Stressar samman i transporten, men bara på hemvägen.

Riley

Trådstartare
Någon som har några tankar, eller rättare sagt råd kring det? Hon står blick still när man åker från stallet, men på hemvägen stampar hon runt non stop och jagar upp sig så pass att hon blir alldeles vitskummig över hela kroppen. Har väl hänt de senaste fyra-fem gångerna nu och tycker det börjar bli jobbigt för både hästens och min del.

Sv: Stressar samman i transporten, men bara på hemvägen.

Att lasta hästen och köra någonstans för att sen på "hemvägen" köra till ytterligare en annan plats osv så att hästen till slut inser att det inte är en självklarhet att resan blir hemåt?

Bra idé. Men tror du det räcker med att då bara lasta ur på den nya platsen, eventuellt knata runt en stund och sedan gå in igen? Jag kan nämligen inte komma på några specifika ställen/aktiviteter att göra sådär efter vägen.

Vad gör du med hästen när du är ute och åker med den? Tränar? Tävlar?

Hur är hästen efteråt du har ridit på den på bortaplan? (om det nu är det du gör?) Alltså psykiskt. Är den lugn tills den kommer in i släpet eller när börjar den stressa?

Att jag frågar är nämligen att min första tanke är att det är ganska påfrestande för en häst att åka transport och har den då ansträngt sig innan så kan det vara mjölksyra som gör det?

Prova att coola ner hästen, led den, fodra och vattna den, borsta och ta hand om den minst en timme efter träning (?) och prova sedan att lasta och åka...

Nu ska man inte förmänskliga hästar men tänk själv, ibland är man ju själv så uppe i varv att man bara inte kan sitta stilla. Det liksom är myror i brallan ;) :D

Sedan kan det vara som ovan skriver också, att det hunnit bli en olat och då kan det vara alternativ kanske som den säger..

Det verkar inte spela någon roll. De senaste gångerna har det varit allt från träning till att bara åka till ett grannstall för att duscha, och oavsett vad man gjort är hon kolugn fram tills dess att det är dags att lasta igen. Själva lastningen brukar inte vara några bekymmer och hon står jättesnällt när hon är inne, inga dumheter med att försöka kasta sig eller så, men när man stängt frontdörren eller senast när man startat bilen börjar hon stampa runt.

Jag ska dock tänka på att testa att ta det ännu lugnare efter träning/tävling. Nu stressar jag aldrig in och iväg med henne efteråt, men det är ju såklart möjligt ändå att hon kanske behöver mer nedvarvning ju högre i kondition hon kommer.

Brukar du ha överluckan öppen eller stängd?
Jag kom på att min dam blev väldigt stressad av att ha överluckan öppen så det slutade jag genast med efter första försöket.
Fast då borde hon ju iofs stressa även på vägen bort..

Stängd. Har kört med den öppen en gång och insåg ganska snabbt att hon inte alls pallade det.
Men ja, som du säger så borde hon ju vara stressad även när man åker bort om det vore luckan eller något annat i transporten som skrämmer henne.

Då skulle jag gissa på att det är det faktum att ni är på väg hem som får henne uppspelt.
Tyckte det var ett bra förslag att försöka hitta på någon mer aktivitet. Har du ingen kompis du kan åka och hälsa på på vägen hem.
Då kan du ju bara lasta ur henne en stund och låta henne gå och beta i grimskaft eller nått.

Har för mig att jag läste det i någon Henry Blake bok. Där var det en galoppör som laddade hemma när han förstod att det var tävlingsdags. Så när han väl kom till tävlingsplatsen hade han inga krafter kvar.
De gjorde honom i ordning för tävling och for iväg på många olika ställen till hästen slutade att stressa. Han kom ju ändå inte fram till tävlingsplatsen....

Absolut inte otroligt med tanke på att hästar lätt kopplar ihop saker med antingen något positivt eller något negativt.

Bara en tanke...
Min val. har en enda gång trampat runt o det var när vi hade tävlat hela dagen o den hade ej kissat- vägrade kissa i släpet.

Absolut inte otroligt med tanke på att hästar lätt kopplar ihop saker med antingen något positivt eller något negativt.

Det där påminner mig om en häst jag haft. Vi tränade i ridhus, varannan vecka dressyr och varannan hoppning. Hon gillade hoppning och avskydde dressyr.
Gången efter att vi hade hoppat så knallade hon så snällt in i transporten men hade vi haft dressyr gången innan (och var på väg till hoppning) så då skulle hon tjura lite först innan hon gick in.

Halvt kl, men jag har haft liknande erfarenheter med just den här hästen. Hon gick på travet tidigare och då åkte vi ner till banan en gång i veckan, vilket hon älskade. Hon ridtränades även för instruktör samtidigt, vilket hon då hatade, och varje gång hon märkte att vi svängde av på vägen till ridhuset blev det ett sjuhelvetes liv i transporten. :crazy: Åkte man till banan stod hon tyst som en mus.

I alla fall, tack för alla inputs och förslag! Jag ska experimentera lite nu under kommande resor.

Är hästen svettig? Min häst blir hoppig i transporten om han åker efter vi tränat och han fortfarande är svettig. Sen det som någon skrev om hästen är kissnödig. Min kan inte stå still om han är kissnödig, som tur är kissar han i transporten, men innan han gjort det kan det sparkas en hel del.

MVH Russin8

Nej, hon är inte svettig när hon lastas.
Jag tror inte heller det beror på att hon är kissnödig. Hon kissar åtminstone inte när hon är åter på hemmaplan vare sig hon får gå direkt ut i hagen eller in i boxen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 435
Senast: Cornelia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 845
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar