Stressad häst?

T

TAphoto

Hej alla bukefalister!

Jag rider en Kallblodstravare ibland men som kan vara ganska trippig/stressad när man rider. Det är mest när man rider med någon annan och han inte får gå i sitt eget tempo. (han har ganska långa steg) Men även när han är själv så kan han trippa/stressa. När man kör honom så är han hur snäll som helst och går jätte lugnt, jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att lösa problemet?

Tacksam för svar :D

Sv: Stressad häst?

Du får försöka jobba honom så han tänker på nåt annat. Rid slalom, skänkelvikning, flytta rumpan,halvhalter och halter, volter osv. Allt detta går att göra nästan var som helst!

Hej

har haft samma problem med en kallblodstravare. För oss blev det bättre med halvhalter och halter. Börja träna när den långsammare hästen inte är med, när ni är ute själva eller på ridbana. Gör halter eller halvhalter t.ex. vid varje orange vägpinne eller liknande. Kräv mer och mer eftersom, om han inte alls vill stå still så be om en insaktning i början.

Att göra ständiga halvhalter för att liksom påminna om att "hallå, ta det lugnt!" har varit det bästa sättet för mig att få min tidigare häst att lugna sig och hålla samma tempo som kompisarna. Lycka till!

Eftersom hästen är väldigt snäll när ni kör så tror jag att det handlar om att du är lite spänd. Du vet och förbereder dig mentalt på att hästen kommer vara trippig och det känner hästen av. Hästen är troligtvis känslig för dina signaler. Om du försöker att lugna ner dig lite,: tänk på din sits och istället för att tänka ex: "Nu kommer han bli trippig igen". så tänk: "Nu ska vi ut och mysa!"

Att han är pigg när andra hästar är med är inget ovanligt. Hästarna "stressar" varandra och ofta tycker dem att det är roligare när det är fler med. Låt hästen gå på i sitt tempo och sen gör du halt och väntar in den andra personen+hästen lite emellan åt. Min häst är väldigt pigg ute och istället för att sitta och bromsa hela tiden så låter jag honom skritta på och sen väntar in mina kompisar, eller så travar den andra ifatt lite då och då.

Du kan också prova att köra honom (där det verkar funka bra?) medan någon annan kör el. rider. Man måste ju inte vara ensam för att man kör :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025