Stressar upp sig själv.

T

Travartjejen

Jag har en foderhäst hemma, en 17 årig föredetta travare. Hon är 17 år och har varit ridhäst sedan cirka 5 års ålder. Jag har haft henne i cirka ett år, hon var jätte mager när jag börja sköta henne och inte riden på flera år.
Hon är jätte snäll i stallet å hagen, men när jag rider henne är hon som en tickande bomb. Hon är jätte lugn i början, men efter första traven/galoppen blir hon hysterisk å backar ner i diken och kastar sig fram å tillbaks. När jag är ensam är hon lugn å jätte snäll, men så fort jag rider med nån mer blir hon jätte jobbig och svår att kontrollera. Några förslag hur jag kan träna bort detta beteende? Börjar bli ganska jobbigt!!!

Sv: Stressar upp sig själv.

ååh, har också en travare, på 18 år... ridhäst sedan 5 års åldern ^^ hon var likadan, vi tränade bara genom att ta långa skritturer både med och utan sällskap, höll på så ett bra tag sedan ökade vi till några travsteg varje ridpass och tillslut kunde vi sätta in galoppen :) nu kan vi galoppera,travar och skritta utan att hon blir knäpp :D har tyvärr inga mer idéer ^^
Lycka till :D

Jag har själv två travare hemma. Ett kallblosto på 14 år och en varmblodsvaclack på 16 år. Valacken har varit ridhäst några år längre än stoet.

Det första jag kan säga är att eftersom att det är en travare finns alltid tävlinginstinkten där!! Det funkar olika med olika hästar, min vaclack passar bäst med att vara sist men med stoet behöver man vara först, hon klarar inte av att vara sist då backar hon ner i diken (som din gör, fast vid annan situation)

Min valack är jättesnäll och lugn, men kan också bli lite stressad och mer pigg efter första traven. Det jag kan ge dig som tips är att om din häst börjar springa, så ta och ge, ta och ge (förhållningar) så att du inte blir stumm i handen så att hon vill "springa ifrån" din hand.

Det är viktigt att DU håller dig lugn. Bli inte rädd om hon backar ner i diken, bli sur istället. Hur reagerar hon på spön? Om det går bra piska till henne när hon dummar sig, inte om hon är stressad. Mitt sto till exempel är dum när hon går ner i diken och eftersom att hon är så pass nonchalant mot min skänel får hon ett rapp och då reagerar hon på att "ojdå, det där var inte bra!" och skärper sig.
Min valack däremot blir endast stressad av spöet och springer. Som tur är behövs inget spö på honom heller! :)

Jobbigt att kanske höra det och lite jobbigt att behöva säga det, men övning ger färdighet. Börja med allt ensam och när hon gör framsteg kan du börja rida med andra, helst kanske bara en mer åt gången till att börja med.

Hoppas att någonting kan hjälpa dig!
Kram Amanda

Okej :) Jo, jag kan ju alltid försöka, känns som jag provat det mesta :P Men det är så jobbigt att hon stressar upp sig själv, även om man är helt lugn själv eller har sällskap av en lugn häst. Men tack iaf :)

Okej, tack :) Det var många bra tips ^^ Att hon backar ner i diken är nog det jobbigaste, men även om jag är helt lugn eller har sällskap av en lugn häst blir hon endå inte ett dugg lungare! Men jag ska prova några av dina tips :)

har du testat att promenera med henne?! :D kan funka att bara komma ut på några promenader ibland :D någon kanske redan har skrivit det men har bara skummat igenom lite snabbt ^^

Hehe, jo. Det händer att jag går ut å går med henne :) Speciellt nu, vi gick omkull i skogen för några dagar sedan :/ Så det blir bara promenader nu nån månad framöver!!! Så nu kommer hon väl vara ännu mera hyper aktiv när vi sätter igång med ridningen igen :crazy:

usch då :/ men du... longera henne ett bra tag i högt tempo innan ridning, sen rider du ut en sväng... då blir hon trött och förhoppningsvis orkar hon inte bråka, händer att jag gör så ibland :)

Okej :) Hon gillar inte att bli longerad, men jag kan alltid försöka ;)

Hehe, nej det har jag aldrig provat :)

Har du provat sjunga för henne när hon stressar upp sig? :D

Det låter knäppt men de funkar faktiskt. :D

Då min börjar steppa runt så brukar jag nynna/sjunga.
För då koncentrerar man sig inte så hårt på hästen och vad den gör, man slappnar av då man sjunger och det har lugnande inverkan på hästen.

Jaha, okej! Aja, värt ett försöka iaf :D

Jag tycker många travhästar har lätt för att stressa upp sig, varför vet jag inte riktigt (har många teorier). Det här med att sjunga för hästen låter ju jättetokigt men är egentligen väldigt bra. När du sjunger slappnar du själv av och då blir hästen lugn (-are). Jag tror dock inte så mycket på det här med att longera innan (uttröttningsmmetoden), då stressade hästar har en tendens att stressa upp ännu mer när de longeras. Jag tycker att det funkar rätt bra att rida stressade hästar på långa tyglar i terräng. Då måste de se sig för och tänka lite och kan inte gå så fort.

Vad roligt att fler än jag sjunger för sina hästar. Var medryttare på en travare och varje gång han började bli orolig/stressad så sjöng jag. Saken är den att då andas man själv bra och lugnt och blir avslappnad, och det känner hästen av och blir lugn den med. Ett bra tips!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama