strecthar hehe, undrar bara om det är vanligt. men ingen fara:D

Vad jag har fått lära mej, och höra så är det bäst att dra bakbenen rakt fram och upp. :banana:

Jag stretchar alltid stoet när vi gjort nåt. Alltså ridit, tömkört, löshoppat osv. Inte när hon vilat.
Valacken försöker jag stretcha, han fattar inte riktigt än och gillar inte när man håller i frambenen, men det kommer väl.

Strechar efter ridpass eller tömkörning. Min häst gillar det och hon har även fått bättre balans och kolla på benen.
Har fått ett anpassat strechprogram av hästmassören.

/Malin

När jag har hästar som jag rider mer regelbundet så brukar jag för det mesta stretcha dem efter all träning. Med hästar som aldrig har blivit stretchade förut handlar det från början egentligen inte om att man verkligen ska stretcha musklerna utan mer att vänja dem vid rörelserna och att de ska lita på en. Allt eftersom ökar man sträckningen.
Jag stretchar hästen i alla riktningar:smirk: Alltså det är inte bara att jag stretchar frambenet uppåt och framåt utan det är både uppåt med böjt ben, uppåt-framåt med rakt ben, bakåt-nedåt med rakt ben, utåt med böjt ben, snett-framåt med rakt ben och så vidare. Samma gäller för bakbenen, i alla riktningar som det går. Även hals och nacke "stretchas" liksom hela ryggraden. Om jag har lite kort om tid kör jag inte hela programmet utan jag koncentrerar mig på de muskelgrupper som har arbetat hårdast.

Tycker att stretching är ett bra sätt att främja hästens välmående, på de hästar som jag har gjort det under en liten längre tid märks en klar skillnad till det bättre.

/Sara

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama