"stressad" häst

A

allroundhästarna

Min kallblodstravarvalack är 21 år nu och har en ful "ovana". Han ska ha full fart jämnt. Igår var jag och min 15-åriga dotter ute och red i skogen. Vi (eller rättare sagt jag och mitt kallblodssto) skrittade och min dotter med valacken galopperade efter. Han galopperar i stort sett "på stället" hela tiden. Här han börjar bli för uppjagad så övergår det till galopp i skänkelvikning, med bakbenen i diket. Vi testade tipsen som var i senaste nr av "hästfynd" om att göra en liten, liten volt tills hästen stannar av sig själv. Funkade inte. Han blir helt svettig (av stress). Lite bakgrund: han var travtränad tills han var 5 år (aldrig startad), då såldes han till en familj som turhäst på fjället. Som 12 åring såldes han till en tjej som hade honom som sin ledarhäst på turridningsturer och även en som tävligshoppade på klubbnivå med honom. Jag köpte honom som 16 åring och rider lite allround, nu de senaste 2 åren har min dotter ridit honom vilket hon gör ganska bra. Lite av detta med turridningen sitter i: bla att på turridning så galopperar man på långa raksträckor och i uppförsbackar, vilket medför att han börjar jaga upp sig direkt när han ser en uppförsbacke eller raksträcka. Han ni något tips?! (förrutom att; undvik backar och raksträckor (det är omöjligt om man bor i norrland))
Han har lugnat sig så pass sedan jag köpte honom att man behöver inte hoppa på i farten längre.

Sv: "stressad" häst

Hmm.... Han kanske bara är sån? För mkt havre, kanske...?? Ont någonstans? Vill ha mer motion...? Jag är inte så bra på sånt här, men väntar med spänning på någon som är kunnig och kan svara...

Jag tror genast att hästen behöver röra på sig mer.
Travhästar är atleter och är avlade för astt röra på sig (något man inte plockar ur huvudet på dem allt för lätt ;))
Att trötta ut dem ordentligt med ett dressyrpass eller verkligen låta dem springa (under ordnade former off course och inte låta hästen skena hej villt) Brukar få dem att lugna ner sig.

Men det är ju bara mitt tycke och tro, det behöver vertkligen inte betyda att det är rätt :)

Kan bara säga att han får ingen havre alls, eftersom att det går rakt upp i huvudet på han och han blir sju resor värre. Det enda han får är fri tillgång på bra hö, 1 kg krafft groov och 1 dl olja, efterson att han är mager som en sticka. Oftast så lägger inte stressade hästar på sig något. Dom gör av med så mycket.

Han rids mycket dressyr nu under vintern (har inget ridhus) fram tills underlaget passar för hoppning. Han är oftast rejält svettig när man rider dressyr, men på en ridplan galopperar han lugnt och samlat och gör galoppombyte mm om man ber om det. Han trilskas sällan då. Vi har nu ridit mycket skritt, trav och galopp i djupsnö (ca 50-70 cm) då går det hyfsat. Kan även säga att när man ställer ett hinder på ridplanen blir han likadan (het) han hoppar 1,10 utan problem men det går undan. Blukar vara hos en hopptränare några gånger / år, och tränaren är lika facinerad varje gång att han kommer över utan att riva. Man väntar i det längsta att vända upp mot hindret eftersom att han galopperar på stället i skänkelvikning mot hindret och sista steget kastar han sig över (har hänt att han har ändan först mot hindret vilket slutar med att han sätter sig på bommen.)
Om jag ställer upp hinder på ridplanen (utan sadel, ryttare och longerlina) så hoppar han gladeligen själv.

Det låter som om hästen inte har lärt sig ta halvhalter. Om hästen överböjer och handen blir kvar i förhållningen så blir det svårt. Försök att tima in halvhalten - och sen direkt ge eftergift! Då förstår hästen och blir lugn.... :)

Har ni testat att leda honom i grimma de rutter ni brukar rida? Testa att lägga hästarna bredvid och framför lika mycket som bakom. Träna halter och liknande.

Halvhalterna förstår han exakt, eftersom att han gör dom när jag ber om det med vid eftergiften kastar han sig fram igen. Ni skulle se han! Han sätter bakbenen ordentligt under sig (som för att stegra sig) och lättar fram och skjuter ifrån med bakbenen så att det blir som en katapult. Fast man är beredd så klarar man inte av att hålla tyglarna då. Så bär det av. Men det positiva är att han "skenar" ALDRIG, utan man klarar lätt av att hålla han. Problemet är ju att han galopperar/travar på stället för med lätt hand så är han kvar på stället (använder vanligt tredelat tränsbett). Jag har provat att backa han, han kan backa till månen, vi har backat varvtal runt ridplanen. Vi har som sagt provat små volter tills han stannar självmant. Vi rider dressyr på ridplanen och det går jättebra, vi har numera ibland börjat att ställa in ett hinder på ridplan (utan att hoppa) och fortsätter att rida dressyr och han blir helt annorlunda bara hindret kommer in, för då ska han hoppa. Han hoppar bra, har ALDRIG tvekat eller vägrat oavsett hinder (Jag kan säga att vid låga hinder (under 60 cm) så river han faktiskt, eftersom att han blir slarvig då och inte ids lyfta benen). Jag har funderingar på om man kan ge någon typ av lugnande och sen bara hoppa små hinder så han förstår att man behöver inte slänga sig över hindrena.

Det går jättebra att leda honom i skogen. Min yngre dotter (12 år) brukar rida honom i skogen och jag leder, och han gör aldrig något dumt. Hon får verkligen sparka på honom för att han överhuvudtaget ska börja trava.
Jag har en kompis (som aldrig sett eller hört om hans hyss) som pratar med djuren, hon berättade att han tycker att det är så kul med oss och trivs. Det han tyckte var mest spännande var att vi brukar gömma godis på olika ställen (varje gång man kommer söker han alltid igenom kläderna, väskor, mm), han tycker även att det är skillnad på mig och min äldre dotter, för med min dotter kan han busa (bocka mm) men med mig var det mera allvar. Det är vad han har berättat.
Jag tror att han bestämmer själv rätt mycket hur varje ridtur ska vara eftersom att man rår inte på hans sätt att vara alla gånger. Ibland när han har för lite spån i boxen (enligt honom själv) så går han inte in förrän det är fyllt på. (vi har provat att få in han med flera personer bakom med spö, kedja mm men han vägrar att gå in) (OBS! det var innan vi förstod att han försökte säga något) Är höbalen slut i hagen så stannar han när han kommit så långt att han kan se det. Sen går han inte in i hagen förrän det finns hö där. (även om man tänkt köra ut en bal när hästarna väl är ute) Han visar väldigt väl vad han vill.

Hejsan ! Har precis sett filmen "Videon om Horsemanship". Underbar film och mkycket lärorik men kräver att men också läst "Boken om Horsemanship" av Lisbeth Johnson (båda). Jag tror inte det är dej/hästen/fodret det är fel på utan eran relation.. Nu låter ja som värsta bessewissena men det skadar aldrig att försöka ! Det låter som om han inte riktigt respekterar dej/din dotter. Men ! Jag tycker att ni först sak kolla så att han inte har ont nånstans ( visst låter det inte så när han sköter sig bra i ridhuset ) och kankse börja variera ridväger ute och övningar i ridhuset. Långa galopper och jobbiga dressyrpass gör knappast hästen lunare. Jag tror att han behöver lite problemlösning som ingår i horsemanshipen .. Tack för mej :smirk: // Karin

Jag har haft en massör som gått igenom honom, hon tyckte att han var så fräsch så hon VILLE INTE massera honom. Han kunde stretsha ut bakbenen ända till frambenen utan problem och vise versa. Åt sidorna kan han ta godis från höftbenet (vid virveln) och från under bakbenet. (jag håller armen bakifrån på insidan av benet), mellan frambenen. Han är inte stel åt något håll, har ej heller ont i ryggen. Tandläkare har kollat tänderna för inte så länge sedan. Rider med bomlös sadel nu, eftersom att han saknar lite muskler vid manken. Han följer som en hund på ridplanen (lös), vi går över presseningar, mellan träd mm mm och har är hur lugn som helst.
Jag får läsa igenom böckerna som du rekomenderade igen och prova.
Har du något tips på en häst som kickar (hela tiden) då?
Ful ovana! Hur får man bort sådant. Min hopptränare tycker att hon har underbar hoppteknik, men stör sig själv med att kicka (endast igaloppen). Hon kickar när man gör galoppskänkel, det kan gå bra om jag sitter baktung i sadel (då orkar baken inte lätta) Det är bara "i starten" och när skänkeln lägges till. Hon går mot hindren jättebra och just när hon ska hoppa så kickar hon och nör hon landar kickar hon (sparkar ut hindren) Vi har kollat henne lite extra och funnit att hon gör lita dant i hagen, ska hon galoppera så kickar hon först. Det "roliga" är att hon varnar alltid först, eftersom att hon måste stanna till lite först, böja ner huvudet och sedan kicka.

Är han likadan när han får gå först med andra hästar med sig? Eller när ni rider ut själva? Har din 12 åring fått rida honom själv och har han lika brottom då?

Om han får långa tyglar och man slappnar av. Försvinner man bort i den norrländska landsbyggden då?

He he. Vaddå? Finns det kallblodstravare som INTE beter sig på det här sättet?

Han är likadan om han går först. Oavsett hur många hästar.
Jag törs inte släppa min 12-åring själv, eftersom att han har stuckit med henne i full galopp efter en väg, son tur var slutade i en vändplan så han gjorde en volt och hade samma fart tillbaka. Så jag ställde mig själv och andra hästen och blockerade vägen. Sedan dess törs min 12-åring inte rida själv utanför paddocken (hon satt trots allt kvar hela turen). I paddocken så rider hon själv, och hoppar även små hinder (20 cm) och då är han lugn.

Det går bra i början med långa tyglar, men när han ser en raksträcka eller en uppförsbacke så ökar han. Tar man inte tyglarna då så försvinner man i det "norrländska landskapet". Helt hopplöst att få han att skritta uppför en backe. Han travar om inte annat på stället. Har han väl "stressat" upp sig så går det inte att få han lugn igen. Om man går in i paddocken direkt när man kommer hem, så är han hellugn direkt, går helt avslappnat med huvudet nästan med mulen i marken.

Ja, det finns det. Jag har även ett sto som skrittar helt lugnt även om valacken (som tråden handlar om) taktar, galopperar på stället med huvudet i baken på henne. SÅ är hon lika lugn. Att trava i full fart med henne är underbart, eftersom att hon väljer traav före galopp. Valacken galopperar i fri fart och hon travar i samma fart. HÄRLIGT!

Kan berättta att vi var ute och red igårkväll, trots att han taktade och var så "stressad" så är han på något sätt avslappnad, för varje steg han tog så slog käkarna ihop. Hela underkäken är avslappnad och guppar liksom "framåt/bakåt" så att käkarna slår ihop. Så jag håller inte mycket i tygeln heller för att han inte ska fara framåt.

Några av våra har varit typ så när dom kommit men alla har lugnat ner sig efter en stund.
Den jag rider nu var halvt hysterisk att sitta på när han kom, han ville bara springa. Men nu med träning och han har fått uppgifter att tänka på så har det blivit en riktigt trevlig liten häst.

Men jag kan inte ge råd på distans, det bästa ni kan göra är nog att ta hjälp av en tränare på plats.

Nu är det här bara vilda idéer :idea:, men vad händer om du stannar honom i uppförsbacken om han inte gör som du säger? Eller vänder om och går nerför igen för att prova igen att gå i skritt uppför, vända om han inte håller sig lugn, gå ner igen, vända uppför i skritt osv. Tills han gör som du ber honom. Tålamod och envishet, viktigt att du inte ger upp bara. Visa vad han ska göra, beröm och fortsätt uppför backen när han gör rätt.
Som sagt, vilda idéer... :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
O
Träning Vi behöver hjälp med vår nya ponny. Hon är 8 år, vi har nyligen köpt henne. Problemet är att hon är lite för hetsig! När vi travar vill...
Svar
17
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka