A
allroundhästarna
Min kallblodstravarvalack är 21 år nu och har en ful "ovana". Han ska ha full fart jämnt. Igår var jag och min 15-åriga dotter ute och red i skogen. Vi (eller rättare sagt jag och mitt kallblodssto) skrittade och min dotter med valacken galopperade efter. Han galopperar i stort sett "på stället" hela tiden. Här han börjar bli för uppjagad så övergår det till galopp i skänkelvikning, med bakbenen i diket. Vi testade tipsen som var i senaste nr av "hästfynd" om att göra en liten, liten volt tills hästen stannar av sig själv. Funkade inte. Han blir helt svettig (av stress). Lite bakgrund: han var travtränad tills han var 5 år (aldrig startad), då såldes han till en familj som turhäst på fjället. Som 12 åring såldes han till en tjej som hade honom som sin ledarhäst på turridningsturer och även en som tävligshoppade på klubbnivå med honom. Jag köpte honom som 16 åring och rider lite allround, nu de senaste 2 åren har min dotter ridit honom vilket hon gör ganska bra. Lite av detta med turridningen sitter i: bla att på turridning så galopperar man på långa raksträckor och i uppförsbackar, vilket medför att han börjar jaga upp sig direkt när han ser en uppförsbacke eller raksträcka. Han ni något tips?! (förrutom att; undvik backar och raksträckor (det är omöjligt om man bor i norrland))
Han har lugnat sig så pass sedan jag köpte honom att man behöver inte hoppa på i farten längre.
Han har lugnat sig så pass sedan jag köpte honom att man behöver inte hoppa på i farten längre.