Stressad i transporten.

E

Elmblad

Hej!

Det är så att jag har problem med min häst, han inte kan stå still i hästtransporten när transporten står stilla. När vi rullar på vägarna står han snällt som ett ljus, men så fort vi står still börjar han röra sig "piaff" så både hästtransport och bil gungar. Jag är rädd att han både ska hoppa över bommen och trampa sig och göra sig illa. Vi har haft under många år svårt att lasta honom men nu går han iaf snällt på utan problem.

Vad har ni för tips hur jag kan träna bort detta på honom. Då det skulle kunna vara skönt att åka på en tävling och han kan snällt stå still i transporten när man tittar på andra startande. Utan att han ska låta som tredje världskriget har kommit.

Väldigt tacksam för många olika svar. Allt uppskattas :)
 
Sv: Stressad i transporten.

Gör de, men har inte funkat med de som dom gör på programmet på honom tyvärr :( För lastningen är inga problem utan det är bara så att han kan inte stå still när transporten står still. Går inte lämna honom 5min utan att det känns som han ska gå igenom hästtransporten
 
Sv: Stressad i transporten.

Har du provat olika typer av transporter? Samma oavsett?
Hur gör du när han börjar leva runt?
När jag köpte min senaste var hon "bortskämd", så fort hon började fara runt o kränga tog de ut henne, så snabbt som möjligt...Vilket betydde att hon bara satte igång för att få komma ut o se sig omkring.

Hon har någon form av klaustrofobi, säkert vanligt bland hästar;) och blir stressad exempelvis om en lastbil kör om när hon står i en smal transport, hon går in men är uppenbarligen stressad o blir spänd (men står stilla) när man kör.

Jag har sedan dess kört henne i lastbil, den gillar hon, är positiv o lugn men gamla takter sitter i och hon for runt rätt bra i den med i början när vi hade stannat på träning eller tävlingsplatsen. Men i och med att jag aldrig tar ut henne direkt, utan bara lämnar henne o längre stunder spå har hon slutat i stort sett.
Ibland börjar hon sparkar lite när hon hör att jag är tilbaka o börjat byta om inför tävlingsstarten.
 
Sv: Stressad i transporten.

Det där är rätt vanligt. Se till att hästen är väl motionerad o öka tiden som den får stå i stillastående släp.

Åker den brett?
 
Sv: Stressad i transporten.

Gör de, men har inte funkat med de som dom gör på programmet på honom tyvärr :( För lastningen är inga problem utan det är bara så att han kan inte stå still när transporten står still. Går inte lämna honom 5min utan att det känns som han ska gå igenom hästtransporten


Det är ju så den ena ponny är i ponnyakuten?

Kolla måtten, kanske eran är något för trång?
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 419
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 073
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp