Stretching av hästen...

H

Hlynur

Har en islänning som varit lite överansträngd i en muskel i bak delen.Har lite problem med att få honom att bära sig på bakdelen.Någon som vet hur man stretchar på bästa sätt "Rumpmusklerna" där han är stel.Han har också haft mycke lyft i tölten förut men nu börjar mer gå på framdelen.
Någon som har tips för hur man stretchar "frambensmusklerna"
För att undvika stelhet fram i bogarna när man väl fått honom gå bra?Vissa träningspass går han jätte bra men nästa lyfter han knappt benen och blir framtung.Tror att han är stel efter det förra tränings passet då.
Tacksam för alla tips jag kan få även för en bärigare tölt. :banana:

Hejsan!

Jag rekommenderar dig att ta en massötr till din häst. Har hjälpt min häst mycket i alla gångarter!
Du kan höra av dig till mig om du vill ha en bra massör i Götalands-området!

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Han har fått akupunktur och laser på musklerna på baken.
Tänkte om nån hade några tips om hur jag kan stärka dem.
Olika övningar och så.Gärna från marken.Tex tömkörningsövningar. :rofl:

Du borde ha fått tips på hur du ska stretcha din häst av den som hjälpt dej innan.

Jag fick ett program till min skadade häst (bäckenet med ryggproblem, spänd). Det innehåller massage från nacken ner äver bogarna, ryggen, kors o länd.

Lyfta frambenen rakt ut, armbågen försiktigt utåt och så rakt ben neråt o böja hoven motsols försiktigt med tryck.

Bakbenen lyfts rakt upp som när man kratsar hovarna (samma hållning) försiktigt.

Maglyft - fingarna nere under magen trycks in ung där sadelgjorden sitter - lyfter ryggen. samma med att massera med fingrarna runt svansroten - lyfter ryggen.

Det är svårt beskriva så här - du skulle behöva få beskrivning o papper så det hela så blir rätt.

Det finns böcker, och boken "Känn din islandshäst" av Rikke M Schultz ger bra tips.

Har fått veta av akupunktören hur jag ska stretcha igår(torsdag).Han har fått vila ganska mycket på grund av muskeln,men är nu bättre.Det jag menar var att få lite tips hur jag kan stärka den muskeln i tölt,då han går väldigt på framdelen för tillfället.Har akupunktör som kör både akupunktur och laser.Det har hjälpt honom jätte mycket.Annars hade han nog inte blivit bra än. :banana:

Det gäller att arbeta otroligt mycket med bakdelen, låt spöet hjälpa till mycket och använd ditt säte. Ditt säte skall du änvända så mycket att du kommer ha träningsvärk dagen efter ;)

Var då mycket noga med att stretcha den muskeln efteråt!

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Då tycker jag det är bättre träna öppna o sluta i skritt. Det är ett bra sätt få igång bakdelsmuskulaturen.

Det kan man göra vid hand oxå om man gör som beskrivs på: www.ridkonst.nu

Där finns oxå en hel del andra tips.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 724
Hästvård Hej! Jag har en stor varmblodstravare som ridhäst. Han var väldigt muskelfattig när vi skaffade honom i mars men vi har gjort framsteg...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: nullo-modo
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 223
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama