Stressad/het/nervös häst.

M

Montéryttare

Hade en kollega som sa att man i italien gav kamomill till såna hästar. Nån annan som har tips på vad man kan ge till en tävlings-häst?

Sv: Stressad/het/nervös häst.

1 skiva färsk ananas i fodret varje dag...

Vet att det låter lite :crazy: men jag har testat det på våran gamla piggelina ponny, och det hjälper!!!

ananas!? :) Det måste jag testa!
Har du någon aning om hur det funkar??
Lät ju spänande det där med kamomill också...

Låter fantastiskt med ananas!
Måste den vara färsk? Det är ju inte under hela året det går att få tag i just FÄRSK sådan!

Svarthavre har fungerat utmärkt på min tävlingshäst. Det ger dem energi, men inte på samma sätt som vanlig havre. De blir villiga att jobba men de får ingen energi som går "upp i huvudet"

Tack för alla svar :bow: :bow: :bow:

Ska kolla in örterna.

Ananas låter verkligen spännande :D

Svarthavre ska vag oxå kola upp!

Tack! :)

Blev nyfiken på ananasen. Kollade upp det lite och det visade sig att ananas är rikt på aminosyran tryptofan som har en dämpande effekt på nervsystemet, enligt källa:

"I naturliga mängder har serotonin en lugnande,
behaglig effekt och förbättrar sömnen. Brist på serotonin
gör att man känner olust och lätt förlorar kontrollen.
Serotonin skapas självt av nervcellerna genom
omvandling av aminosyran tryptofan som finns
i protein."

Tryptofan finns, förutom i ananas, i choklad, bananer och mjölkprotein. :banana:

godishanna skrev:
Blev nyfiken på ananasen. Kollade upp det lite och det visade sig att ananas är rikt på aminosyran tryptofan som har en dämpande effekt på nervsystemet, enligt källa:

"I naturliga mängder har serotonin en lugnande,
behaglig effekt och förbättrar sömnen. Brist på serotonin
gör att man känner olust och lätt förlorar kontrollen.
Serotonin skapas självt av nervcellerna genom
omvandling av aminosyran tryptofan som finns
i protein."

Tryptofan finns, förutom i ananas, i choklad, bananer och mjölkprotein. :banana:

Men vänta nu, Tryptofan.. är det inte karens på det? L-tryptofan!?! :confused: (måste kolla....)

Får hästen sitt behov av magnesium tillgodosett?
Ett underskott av Mg anses ge heta och stressade hästar.

Massera öronen!
Har funkat på alla hästar jag testat på, därför att det tydligen utsöndrar endorfiner.

Vi ger båda våra ponnysar svarthavre, de blir lugnare av det en av vanlig havre fast de får endå energi nog att arbeta.
// Marie

Ska massera öronen samt kolla magnesium/brist. Tack! :bow: :bow: :bow:

Jag hade testa att ge magnesium, visa hästar verkar ha ett högre behov än vad dom ska behöva enligt foderstatsberäkningarna.
Och om jag inte kommer ihåg fel så går överskott bara rakt genom kroppen och du märker att det inte blir någon skillnad.

Mvh

Camilla

Hm, vet inte men jag tror jag läste att det var ok om det kom från naturliga källor... Men nog bäst att kolla upp...!

Prova Tryptovit som du kan köpa hos vissa veterinärer, ges i 3 dgr innan förväntad stressituation el används som underhållsdos ( halveras då)
Använder detta till min stirrhöna innan tävl fungerar kanon. :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 356
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama