Stretching/Massage?

L

lemonadsaft

Hur stretchar jag hästen? Har letat efter sidor men hittar ingen.
Finns det några bra böcker? :/ Skulle även vela ha lite tips på bra massageövningar. :rofl:

Sv: Stretching/Massage?

jag har inte kollat genom sidorna ordentligt .. så vet inte om det här finns där .. Men något som jag tycker är bra att göra innan man börjar rida är att lösgöra svansen.. Typ hålla svansen åt alla hålla, upp, ner, höger, vänster ... detta ska lösgöra hela ryggraden... Speciellt bra om hästen är stel i nacken har jag hört. Det funkar bra på min häst iallafall :smirk:
Fast det är inte trevligt om hästen fiser samtidigt ....... :eek:

Köpte en bra bok som jag kan rekomendera. Hästmassage av marina Axelson Callum. Finn även med ett avsnitt om stretching. Bra, lätt att förstå med tydliga bilder.

finns det ngn bra film om stretchning?

Senast ändrad av en moderator:

Finns det någon risk att man kan skada hästen när man stretchar?
Och hur gör man om hästen inte vill hålla benet stilla?
:confused: :confused:

Du måste nog ta i ganska mycket om det ska göra skada, de flesta hästarna brukar kunna säga till när det blir för mycket!! Men är du orolig så be någon kunnig hjälpa dig. Är man "för snäll" hjälper det ju inte heller speciellt mycket. Sen måste ju hästen sträcka själv för att det ska ge resultat. Även om det inte ger några stretchande resultat så är det bra tillitsövningar! Och sen kommer man dit så småningom...

Vill man ha ut effekt av strechingen så gäller det att man vet vad man gör. Hur muskeln går, ursprung och fäste på muskeln.

Man kan göra skada tex om muskeln inte är uppvärmd eller om man drar tokigt eller för hårt.

Var försiktig i början, känn dig för och lyssna på hästen signaler. Stretar den imot så släpp efter lite o gör ett nytt försök....Även hästar har svårare att strecha vissa muskler precis som vi människor...

Streching är oxå nåt som hästen kan behöva vänjas vid. En häst som blir regelbundet strechad lär sig uppskatta detta och vet mkt väl vad det handlar om. Många hästar hjälper till när de är vana....

Har precis varit på en bra kurs om streching och massage. Den var jättebra och jag rekommenderar verkligen att de som har möjlighet går på en sådan... Det finns många saker som man ska undvika med streching och massage som många inte vet om. Hästen kan skadas om man gör fel! Så gör bara strechövningar som du vet är bra! Det viktigaste är att inte strecha en häst som inte är varm... Det är inte heller bra att strecha unghästar eftersom deras ben och leder inte är färdigvuxna...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: farin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar