Stretar mot inspänningen vid longering

I

INVISIBLE

Brukar longera min shettis, och har börjat ha lite inspänning på honom. Har vanliga inspänningstyglar med gummiringar.
Grejen är den att han stretar emot jättemkt, kör upp huvudet och skiter i om det dras i munnen. Jag tror inte han fattar att han ska böja på halsen :p
Iaf, tar det någon skada på honom när han gör så?
Han börjar sakta att lätta och söka sig neråt, kan jag fortsätta?
Tacksam för svar :)

Sv: Stretar mot inspänningen vid longering

Trivs han med bettet? Vet du att han är ok i munnen och kroppen? Om du tror att det beror på okunskap så kanske du ska prova en chambon istället? Rätt inspänd kan den vara ett bra hjälpmedel för att lära honom eftergiften.

Shettisar brukar vara ganska smarta, han kommer nog snart på var det trycker minst. Driv honom frammåt när han stretar imot, men gör ingen grej av det.

Japp, är säker på att hela han och bettet är helt OK.
Kan ju fortsätta och se vad som händer. :D Tack så mkt för svar!

Japp, är säker på att hela han och bettet är helt OK.
Kan ju fortsätta och se vad som händer. :D Tack så mkt för svar!

På vilken höjd är de satta i gjorden? Det brukar inte vara några problem om man sätter dem långt ner i höjd med armbågen, då blir det rätt höjd och de visar hästen rätt väg var huvudet skall gå för den ovana hästen.
Det går även att ta en gummisnodd som man sätter under magen, upp genom ringarna och spänner fast i gjorden i höjd med armbågen, det stimulerar också sökning och avslapping. Sedan är det ju inte bara halsen som skall böjas utan man vill ju till en avslappning bakifrån.

Senast ändrad:

Tänk på att inte jämföra med t ex halvblod eller smäckrare ponnyraser! Shettisen har ju andra förutsättningar rent exteriört, kortare hals, grövre huvud, större ganasch ( eller hur jag nu ska uttrycka mig ), vilket ger sämre förutsättningar att gå i den form de flesta anser vara korrekt. Drar du ihop för mycket så påverkar det andningen/lufttillförseln och orsakar obehag.

En stadig kontakt visst, men "på tygeln" som ett halvblod - tveksamt.

Jag håller själv på med min tvååringe shettis just nu och tömkör mycket, det ger bra kontakt i munnen och en ganska stadig form tycker jag. Prova att tömköra istället och växla över några varv på volten, på töm för att se om inte detta underlättar?

Vill bara ändra mitt eget svar litegrann! Jag tipsade om chambon, men vid närmare eftertanke är det nog svårt (omöjligt?) att använda en sån på en shettis. Gummisnodd som nån ovan skrev verkar bättre i så fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 032
Senast: Spirit
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel