Stressad i CAIR-sadel?

S

Sayonarah

Jag känner att jag hamnar djupare och djupare i sadelträsket...

P gick fint med Bates Caprilli CAIR-sadeln när jag red häromdagen, men han var ganska stressad hela passet. Det var han dagen före när jag longerade också så kanske var det bara dagsformen, men jag reagerade lite över det, då jag stannade för att prata kunde han inte stå still och snurrade runt mm, mer än vad jag tycker är normalt för honom.

I alla fall så slog det mig att när jag provade Isabelles CAIR på C för några år sedan, var det samma sak med henne, bara det att hon var så nipprig att jag fick rida hem och byta sadelgjord till en oelastisk, sedan gick det bättre men hon var stirrig ändå.

Samtidigt fick han igång ryggen riktigt bra häromdagen när jag red vid några tillfällen, och då borde ju inte sadeln vara helt fel? Plus att han inte hade någon ömhet i ryggen efteråt heller.

Vad säger ni, har ni märkt av mer stress av en CAIR-sadel? Har det isåfall försvunnit när hästen vant sig vid den annorlunda känslan? P blir ju stressad av sadlar som inte passar och trycker på ländryggen, det har jag märkt tidigare, men denna verkar inte ha tryckt där eftersom han var helt oöm efteråt.

Ska iaf prova sadeln några dagar till och se hur det känns...

(Ps. Säg gärna till vad ni tycker, jag vet att den ligger lite långt fram men det var jag som sadlade för långt fram - tacksam för alla tips! Vitt koppjärn sitter i, det är enligt mätstickan det han ska ha också)

Photo_86458_1189351.JPG

Photo_86458_1190140.JPG

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressad i CAIR-sadel?

O jag rider lätt på bilderna, om ni tycker det ser konstigt ut :)

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen blir stressad tycker jag inte att sadeln ligger bra. Möjligt att den ligger bättre än andra, men stress tycker jag är ett tydligt symtom på att något inte är OK. Luft passar inte alla hästar.

När jag har provat en passande CAIR-sadel så har hästen pustat ut och slappnat av.
De symptomen din häst har låter typiskt för en icke passande sadel.

Hej!

Vi bytte från en vanligt stoppad (och toksned) sadel till en CAIR. Första dagen gick pållan jättebra, sen hade hon en period där hon vart riktigt ofräsch i gången, men efter nån vecka gick hon bättre än nånsin. Tror hon fick lite träningsvärk och kände sig ovan när sadeln inte längre klämde och hade sej.

Sen har jag hört att vissa hästar kan reagera på luftstoppat, men de jag ridit i med det (och där sadeln passat) har bara blivit superfina.

Jag tycker mer att hästar brukar bli stressade när sadeln inte ligger helt ok.

/ Lavinia

Kan du inte lägga in bilder när du sadlat rätt? Som det ser ut när den ligger så långt fram så ser den för smal ut, dvs väldigt högt över manken och klämmer på bogbladen.

SKa försöka, inte så lätt att fotografera sig själv annars hade det fixats omgående, men ska se om jag kan få hjälp :) Hoppas verkligen den inte är för smal då det är vidaste koppjärnet (vitt) och jag har mätt med stickan före...

Det är inte helt ovanligt att hästar blir stressad av cair sadlar.
Min häst avskyr dem, och jag vet flera hästar som inte tycker om dem men som gått jättebra med ullstoppad likadan sadel, det har alltså inte varit själva sadelns utformning som varit fel utan just att det är cair.
Jag har provat med luftpad under en sadel som passade men var för vid, det fungerade inte alls trots att hon gick jättebra med en annan lika tjock pad under samma sadel.
Jag diskuterade detta med åf och även de hade samma erfarenheter.

Men cairsadlarna finns ju även med ullstoppning så ligger sadeln bra så testa en sådan.

Nya bilder idag, hästen var lugn och avslappnad denna gång (även om han flög i luften några gånger då en papperspresenning flög fram och tillbaks över en jättehög med granris :()

Försökte sadla längre bak denna gång.

Photo_86458_1191167.JPG

Photo_86458_1191166.JPG

jag har haft cairsadlar (o har fortfarande också) samt flera ullstoppade.

ingen häst har nånsin visat en att dom känner skillnad på cair eller ull och jag har testat på flera hästar. Om ngn häst visar missnöje så är det för att sadeln inte passar.

Om det inte känns bra nu med sadeln så säger jag, skippa den!
när du sätter på en sadel som passar så ska du känna direkt att hästen känns okey. Att det känns ovant är en sak, men man känner ju om hästen tycker "ja"...dom visar det oftast genom att gärna söka sig i en ngt lägre avslappnad form.

Har suttit på två hästar som bockat i landningen när jag hoppat med cair, troligtvis pga stunsen i bossorna, så jag skulle inte vara väldigt förvånad om hästen reagerade även i dressyrsadel.

Men om han var lugn och fin idag så kan det förut lika gärna ha varit en engångsgrej, eller? Jag tkr du ska rida lite till i sadeln, och beter han sig normalt så är det ju bara att fortsätta. Men konstrar han så gillar han nog inte sadeln helt enkelt.

problemet med den sadeln på bilden, är att om hon sadlar längre bak så blir det för lång och reaktionen kommer då bli att sadeln automatiskt åker fram igen. (vilket jag tycker det ser ut som den gjort på andra bilden när hon sadlat längre bak..)

skjuter hästen rygg i sadeln? ser inte riktigt ut som den vill vinkla benen.

(sorry...jag har provat sadlar konstant i 2 års tid till min som är SVÅR med sadlar...så jag börjar se fel o brister...) :D

(men kort är kort och det talar inte om den rätta verkligheten)

När jag har provat en passande CAIR-sadel så har hästen pustat ut och slappnat av.
De symptomen din häst har låter typiskt för en icke passande sadel.

Har samma erfarenhet, men precis som Lovisaleonora säger, luftsadlar passar inte alla hästar. Däremot att det "generellt" som TS frågar efter, skulle vara så att hästen reagerar på en luftsadel - det är strunt.
Man brukar känna väldigt tydligt när man provar sadlar, vilka hästen trivs i. särskilt när man provrider flera på raken, man ser tendenserna och reaktionerna väldigt tydligt.

TS: har du provat ut sadeln med hjälp av sadelmakare? Det är att föredra, jmf med att hålla på och chansa och experimentera själv - är som dömt för att leda en in i sadelträsk. Det finns minst 17 olika aspekter av huruvida en sadel passar eller inte, en legitimerad sadelmakare är den som bedömer detta, inte en vanlig lekman, även om man lärt sig vissa grunder och kan se vissa tecken ......

Men kan du inte ta några bilder på hur du sadlar utan schabrak? Så blir det lite lättare att se hur den sitter =D

Mackan: Vad betyder TS? Antar att det är till mig?

Jodå, det hade varit toppen att ha ut en sadelinprovare - men det är inte alltid som det blir bra heller, en del vill bara sälja och struntar blankt i om det verkligen passar. Har köpt sadel så en gång och den passade så illa, jag provade med en omstoppning men tyvärr hjälpte inte heller det då formen var fel. Så, att bara lita på fackmänniskor är tyvärr inte heller bra, man måste alltid som hästägare försöka lära sig så mycket som möjligt själv så att man inte blir lurad (vad gäller ALLT inom hästeriet, både bett, foder, hovslageri mm).

_stilett_: Jag upplever inte att han skjuter rygg, är det vanligt? Har inte hört någon bekant som upplevt det heller, därför jag undrar. Däremot kom han upp och arbetade med ryggen emellanåt, vilket han inte gör så ofta annars (vi har inte tränat dressyr så intensivt heller så det är därför) och det tyckte jag kändes bra.

Det är ju inte så svårt att ordna :)

Ps. Vilken ursöt valp du har som avatar :love:

tänk dig hur katten gör när den skjuter rygg. då höjs ryggraden uppåt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 317
Senast: ylvalill
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 980
Senast: caballus
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar