stressad i bilen... hjälp!

wtf

Trådstartare
min tax blir så otroligt stressad i bilen! jag vet inte hur sjutton jag ska ändra på hennes beteende... :(
har haft henne sen i somras och vi har hunnit en bit, men nu har jag kört fast..
tidigare så pep och gnällde hon så fort vi saktade in, svängde eller stannade/stängde av. däremellan står hon upp och flåsar som en idiot.

med pipandet ignorerade vi bara och berömde när hon var tyst, och hon fick inte hoppa ur bilen förrän hon var lugn. nu är hon tyst 9 gånger av 10 men hon hamnar i sitt flås-trans fortfarande :(
hon skakar och flåsar och blir alldeles varm om nosen, kan absolut inte koppla av och sova. när hon får hoppa ut igen så är hon alltid halvdålig i magen (stressrelaterat).

vi har en dubbelbur med hel skiljevägg.. vi har ju en valp också, jag vill verkligen inte att han ska ta efter henne när vi åker bil :( hennes sinnesstämning lär ju kunna smitta av sig?
hon är burvan så det är inte buren som stressar henne, och hon är fortfarande "okontaktbar" om man har henne i knät...

hjälp!!!

Sv: stressad i bilen... hjälp!

DAP-halsband under en tid?
Zylkene-tabletter några timmar innan bilfärd under några resor?
Helt övertäckt bur så hon inte kan se ut alls?
En lång resa där ni bara ignorerar henne (lång = minst 4 timmar utan stopp)?

Ja... Detta med bilåkning är klurigt om de väl börjat stessa....

/Swat

ah, ska prova det där! var kan jag hitta DAP halsband?
de där tabletterna, är de receptfria eller ska vi besöka veterinären?
ska prova med att täcka över buren helt :)

jag tror det är nån form av åksjuka, hittade symtom på det på nätet och då är ju skakningar och flåsande 2 st. hon spyr ju inte, men man kan säkert vara åksjuk ändå.

Ge henne inte mat på några timmar innan ni ska ut och åka. Om buren är längst bak i en kombi, så kan det kanske hjälpa att ha en bur inne i bilen istället, antingen i baksätet eller i framsätet. Det svänger och gungar inte lika mycket där som allra längst bak.

DAP kan du köpa på bla apoteket och veterinärkliniker.
Finns som halsband men jag hade nog testat sprayen också. Då kan du spraya filtarna som hunden ligger på i bilen.

Åksjuketabletter är nog också värt att testa

jag har provat att ha henne på olika platser i bilen, lös och i bur. tyvärr ingen skillnad :(

perfekt! det ska jag prova :)
är det för människor eller hund?

Jag ker 1/4 tablett till 8 kg hund, så kanske ungerfär1/4 per 10 kg?
Det är möjligt, vad jag minns gav jag en ½ åt min då 15-18 kgs unghund.
Nuförtiden får Apotekspersonal inte föreslå det om man frågar efter åksjukemedel för hund.
Vet flera som tävlar vallning med sina BCs som kan ge det o tävla samma dag, just för att det inte har de biverkningar som antihistaminmedel har.

jag ska prova det idag när vi ska åka bil! hur långt före bör man ge?
jag har en 9 kg hund :)

jag ska prova det idag när vi ska åka bil! hur långt före bör man ge?
jag har en 9 kg hund :)

Du kan ge rätt långt innan. Tror det verkar i 12 timmar. Jag brukar ge någon dryg timme innan jag åker. Eller brukade, han blir åksjuk på buss, men nu åker vi mest bil.

När min förra hund var unghund så började han bli åksjuk, han sprang o gömde sig under sängen eller annat när han förstod att det var bilresa pg.

Inför resor så fick han ingen hel fodergiva innan, men något så att magen inte var helt tom, han fick tabletten ca 1 timme innan avresa.

Sen tränade jag väldigt mycket, dels att bara vara i bilen utan att ens starta motorn, sen åkte vi olika, ibland bara till brevlådan, ibland någon km o ibland flera km till fårhagen eller längre till BK, detta för att avdramatisera bilåkandet o minska förväntnigarna/associationerna, dvs han visste aldrig innan om det skulle bli roligt eller tråkigt.

idag har vi provat, vet inte exakt hur mycket det hjälpte, eftersom jag har täckt över buren helt så jag kunde inte se henne. men en framgång var att hon inte bajsade efteråt! dock var hon varm om nosen, så jag antar att hon har stressat ändå. vi ska träna på att sitta i bilen bara, så att hon lär sig att koppla av när den är still till en början. för som det är nu så börjar hon darra så fort vi närmar oss bilen :(
vi har växlat mellan att bara åka bil och åka nånstans där det är roligt, så att det inte bara blir kul = galen hund..

man känner sig så hjälplös ju :( jag kan inte se ljuset i tunneln så att säga.. det är så synd om henne när hon mår såddär samtidigt som hennes stressande gör mig stressad till slut. hon står ju upp och glor ut, flåsandes och flämtandes. upp och ner, hela tiden. därför tror jag att det är en bra idé att täcka buren, eftersom jag tror hon stressar mer när hon kan se ut.

tåg går jättebra att åka, buss har jag inte provat än men förra ägaren åkte mycket kollektivt. så det ska väl gå bra, men jag kan inte åka buss hela tiden när jag ska nånstans :p
tycker att hon har blivit värre med bilåkningen sen vi fick ta bort våran andra hund, han var en klippa i bilen och kanske smittade det av sig till henne så att hon blev lugnare. när han fanns så ville hon hoppa in i bilen, illa kvickt. men nu försöker hon göra sig osynlig när vi ska åka bil, hon vill absolut inte hoppa in självmant längre :( förstår inte hur hon kan ha blivit sån! vi har ju inte varit elaka på henne, tvärtom! hon har ju fått en massa beröm när hon gör rätt och ignorans när hon gör fel. gaahhhh!!!!!

Fast du... Några tankar efter att ha läst det du skrev:
* Hundens nos säger mer om hundens omgivning är om hundens välmående! ;) I en bil med fläktar som blåser runt luften är det inget konstigt alls att nosen är torr.
* Genom att berömma hunden när den "gör rätt" så gör ni ju en grej av själva bilåkandet! Personligen hade jag bara lastat hunden, täck över buren - kanske lagt in ett riktigt gott ben (typ halvtinat märgben) - och sedan låtit hunden vara.

Min äldsta hatar bilåkning sedan hon blev akut sjuk och fick opereras för två år sedan. Denna hund har alltid varit en klippa i bilen, sovit som en sten och i största allmänhet trivts på resor.
Numera är hon en flåsande, dräglade, stress-hög vid våra resor... Jag har testat ALLT, dock helt utan framgång.
För oss har detta resulterat i att jag undviker att ta med denna hund på långresor där hon inte "behöver" åka med... Ofta reser vi dock för träningar, läger, kurser osv och då får hon "stå ut". Min hund är iof pigg och glad då vi kommer fram och ligger gärna i "sin bil" och bevakar träningarna, men själva resan...:crazy:

Kan bara önska dej alla lycka och hoppas att något av alla tips du fått fungerar för er!

/Swat

nosen är alltså inte torr, utan blöt och varm! och i det här fallet skulle jag säga att det hör ihop med stressen, eftersom det inte har varit så förut. och vi har ca 20 grader varmt i bilen, så det ska väl inte få en nos att bli varm? det är ju samma temp inne liksom och då är den kall..
jag funderade på ben (hon får torkade benknotor) men sen tänkte jag att om hon sätter i halsen så kanske jag inte kan stanna, åker mycket på E4 med henne. så jag vet inte.. men märgben kanske är bättre? är dock lite nojig för att hon ska bli förstoppad om hon trycker i sig ett helt :crazy: hon jobbar stenhårt med sina ben haha.

vi berömmer inte längre, för det behövs inte eftersom hon är tyst. men nu när du lägger fram det såddär så kanske det inte var så smart att berömma henne :p men men... lätt å va efterklok ;) jag tänkte att jag skulle berömma det beteendet jag ville ha, men längre än så tänkte jag ju inte haha.
jag måste åka med henne på 1 timmes resor flera gånger i veckan när jag ska åka till jobbet, så hon kan liksom inte få slippa heller... men täcker jag över buren slipper jag åtminstone se henne och bli stressad själv. kanske blir hon lugnare när valpen blir stor och de gillar varann (förhoppningsvis), just nu älskar jag skiljeväggen så att hon inte kommer åt att slakta honom... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 246
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den... 2
Svar
29
· Visningar
12 696
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har en 8,5år gammal border collie blandning som alltid älskat att åka bil. Men som senaste månaden blir hyper stressad och helt...
Svar
12
· Visningar
6 415
Senast: dpmatte
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 849
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka