"Stressad häst"

V

Vakanjaheta

Jag har precis fått en travare på 7 år som aldrig gått på travet m.m, nu är det så att hon lätt blir stressad när jag rider henne på ridbanan, anledningen till varför hon blir stressad är för att de går hästar runt om ridbanan... då blir hon okoncentrerad och springer med huvudet högt och bara trippar. Jag själv är väldigt dålig på att planera "övningar" till min häst och de blir mest lite volter, skänkelvikningar m.m allt eftersom. Jag skulle därför vilja få tips om bra övningar som varvar ner min häst. Jättetacksam för svar!

Sv: "Stressad häst"

du behöver övningar där hästen måste tänka själv och vara koncentrerad på vad ni gör.

Jag antar att hon inte går på ett energirikt foder, det är väl det första man tar bort om hästen lätt stressar upp sig.

Hur långt har ni kommit i utbildningen? är det på rookie-nivå, eller hopp - dressyr riktade pass?

Rid över bommar, korta - länga steget (bra att träna på ridtravare), rida mellan koner, olika varv varje gång osv. Jag är inte bra på att komma på övningar såhär, men det finns många andra på buke som är!

Hon har varit inriden i ca 2 år och tävlat i hoppning upp till 80 cm! Hon kan gå i form i skritt och trav, men orkar inte riktigt i galoppen. Men har absolut inga problem med galoppen annars! Just nu går hon på bete så det ända hon äter är inprincip gräs. :)

ok, bra:)
Men då är det ju just stärkande galoppövningar du behöver göra! galoppera över bommar, små hinder - gärna studs.

Okej! Ska se om hon lugnar ner sig! Tack så mycket för svaren :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama